REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NFZ: 96 proc. placówek przystąpiło do eWUŚ

REKLAMA

Do systemu eWUŚ przystąpiło 96 proc. placówek ochrony zdrowia, które mają umowę z NFZ; od 1 do 9 stycznia świadczeniodawcy wysłali ponad 19 mln zapytań, aby sprawdzić online ubezpieczenie pacjentów - podsumowuje NFZ pierwsze dni funkcjonowania systemu.

W podsumowaniu dotychczasowego funkcjonowania systemu elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) zamieszczonym w czwartek na stronie internetowej NFZ, Fundusz podkreślił, że w pierwszych dniach działania eWUŚ, pomimo dużego obciążenia, system funkcjonował sprawnie i bez zakłóceń, obsługując bezproblemowo ponad 3 mln zapytań o uprawnienia pacjentów dziennie.

REKLAMA

"Łącznie, w ciągu pierwszych dziewięciu dni, świadczeniodawcy wysłali do eWUŚ ponad 19 mln zapytań, sprawdzając w systemie około 12,5 mln osób" - informuje NFZ.

Jak zapewnił Fundusz, działanie systemu nie zostało zakłócone przez nieprawidłowości w oprogramowaniu niektórych świadczeniodawców, a w takich przypadkach "NFZ informował o potrzebie wprowadzenia niezbędnych poprawek".

REKLAMA

Według Funduszu wprowadzenie systemu eWUŚ spowodowało, że pacjenci są bardziej zainteresowani kwestią własnego ubezpieczenia; w efekcie znacznie spadła liczba osób, które odnotowano w systemie NFZ jako nieuprawnione do świadczeń. "Wśród osób sprawdzonych w ciągu pierwszych dni, było ich ok. 4 proc." - informuje NFZ. Fundusz podkreśla, że większość z nich mogła skorzystać ze świadczeń dzięki możliwości złożenia oświadczenia o posiadanych uprawnieniach (w przypadku hospitalizacji takie oświadczenie może być składane jednorazowo, do czasu ewentualnych zmian uprawnień pacjenta).

Fundusz zwrócił uwagę, że dzięki możliwości automatycznego sprawdzania numerów PESEL wszystkich pacjentów raz dziennie, znacząco został skrócony czas potrzebny na weryfikację uprawnień np. w szpitalach. Jak podaje Fundusz, np. w warszawskim Szpitalu Bielańskim uruchomione sprawdzenie uprawnień 200 pacjentów zajęło ok. 20 sekund, a w warszawskiej przychodni internistyczno-specjalistycznej przy ul. Jagiellońskiej 34, w której na dany dzień zapisanych było 2800 pacjentów, taka weryfikacja trwała ok. 5 minut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak poinformował w czwartek na konferencji prasowej dyrektor wielkopolskiego oddziału NFZ Karol Chojnacki, w Wielkopolsce wnioski o dostęp do systemu eWUŚ złożyło 93 proc. - z ponad 2,7 tys. uprawnionych świadczeniodawców.

Z danych wielkopolskiego NFZ wynika, że przy sprawdzaniu statusu ubezpieczonych system wskazał brak uprawnień do świadczeń w ok. 4,7 proc. przypadków.

Jak dodał Chojnacki, pacjenci mogą zweryfikować swoje uprawnienia do świadczeń na stronie internetowej wielkopolskiego NFZ za pośrednictwem funkcjonującego od kilku lat "Zdrowotnego Informatora Pacjenta".

Jako kosztowny i niedopracowany skrytykowało system eWUŚ w czwartek na konferencji w Koninie Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia. Jak powiedziała prezes PPOZ Bożena Janicka, budżet i sami świadczeniodawcy ponoszą ogromne koszty systemu, który ma wykryć znikomy procent osób nieubezpieczonych. "Przyjmując koszt wizyty u lekarza i ewentualny koszt leków na 100 zł, każdy nieubezpieczony w ciągu roku za te pieniądze mógłby skorzystać z 15, a może i 20, wizyt u lekarza i wykupić leki" - powiedziała Janicka.

Porozumienie zrzesza ok. 3 tys. lekarzy.

Od 1 stycznia pacjenci przychodzący do placówek ochrony zdrowia nie muszą przynosić dokumentów potwierdzających ubezpieczenie. Pracownicy rejestracji mogą sprawdzać ich uprawnienia online w systemie na podstawie numeru PESEL. Ubezpieczenie jest sprawdzane w systemie elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ). Dotyczy to gabinetów lekarskich, przychodni i szpitali, które mają podpisane umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jeśli w elektronicznym systemie pojawi się komunikat o braku uprawnień, pacjent może napisać oświadczenie, że jest ubezpieczony.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - na wzór tego w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Jest porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA