REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo zamówień publicznych - postępowania będą prostsze

Subskrybuj nas na Youtube
Prawo zamówień publicznych - zmiany/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych - zmiany/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z głównych zmian proponowanych w projekcie nowej ustawy o PZP, jest uelastycznienie i uproszczenie postępowania formalnego. Zmniejszyć ma się liczba obciążeń na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia m.in. dzięki wprowadzeniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.

Projekt zmian w Prawie zamówień - uelastycznienie postępowania jednym z założeń

Uelastycznienie i uproszczenie postępowania, informatyzacja, większa wydajność i innowacyjność zamówień - to najważniejsze założenia projektowanych zmian w Prawie zamówień publicznych. Projekt nowelizacji leży w planach legislacyjnych rządu na 2015 r.

REKLAMA

Departament Prawny Urzędu Zamówień Publicznych podkreśla, że większość przepisów nowych dyrektyw UE m"a charakter bezwzględnie obowiązujący i wymusza daleko idące zmiany w dotychczas obowiązującym systemie zamówień publicznych".

Zobacz również: Usługi niepriorytetowe - odwołanie po zmianach

REKLAMA

"Wspólna, z Ministerstwem Gospodarki analiza ex-post obecnie obowiązującej ustawy, wykazała konieczność zmian również w ustroju organów kształtujących system instytucjonalny zamówień publicznych: Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej i sądów" - wyjaśnia PAP Departament Prawny UZP.

Według informacji z Departamentu, jednoczesna implementacja unijnych dyrektyw i zmiana ustroju niektórych organów wymaga przyjęcia nowego, spójnego i w pełni kompletnego aktu normatywnego -uchwalenie nowej ustawy zamiast kolejnej nowelizacji miałoby umożliwić większą przejrzystość regulacji, ułatwić ich stosowanie, zapobiec powstaniu ewentualnych niespójności czy też sprzeczności wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pierwszym założeniem zmian proponowanych w projekcie nowej ustawy o PZP, jest uelastycznienie i uproszczenie postępowania formalnego. Zmniejszyć ma się liczba obciążeń na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia m.in. dzięki wprowadzeniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Ma on stanowić dowód wstępny spełnienia warunków zamówienia i zastąpić wszystkie obecnie wymagane oświadczenia i dokumenty.

Ponadto, wykonawcy maja nie być zobowiązani do przedstawiania dokumentów potwierdzających, jeśli zamawiający będzie mógł je uzyskać za pomocą bezpłatnych baz danych (np. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Krajowego Rejestru Sądowego lub Karnego). Kompletną dokumentację będzie musiał przedstawić jedynie podmiot, którego oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą. Przepisy wykonawcze mają w przyszłości określić katalog koncesji czy zezwoleń, których zamawiający może zażądać od wykonawcy. Uproszczone mają zostać także procedury przy udzielaniu zamówień społecznych, kulturalnych, zdrowotnych i niektórych innych, m.in. przez podwyższenie progu kwotowego, od którego istnieje obowiązek przestrzegania przepisów ustawy oraz umożliwienie stosowania kryteriów jakościowych (np. dostępności, ciągłości i trwałości świadczenia usług).

Nowe unijne podejście do udzielania zamówień publicznych zakłada również informatyzację procesu ich udzielania. Cały obieg informacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą ma się odbywać drogą elektroniczną, z pomocą ogólnie dostępnych narzędzi informatycznych. W niektórych przypadkach, z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia, nowe prawo umożliwić ma zastosowanie narzędzi i urządzeń elektronicznych lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne, pod warunkiem, że zamawiający będzie miał do nich swobodny dostęp.

Nowe przepisy mają też wymagać wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie. Najkorzystniejszą ofertę zamawiający ma wybierać na podstawie kryteriów ceny, kosztów i innych - np. kryterium organizacji, kwalifikacji i doświadczenia personelu - w przypadku zamówienia, w którym istotna jest jakość. Kryteria oraz ich względną wagę, zamawiający będzie musiał wskazać w dokumentacji.

Unijne dyrektywy wprowadzają również procedurę tzw. partnerstwa innowacyjnego. Jej celem jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania niedostępnego na rynku, tj. produktu, usługi lub robót budowlanych oraz ich późniejszy zakup przez zamawiającego. Procedura ma się opierać w dużej mierze na trybie negocjacji, jako procedurze ułatwiającej spełnienie wymagań zamawiającego. Partnerstwo innowacyjne ma też być elastyczne - instytucja zamawiająca będzie ustalać m.in. cele pośrednie, w oparciu o które może wcześniej zakończyć procedurę lub zerwać umowę.

Powodem opracowania projektu nowej ustawy regulującej udzielanie zamówień publicznych jest konieczność wdrożenia do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 26 lutego 2014 r: w sprawie zamówień publicznych oraz w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Polska jest zobowiązana wprowadzić do swego porządku prawnego te dyrektywy do 18 kwietnia 2016 r. (PAP)

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA