| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Rekompensata dla pracownika samorządowego za pracę w wolną sobotę

Rekompensata dla pracownika samorządowego za pracę w wolną sobotę

PROBLEM: Pracownik samorządowy pracuje od poniedziałku do piątku w podstawowym systemie czasu pracy. Otrzymał polecenie pracy w dwie kolejne soboty. W jedną z nich pracował 9 godzin, w drugą 7. W jaki sposób ta praca powinna zostać zrekompensowana?

ODPOWIEDŹ: Za każdą z przepracowanych sobót pracownik powinien otrzymać dzień wolny w terminie z nim uzgodnionym. Ponadto praca w pierwszą ze wskazanych sobót spowodowała powstanie godziny nadliczbowej z tytułu przekroczenia dobowej normy czasu pracy, która powinna zostać zrekompensowana czasem wolnym w tym samym wymiarze lub wynagrodzeniem.

Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu (art. 42 ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; dalej: ustawa o pracownikach samorządowych).

Przez lata toczył się spór w zakresie sposobu rekompensaty pracy pracowników samorządowych w dniach wolnych od pracy wynikających z zasady przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. Związany był z regulacją art. 42 ustawy o pracownikach samorządowych wskazującym na ściśle godzinowy sposób rozliczania nadgodzin w przypadku ich rekompensaty czasem wolnym. Stąd w części opinii wskazywano, że praca w dniu wolnym powinna być zrekompensowana pracownikowi samorządowemu w tym samym wymiarze, czyli "godzina za godzinę", a nie tak, jak wskazuje art. 1513 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.). - w wymiarze pełnego dnia niezależnie od liczby wypracowanych godzin. Przykładowo, Departament Prawny Prezesa Rady Ministrów w piśmie z 29 maja 2009 r. wskazywał, że: Art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych stanowi lex specialis w stosunku do przepisów Kodeksu pracy. Pracownikowi samorządowemu wykonującemu pracę w godzinach nadliczbowych na polecenie przełożonego, co do zasady, przysługuje wynagrodzenie albo czas wolny. Obowiązujące regulacje nie przewidują dodatków ani 50%, ani 100% za godziny nadliczbowe. A zatem pracownikowi samorządowemu za pracę w godzinach nadliczbowych należy się wynagrodzenie, a nie dodatek. Ponadto zgodnie z art. 15111 Kodeksu pracy tylko za pracę w niedziele i święta oddaje się dodatkowy dzień wolny. W przypadku pracy w sobotę pracownikowi należy się czas wolny w tym samym wymiarze lub wynagrodzenie. Z brzmienia przepisu art. 42 ust. 2 wynika, że wybór wynagrodzenia albo czasu wolnego jest alternatywą rozłączną, czyli nie można jednocześnie otrzymać i wynagrodzenia, i czasu wolnego. Należy zaznaczyć, iż uregulowanie z art. 42 ww. ustawy o pracownikach samorządowych jest zasadą, jednakże nie można wykluczyć sytuacji, iż pracodawca w regulaminie wynagradzania, o którym mowa w art. 39 ustawy, wprowadzi regulację związaną z dodatkami za pracę w godzinach nadliczbowych, określając poziom tych dodatków w dowolnej wysokości, w zależności od kondycji finansowej jednostki.

Takie podejście jest jednak całkowicie błędne, gdyż opiera się na nieprawidłowym zakwalifikowaniu czasu przepracowanego w dniu wolnym od razu jako pracy w godzinach nadliczbowych.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Rekompensata dla pracownika samorządowego za pracę w wolną sobotę

Zapoznaj się z uzasadnieniem odpowiedzi.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.

Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »