REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podlaskie: Gminy nie podejmują uchwał, autobusy mogę nie wyjechać

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2013 r. na drogi w Podlaskiem mogą nie wyjeżdżać autobusy, bo większość gmin nie podjęła dotąd uchwał określających miejsca przystanków autobusowych, a bez tego samorząd województwa nie wyda zezwoleń przewoźnikom - ostrzega urząd marszałkowski w Białymstoku.

Marszałek województwa podlaskiego Jarosław Dworzański zaapelował w poniedziałek do gmin i powiatów, by podjęły stosowne uchwały jak najszybciej. Tłumaczył, że mogą być wycofywane autobusy z tras, "by nie jeździły nielegalnie", a równocześnie przewoźnicy będą narażać się na kolejne straty, bo nie będą mogli świadczyć usług.

REKLAMA

REKLAMA

Zaznaczył, że określenie miejsc przystanków jest ważne, bo np. prowadzone są w wielu miejscach remonty dróg, co wymaga przeniesienia przystanków i powinno to być aktualizowane.

"W związku z tym konieczne są szybkie decyzje. My już próbowaliśmy robić, co w naszej mocy (...). Niemniej jednak sprawa jest bardzo ważna, bo możemy stanąć rzeczywiście przed problemem (...) wycofania komunikacji autobusowej z bardzo wielu tras komunikacyjnych na terenie naszego regionu" - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku marszałek Dworzański.

Większość zezwoleń kończy się przewoźnikom w 2012 r. Marszałek mówił, że samorządy nie przejmują się teraz sytuacją, dlatego że autobusy jeżdżą i nikt nie wierzy w to, że mogą przestać jeździć. Z danych przedstawionych przez urząd marszałkowski wynika, że uchwał nie podjęła większość gmin w regionie.

REKLAMA

Dyrektor departamentu infrastruktury i ochrony środowiska w urzędzie marszałkowskim Katarzyna Zajkowska tłumaczyła, że od stycznia 2012 r. samorządy lokalne mają obowiązek podjęcia uchwał określających miejsce przystanków i dworców oraz warunków korzystania z nich. Gdy samorządy opóźniają wydawanie tych zezwoleń, może się przeciągnąć cała procedura wydawania przez samorząd województwa zezwoleń przewoźnikom na świadczenie usług transportowych. Zaznaczyła, że do urzędu wpływa wiele wniosków w sprawie zezwoleń, bo przewoźnicy dostosowują swoją ofertę do zmieniającego się rynku i potrzeb pasażerów, racjonalizują koszty i trasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zajkowska powiedziała, że procedura wydania zezwolenia przez urząd może trwać nawet do dwóch miesięcy, choć urząd stara się przeprowadzać ją jak najszybciej. Musi jednak przeanalizować wnioski, by nie doprowadzić do sytuacji, że np. na jednym przystanku w jednym czasie spotyka się kilka autobusów.

W regionie z komunikacji autobusowej (przewoźnicy prywatni oraz pięć spółek PKS, których właścicielem jest samorząd województwa) korzysta rocznie 22 mln pasażerów. Większość z nich to dojeżdżający do pracy czy szkół.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA