REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można składać wnioski o 10 tys. zł rekompensaty za utracony deputat!

Subskrybuj nas na Youtube
Można składać wnioski o 10 tys. zł rekompensaty za utracony deputat!/ fot. Fotolia
Można składać wnioski o 10 tys. zł rekompensaty za utracony deputat!/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wnioski o 10 tys. zł rekompensaty za utracony deputat można już składać. Spółki górnicze rozpoczęły przyjmowanie wniosków. Pieniądze zostaną wypłacone do końca 2017 r.

We wtorek weszła w życie Ustawa o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraconego prawa do bezpłatnego węgla. Tym samym górnicze spółki rozpoczęły przyjmowanie wniosków o 10-tysięczne rekompensaty. Osoby uprawnione do tego świadczenia mają 21 dni na złożenie wniosków.

REKLAMA

REKLAMA

O podpisaniu ustawy przez prezydenta Andrzeja Dudę poinformował w poniedziałek wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski. Jeszcze tego samego dnia przepisy zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw, dzięki czemu od wtorku w 37 wyznaczonych punktach można składać wnioski o rekompensaty. Listę punktów przyjmowania wniosków, wraz z godzinami otwarcia, opublikowano we wtorek na stronach internetowych spółek węglowych.

Ministerstwo Energii i górnicze firmy udostępniły także w internecie formularze wniosków o rekompensatę i towarzyszących im oświadczeń wraz z instrukcją ich wypełniania i składania. W każdej ze spółek uruchomiono również infolinię, gdzie można zasięgnąć informacji dotyczących rekompensat. Uprawnionych do świadczeń jest ponad 235 tys. osób, a łączny koszt realizacji ustawy oszacowano na ponad 2,3 mld zł.

Osoby uprawnione do świadczenia, które pracowały w kopalniach Jastrzębskiej Spółki Węglowej, spółki Tauron Wydobycie lub w spółce Lubelski Węgiel Bogdanka, składają wniosek wraz z oświadczeniem do przedsiębiorstwa, z którego przeszły na emeryturę lub rentę. Natomiast emeryci i renciści z kopalń Kompani Węglowej, Katowickiego Holdingu Węglowego i kopalni Kazimierz-Juliusz, składają wnioski do Spółki Restrukturyzacji Kopalń (SRK), jednak dla wygody składających punkty przyjmowania wniosków dla tej grupy są uruchomione zarówno w zakładach SRK, jak i Polskiej Grupy Górniczej.

REKLAMA

Zobacz: Pracownicy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z ustawą, uprawniony do rekompensaty jest emeryt lub rencista, który miał ustalone prawo do emerytury lub renty, pobierał już takie świadczenie z ZUS, a w trakcie pobierania emerytury lub renty otrzymywał z kopalni bezpłatny węgiel w naturze lub w ekwiwalencie pieniężnym (ustawa zawiera daty graniczne, do których wydawany był deputat), a następnie został tego świadczenia pozbawiony na skutek zawartych porozumień lub dokonanych wypowiedzeń.

O 10-tysięczną (netto) rekompensatę mogą także wnioskować: wdowa, wdowiec i sierota, mający ustalone prawo do renty rodzinnej po emerycie lub renciście, który spełniał warunki do otrzymania rekompensaty. Gdy uprawniona do renty rodzinnej po górniku jest więcej niż jedna osoba, rekompensata jest wypłacana wszystkim uprawnionym w równych częściach.

Wdowy, wdowcy i sieroty do wniosku o świadczenie muszą dołączyć dokument potwierdzający uprawnienie do rekompensaty: wdowy - decyzję ZUS o ustaleniu prawa do renty rodzinnej po zmarłej osobie uprawnionej lub zaświadczenie z ZUS o pobieraniu renty rodzinnej na stałe, sieroty - decyzję ZUS lub zaświadczenie o pobieraniu renty rodzinnej.

Wnioski o rekompensaty można składać osobiście (z dokumentem tożsamości), pocztą, z dopiskiem "Rekompensata" na kopercie (przy składaniu wniosku pocztą podpis wnioskodawcy musi być potwierdzony notarialnie lub w urzędzie gminy, o terminie przyjęcia wniosku decyduje data stempla pocztowego) lub przez osobę upoważnioną (z ustanowionym notarialnie lub potwierdzonym w gminie upoważnieniem). Rencista dodatkowo dołącza do wniosku decyzję ZUS o ciągłości swoich uprawnień do pobierania renty.

Rekompensat nie otrzymają osoby, które przeszły na emeryturę lub rentę w okresie, kiedy przedsiębiorstwa górnicze nie przyznawały już emerytom i rencistom bezpłatnego węgla, a także ci, których roszczenia z tytułu prawa do bezpłatnego węgla podlegają zaspokojeniu na podstawie prawomocnego wyroku sadowego. Świadczenia nie dostaną także emeryci i renciści, którzy nadal otrzymują ekwiwalent za deputat wypłacany przez ZUS – dotyczy to emerytów i rencistów z kopalń, których likwidację rozpoczęto przed 1 stycznia 2007 r. Rekompensata nie przysługuje również osobom korzystającym z urlopu górniczego lub urlopu dla pracowników zakładów przeróbki mechanicznej węgla.

Szczegóły dotyczące rekompensat można uzyskać pod numerami infolinii: 32 757 27 27 w Polskiej Grupie Górniczej, 32 756 21 13 w Jastrzębskiej Spółce Węglowej, 32 757 32 60 w Spółce Restrukturyzacji Kopalń, 81 462 53 00 w spółce Lubelski Węgiel Bogdanka oraz 32 618 50 00 i 32 627 00 00 w spółce Tauron Wydobycie. (PAP)

autor: Marek Błoński

edytor: Bożena Dymkowska

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

REKLAMA

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA