REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy nie mogą finansować inwestycji jednocześnie z rezerwy subwencji ogólnej i z Polskiego Ładu

Subskrybuj nas na Youtube
Samorządy nie mogą finansować inwestycji jednocześnie ze środków rezerwy subwencji ogólnej i z Polskiego Ładu
Samorządy nie mogą finansować inwestycji jednocześnie ze środków rezerwy subwencji ogólnej i z Polskiego Ładu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Środki z rezerwy subwencji ogólnej przeznaczone są zarówno na zadania inwestycyjne jak i zadania bieżące, natomiast środki z Rządowego Funduszu Polski Ład przeznaczone są wyłącznie na zadania inwestycyjne.

Wiceminister finansów Sebastiana Skuzy podał dwa argumenty:

REKLAMA

REKLAMA

1) "w przypadku dopuszczenia możliwości łączenia źródeł finansowania doszłoby do sytuacji, w której tylko część środków z rezerwy subwencji ogólnej mogłaby być łączona ze środkami pochodzącymi z Rządowego Funduszu Polski Ład. Takiej możliwości nie miałyby samorządy, które uzyskały środki z rezerwy subwencji na zadania remontowe”, 

2) istotna jest kwestia wkładu własnego, który jest wymagany w obu instrumentach - w przypadku rezerwy subwencji, wkładem własnym nie mogą być inne środki z budżetu państwa, natomiast w przypadku Funduszu Polski Ład – nie mogą to być środki pochodzące z tego Funduszu.

„W przypadku połączenia środków Funduszu Polski Ład ze środkami rezerwy subwencji ogólnej wystąpi zjawisko nadmiernego finansowania zadań drogowych środkami zewnętrznymi, w stosunku do kosztów realizacji zadania” – zauważył wiceszef MF.

REKLAMA

Złe wydatkowanie subwencji ogólnej - kumulacja środków

Zdaniem Sebastiana Skuzy w przypadku zgody na aplikowanie o dofinansowanie przedsięwzięcia zarówno ze środków rezerwy subwencji jak i ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład doszłoby do sytuacji, w której środki zewnętrzne finansowałyby jedno przedsięwzięcie w 130% jego wartości, a samorząd nie przeznaczyłby na nie żadnych własnych środków (wysokość dofinansowania zadań realizowanych przy udziale środków rezerwy subwencji ogólnej wynosi 50 proc. wartości zadania, a poziom dofinansowania w Rządowym Funduszu Polski Ład wynosi od 80 proc. do 95  proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Złe wydatkowanie subwencji ogólnej - naruszenie ustawy o finansach publicznych

Zjawisko nadmiernego dofinansowania zadania (nawet, gdyby nie przekraczało ono limitów dla poszczególnych źródeł) stanowiłoby naruszenie art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym, wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny i z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiąganiu założonych celów.

Środki rezerwy subwencji ogólnej - podstawa prawna

Środki rezerwy subwencji ogólnej, o której mowa w art. 26 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672 z późn. zm.), tworzonej corocznie w budżecie państwa, przeznaczone są na cele wskazane w ustawie, tj. zarówno na wydatki inwestycyjne (art. 26 ust. 1 pkt 1) jak i na wydatki bieżące (art. 26 ust. 1 pkt 2 i 3). Rezerwą tą dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego, m.in. określając corocznie kryteria jej podziału. Ustalane corocznie kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej przewidują, że poziom dofinansowania wnioskowanych zadań wynosi do 50 proc. wartości zadania. W przypadku większej ilości wniosków poziom dofinansowania, jak pokazuje doświadczenie lat ubiegłych, ulega nieznacznemu, kilkuprocentowemu obniżeniu.

Program Inwestycji Strategicznych - zasady prawne

Natomiast środki na realizację Programu Inwestycji Strategicznych dla gmin, powiatów i województw pochodzą ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 i przeznaczone są wyłącznie na cele inwestycyjne, enumeratywnie wymienione w Programie (§ 3 ust. 2 uchwały Nr 84/2021 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2021 r., w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych), a wnioski o dofinansowanie z Programu, składane są do Prezesa Rady Ministrów. Określony w ww. uchwale Rady Ministrów poziom dofinansowania wnioskowanych zadań inwestycyjnych z Funduszu Polski Ład kształtuje się pomiędzy 80 proc. a 95 proc. wartości zadania.

artykuł opracował Tomasz Król

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i branża farmaceutyczna podpisały list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA