REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2011 roku Przewozom Regionalnym grozi upadek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął w grudniu ub.r. wniosek jednego z wierzycieli o zawieszenie licencji Przewozom Regionalnym. I choć jest mało prawdopodobne, by w ten sposób można było zawiesić działalność tej spółki, to inne czynniki, wynikające m.in. ze zmian prawnych czy wymogów unijnych, mogą spowodować, że samorządowy przewoźnik nie przetrwa najbliższych 12 miesięcy.

Największy samorządowy przewoźnik kolejowy Przewozy Regionalne (dalej: PR) ma kłopoty niemalże od chwili powstania. Przerost zatrudnienia, niewydolna organizacja, problemy z taborem spółka odziedziczyła w spadku po PKP Przewozy Regionalne. Rozdrobnienie właścicieli (spółka jest własnością 16 samorządów wojewódzkich) utrudnia z kolei zarządzanie firmą obecnie. Jednak największe zagrożenie stanowi dla PR zadłużenie.

REKLAMA

Konflikt z PKP PLK

REKLAMA

Jednym z największych wierzycieli PR są PKP Polskie Linie Kolejowe (dalej: PLK). Według danych PLK zadłużenie samorządowego przewoźnika na koniec listopada 2010 r. wyniosło prawie 378,5 mln zł. To niezapłacone należności za korzystanie z sieci w latach 2009 i 2010. Kwota ta stale rośnie, ponieważ – według PLK – spółka nie reguluje także należności wynikających z bieżących faktur.

Jeżeli sytuacja nie ulegnie zmianie, to dług Przewozów Regionalnych wobec naszej spółki przekroczy pół miliarda złotych. Sytuacja jest bardzo poważna. Nie możemy dalej kredytować działalności tego przewoźnika, ponieważ od kilku miesięcy zarząd Przewozów Regionalnych nie jest w stanie przedstawić realnej propozycji spłaty zadłużenia. Negocjacje są przeciągane, nie pojawiają się żadne konkrety, które pokazałyby, w jaki sposób przewoźnik mógłby odzyskać płynność finansową – twierdzi Zbigniew Szafrański, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Czytaj także: 

PKP S.A. przekazały majątek Przewozom Regionalnym>>

PKP S.A. i Przewozy Regionalne podpisały umowy notarialne wnoszące aportem do samorządowej spółki dwadzieścia sześć nieruchomości o wartości 270 milionów złotych - poinformował we wtorek rzecznik PKP S.A. Michał Wrzosek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewozy Regionalne znów zadłużone u zarządcy torów>>

Zaległości płatnicze Przewozów Regionalnych wobec PKP Polskie Linie Kolejowe wielokrotnie przekraczają sumę trzymiesięcznych zobowiązań; to podstawa do rozwiązania umowy dającej przewoźnikowi dostęp do torów - powiedział PAP rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki.

Przewozy Regionalne chcą sprzedawać bilety w sieci>>

Do końca roku Przewozy Regionalne chcą co dwudziesty swój bilet sprzedawać przez internet. Będą też likwidować punkty sprzedaży na mniejszych dworcach. Władze spółki zapowiadają także, że wrócą do rozmów z PKP nt. rozwiązania umowy o wynajem kas.

Przewozy Regionalne muszą zapłacić karę>>

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że Przewozy Regionalne ograniczały prawa swoich klientów - poinformowała rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Cieloch. Przewoźnik będzie musiał zapłacić karę 100 tys. zł.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

Renta wdowia. 320 tys. osób już otrzymało świadczenia. Sprawdź, czy też możesz dostać

Już 320 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej z ZUS. Wnioski nadal można składać. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że dzięki rencie wdowiej świadczeniobiorcy zyskają średnio 358,27 zł.

Próg zaostrzony z 50 proc. do 25 proc. Nowe przepisy MEN zmieniają wszystko w szkołach

Istotne zmiany przepisów dla uczniów zakłada nowy projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej, który został już skierowany do konsultacji. Będą surowsze zasady w szkołach. Projekt zakłada m.in., że uczeń nie będzie klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich przedmiotów, gdy przekroczy próg 25 proc. nieobecności nieusprawiedliwionej.

REKLAMA

Od marzeń do nauki – po co naprawdę Sławosz Uznański – Wiśniewski poleciał w kosmos?

Śledzimy media społecznościowe, zdjęcia Ziemi z orbity i codzienne relacje Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ale za tą medialną euforią kryje się znacznie więcej niż symboliczny gest. Co z tego lotu wynika dla Polski? Jakie są realne, wymierne korzyści dla gospodarki, nauki i przemysłu?

Pensje w samorządach z wyrównaniem. Czy również dla byłych pracowników?

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zaczęła obowiązywać od 14 czerwca 2025 r. Nowe stawki wynagrodzeń będą należne pracownikom z wyrównaniem od 1 marca 2025 r.

Stacje hydrologiczne odnotowują rekordy dobowego opadu deszczu. Ulewy w całym kraju

Aż jedenaście stacji hydrologicznych zanotowało opad dobowy wyższy niż dotychczasowa maksymalna suma dobowa - wynika z danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Dwukrotnie wyższy poziom odnotowano na trzech stacjach, na jednej - trzykrotnie wyższy.

„Jak mogliśmy do tego dopuścić?” – dramatyczny stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów

W ostatnich latach znacznie pogorszył się stan zdrowia dzieci w jednym z najbogatszych krajów świata. Z najnowszego raportu wynika, że najmłodsi chorują i umierają tam częściej niż ich rówieśnicy w innych wysoko rozwiniętych państwach. Główne przyczyny to wypadki, przemoc i choroby cywilizacyjne, ale nie tylko.

REKLAMA

Patrz na skład! Ogólnopolska kampania o świadomej suplementacji

Jak często poświęcamy chwilę, by sprawdzić skład na etykiecie? Kampania „Patrz na skład” zachęca do zastanowienia się nad naszymi codziennymi decyzjami i promuje świadome podejście do suplementacji.

Segregacja odpadów to za mało. Ekspert: "Najlepsze śmieci to te, które nigdy nie powstały"

Dlaczego recykling nie wystarczy? Jakie błędy popełniamy w gospodarowaniu bioodpadami? I co musi się zmienić, by Polska była gotowa na gospodarkę obiegu zamkniętego? O tym wszystkim opowiada Michał Paca – ekspert ds. gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA