Nowelizacja dotycząca egzaminów pozytywnie oceniona przez komisję samorządu
REKLAMA
REKLAMA
Sejmowa Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt noweli ustawy o systemie oświaty zawierający szczegółowe wytyczne dot. zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
REKLAMA
Projekt stanowi wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
REKLAMA
We wrześniu 2013 r. Trybunał orzekł, że zawarte obecnie w ustawie upoważnienie ministra edukacji do wydania rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, jest zbyt ogólne. Uznał, że powinno ono zawierać szczegółowe wytyczne dotyczące treści rozporządzenia. Dał 18 miesięcy na wydanie nowego upoważnienia.
W projekcie znalazły się także liczne propozycje zmian w prawie oświatowym niezwiązane z wyrokiem Trybunału. Na tę kwestię zwróciła uwagę podczas wtorkowego posiedzenia komisji samorządu Marzena Machałek (PiS). Złożyła ona wniosek o negatywne zaopiniowanie projektu. Poparło ją w głosowaniu 6 posłów, 10 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Wątpliwości w związku z zapisami projektu wykraczającymi poza materię wyroku Trybunału Konstytucyjnego zgłaszano na początku grudnia podczas pierwszego czytania projektu na posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży. Lech Sprawka (PiS) złożył z tego powodu wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu. Komisja edukacji nie poparła go.
Jeszcze w tym tygodniu prace nad projektem ma rozpocząć sejmowa podkomisja do spraw jakości kształcenia i wychowania.
REKLAMA
Przygotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projekt nowelizacji zawiera dwa nowe obszerne rozdziały. Jeden z nich zawiera propozycję przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, drugi - przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, czyli m.in. sprawdzianu dla szóstoklasistów, egzaminu gimnazjalnego i matury.
W regulacjach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów nie zaproponowano zasadniczych zmian w stosunku do obowiązujących, zawartych w rozporządzeniu regulującym tę materię. Zapisano jednoznacznie obowiązek udostępniania uczniowi i jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac ucznia. Zaproponowano też wprowadzenie zasady, że w klasach I-III szkoły podstawowej wszystkie oceny mają charakter opisowy. Z kolei w klasach wyższych ocenom w dotychczasowej skali od 1 do 6 będą mogły towarzyszyć oceny opisowe.
Także jeśli chodzi o regulacje dotyczące egzaminów zewnętrznych nie zaproponowano zasadniczych zmian wobec obecnie obowiązujących, zapisanych w rozporządzeniu. Oznacza to, że w roku szkolnym 2014/2015 i w latach następnych egzamin gimnazjalny będzie przebiegał na zasadach obowiązujących od roku szkolnego 2011/2012 r., czyli z wyodrębnionymi z testów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych zadaniami z języka polskiego i matematyki.
Sprawdzian dla szóstoklasistów i matura będą przeprowadzone z kolei w formule opisanej rozporządzeniem z 2013 r.; wiosną 2015 r. w takim kształcie będą przeprowadzone po raz pierwszy. I tak, sprawdzian będzie składał się z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzać będzie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. W drugiej części sprawdzana będzie znajomość języka obcego.
Jeśli chodzi o maturę to wiosną 2015 r. abiturienci będą musieli zdać - tak jak dotąd - trzy obowiązkowe pisemne egzaminy maturalne: z języka polskiego, z języka obcego i z matematyki. Nowością będzie dodatkowy, co najmniej jeden obowiązkowy pisemny egzamin z grupy tzw. przedmiotów do wyboru (będzie przeprowadzany tylko na jednym poziomie, odpowiadającym obecnemu rozszerzonemu). Dotychczas abiturient mógł poprzestać tylko na języku polskim, obcym i matematyce.
Maturzyści będą musieli - też tak jak dotąd - przystąpić do dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego, przy czym egzamin z języka polskiego będzie miał zmienioną formułę; odejdzie się od przedstawiania przygotowywanych wcześniej przez uczniów prezentacji. Zamiast tego zdający będzie losował zadanie przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
W stosunku do obecnego stanu prawnego, jeśli chodzi o egzaminy zewnętrzne, w projekcie noweli zaproponowano m.in. zmianę polegającą na określeniu trybu postępowania w przypadku unieważnienia egzaminu po stwierdzeniu niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia. Zgodnie z nią zdający będzie miał prawo ustosunkowania się do stawianego mu zarzutu.
Zaproponowano też wprowadzenie możliwości przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe przez podmiot prowadzący kwalifikacyjny kurs zawodowy.
Wśród propozycji zmian w prawie oświatowym niezwiązanych z wyrokiem Trybunału znalazł się m.in. zapis, zgodnie z którym możliwe będzie za zgodą rady rodziców zwiększenie liczby uczniów w klasach I-III szkoły podstawowej powyżej 25, jeśli w trakcie roku szkolnego zgłosi się kolejny uczeń zamieszkały w rejonie szkoły. Zapisano, że w przypadku konieczności zwiększenia liczebności klasy o więcej niż dwóch uczniów niż ustawowe odgraniczenie do 25 uczniów, szkoła będzie miała obowiązek zatrudnienia asystenta nauczyciela do pomocy w klasie.
W projekcie noweli doprecyzowano również przepisy dotyczące m.in. rekrutacji do szkół sportowych i dwujęzycznych, wyboru rad rodziców, organizacji i dofinansowywania wypoczynku dzieci ze środków budżetu państwa oraz uznawania świadectw szkolnych i dokumentów wydanych za granicą.
Zaproponowano też zwiększenie kwot dotacji celowej na sfinansowanie podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W projekcie znalazły się również zapisy mające na celu ułatwienie finansowania zajęć realizowanych przez nauczycieli w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich. (PAP)
Polecamy serwis: Oświata
REKLAMA
REKLAMA