REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzory wniosków pracowników o pracę zdalną [Word, od 7 kwietnia 2023 r.]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wzory wniosków pracowników o pracę zdalną [Word, od 7 kwietnia 2023 r.]
Wzory wniosków pracowników o pracę zdalną [Word, od 7 kwietnia 2023 r.]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 7 kwietnia 2023 r. pracownicy mogą składać dwa wnioski o korzystanie z pracy zdalnej. W artykule wzory tych wniosków.

Dwa rodzaje pracy zdalnej w 2023 r.

Ustawodawca wprowadził dwie formy pracy zdalnej:

REKLAMA

REKLAMA

1) stała praca zdalna  - dla niektórych osób (takie zawody jak szatniarz, konserwator, monter, ochroniarz, kierowca, urzędnik wydający dowody osobiste nie kwalifikują się do pracy zdalnej z uwagi na charakter pracy);

2) okazjonalna praca zdalna (OPZ) - 24 dni w roku dla każdego.

Wzór wniosku o stałą pracę zdalną

 Jego nazwa ustawowa to „wniosek o uzgodnienia między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej”. Wprowadza go nowy art. 6719 § 2 kodeksu pracy.

REKLAMA

Ważne! Wniosku o pracę zdalną nie trzeba uzasadniać. Pracownik ma ustawowe prawo do jego złożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma ustawowego wzoru wniosku. Każdy pracodawca albo pracownik może opracować własny.

Może on mieć postać jednego zdania i np. wyglądać tak:

 

data, dane pracodawcy, dane pracownika

Wniosek o uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy zdalnej

Na podstawie art. 6719 § 2 k.p. składam wniosek o uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy zdalnej.

 …………………………….

podpis pracownika

 

We wniosku nie musi być nic więcej. Nawet tak podstawowych rzeczy jak wskazanie daty rozpoczęcia pracy zdalnej. I tak wniosek inicjuje uruchomienie nowych przepisów. Bo jego zadaniem jest rozpoczęcie rozmów z pracodawcą.

Tak prosty wzór ma taką samą moc prawną jak poniższy bardziej rozbudowany zawierający:

1) datę rozpoczęcia pracy zdalnej;

2) wskazanie, czy w firmie jest zawarte porozumienie ze związkami zawodowymi albo regulamin wykonywania pracy zdalnej;

3) oświadczenie pracownika o spełnieniu wymogów BHP na stanowisku pracy w jego mieszkaniu/domu:

 

data, dane pracodawcy, dane pracownika

Wniosek o uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy zdalnej

Na podstawie art. 6719 § 2 k.p. składam wniosek o uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy zdalnej od dnia 1 maja 2023 r. według zasad określonych w: 
 

  1. porozumieniu z zakładową organizacją związkową*,
  2. regulaminie wydanym przez pracodawcą*,
  3. indywidualnym porozumieniu z wnioskodawcą*.

*niepotrzebne skreślić. 
 

Jako miejsce wykonywania pracy zdalnej wskazuję:  …………… (tu adres). 
 

Oświadczam, że na stanowisku pracy zdalnej w ww. miejscu są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy.

…………………………….

podpis pracownika

 

©℗ wzory opracował Tomasz Król, Infor.pl

więcej w Wzór wniosku o pracę zdalną [Zmiany 2023 r. Kodeks pracy]

Co ma załatwić wniosek o stałą pracę zdalną?

Odpowiedź znajdziemy w uzasadnieniu projektu nowelizacji kodeksu pracy:

"W praktyce zakres takiego uzgodnienia powinien obejmować:

1) sam fakt wykonywania pracy zdalnej,

2) ustalenie, czy będzie to praca zdalna częściowa, czy też całkowita,

3) jak również miejsce świadczenia pracy zdalnej.

Nie wyklucza to możliwości uzgodnienia także innych istotnych dla stron stosunku pracy elementów pracy zdalnej, o ile nie będą one sprzeczne z przepisami K.p."

Wzór wniosku – okazjonalna praca zdalna

 

 

data, dane pracodawcy, dane pracownika

Wniosek o wykonywanie okazjonalnej pracy zdalnej  
 

Na podstawie art. 6733 k.p. składam wniosek o dopuszczenie do wykonywania przeze mnie okazjonalnej pracy zdalnej (OPZ) w dniu 20 kwietnia 2023 r.  
 

Wnoszę o uzgodnienie miejsca wykonywania OPZ pod adresem: Warszawa przy ul. Dobrego Zasięgu 12/202 (miejsce mojego zamieszkania).  
 

Oświadczam, że na stanowisku pracy zdalnej w ww. miejscu są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy.  
 

Oświadczam, że zapoznałem się z przygotowaną przez pracodawcę:

  1. oceną ryzyka zawodowego, 
  2. informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej, 
  3. informacją określającą procedury ochrony danych osobowych (potwierdzam, że przeszedłem w tym zakresie szkolenie).

oraz zobowiązuję się do przestrzegania informacji, procedur, wskazówek i wniosków wynikających z tych dokumentów.  
 

Zasady kontroli wykonywania pracy zdalnej, kontrola w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub kontrola przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony  informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych ustaliłem z pracodawcą w dniu 10 kwietnia 2023 r. I potwierdzam wolę ich stosowania w czasie wykonywania pracy w dniu 20 kwietnia 2023 r. 

……………………………………………….

podpis pracownika

©℗ wzór opracował Tomasz Król, Infor.pl

Wzór wniosku – okazjonalna praca zdalna format WORD (doc. docx.)

opz - okazjonalna praca zdalna, 7 kwietnia 2023 r. wzór wniosku

 

Czy wniosek o okazjonalną pracę zdalną można wysłać emailem?

Tak, wniosek można złożyć emailem albo przez kadrowy system informatyczny, jakim dysponuje dana firma. Nie jest wymagany podpis elektroniczny.

Czy pracodawca może odmówić przyznania OPZ

Tak, pracodawca może odmówić pozytywnego rozpatrzenia wniosku. Okazjonalna praca zdalna nie działa tak jak urlop na żądanie. Obecnie przedmiotem sporu interpretacyjnego między prawnikami jest to, czy pracodawca:

  1. zawsze może odmówić zgody na OPZ bez podawania przyczyny, czy też jedynie wtedy, gdy są to np.
  2. prace niebezpieczne albo związane z przekroczeniem dopuszczalnych norm czynników fizycznych określonych dla pomieszczeń mieszkalnych.

Przychylam się do pierwszej interpretacji - pracodawca ma pełną decyzyjność, co do wyrażenia zgody na okazjonalną pracę zdalną w danym dniu i miejscu. Mogą go ograniczać jedynie te zasady, które wynikają z porozumień ze związkami zawodowymi albo wewnętrznego regulamin.

Czy pracodawca może ingerować w miejsce wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej?

Tak, pracodawca może się nie zgodzić na wybrane przez pracownika miejsce wykonywania OPZ. OPZ nie musi być jednak wykonywana w miejscu zamieszkania pracownika. Adres ten trzeba uzgodnić z pracodawcą. Dlatego we wzorze wniosku jest fragment:

"Wnoszę o uzgodnienie miejsca wykonywania pod adresem: Warszawa przy ul. Dobrego Zasięgu 12/202 (miejsce mojego zamieszkania)."

Pracodawca wyrażając zgodę na okazjonalną pracę zdalną, zgadza się też na miejsce jej wykonywania. Dlaczego ma do tego prawo? Wiele przyczyn. Kwestia ewentualnego wypadku przy pracy, zabezpieczenie miejsca pracy w zakresie wrażliwych informacji o firmie na komputerze pracownika, możliwość kontaktu z pracownikiem (ograniczona np. przy pracy z zagranicy).  

 

 

Jakie przepisy dla okazjonalnej pracy zdalnej 

Okazjonalną pracę zdalną reguluje jeden przepis. Jego pierwsza część jest prosta. 

PIERWSZA CZĘŚĆ PRZEPISU

Art. 6733 § 1 k.p. Praca zdalna może być wykonywana okazjonalnie, na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym.

Niestety jest jeszcze druga część. I ta sprawia kłopoty.

DRUGA CZĘŚĆ PRZEPISU

Art. 6733 § 2 k.p. Do okazjonalnej pracy zdalnej nie stosuje się przepisów art. 6719–6724 oraz art. 6731§ 3. 

Trzeba dokładnie przeczytać kilkadziesiąt przepisów o pracy zdalnej, aby rozstrzygnąć, które z nich są stosowane do okazjonalnej pracy zdalnej. 

TRZECIA CZĘŚĆ PRZEPISU

Art. 6733 § 3 k.p. Kontrola wykonywania pracy zdalnej kontrola w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub kontrola przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych, odbywa się na zasadach ustalonych z pracownikiem.

więcej w:

Wzór wniosku: okazjonalna praca zdalna (OPZ) od 7 kwietnia 2023 r. 24 dni w roku dla każdego

Polecamy: „Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami”

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
KSeF i fakturowanie ustrukturyzowane w samorządach. Na co się przygotować?

Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, z którego już niebawem będą musieli korzystać wszyscy krajowi podatnicy polskiego podatku od towarów i usług. Jednak nie jest to cały krąg podmiotowy stosowania KSeF.

Jeden PSZOK na 50 000 mieszkańców? Szykują się zmiany w gminach

W PSZOK będzie można przyjmować odpłatnie nowe rodzaje odpadów. Rady gmin otrzymają możliwość wprowadzenia ulg dla osób starszych i znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. To tylko niektóre zmiany, jakie ma wprowadzić nowelizacja ustawy czystościowej.

13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

REKLAMA

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

REKLAMA

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA