REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Matura próbna z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym [Opinia]

Matura próbna z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym [Opinia]
Matura próbna z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym [Opinia]
Media

REKLAMA

REKLAMA

O ile matura próbna z języka angielskiego na poziomie podstawowym była stosunkowo trudna, o tyle poziom rozszerzony był łatwiejszy niż się spodziewałam – powiedziała Aleksandra Snuzik, Academic Manager Tutlo4Kids & Tutlo4Teens, Tutlo.

CKE zaserwowało maturzystom arkusz w pełni dostosowany do umiejętności, które powinien mieć opanowane uczeń na poziomie B2/ B2+. Sprawdziły się natomiast moje predykcje dotyczące zadań otwartych - pojawiły się one w każdej z czterech sekcji egzaminu.

REKLAMA

Ile punktów było do zdobycia?

Podobnie, jak w przypadku matury z j. angielskiego na poziomie podstawowym do zdobycia było aż 60 punktów (o 10 więcej, niż latach poprzednich). Mimo, że wiązek zadaniowych było tyle samo (10) to pojawiło się w nich więcej pod-zadań, co oznacza, że pojedynczych zadań do rozwiązania było 48, czyli o 10 więcej niż na maturze w 2022 r. Czas jednak nie został wydłużony - wciąż jest to 150 minut.

Jak przebiegły poszczególne części matury?

REKLAMA

W części dotyczącej rozumienia ze słuchu pojawiły się trzy wiązki zadaniowe, w tym jedna „otwarta” - uzupełnianie luk na podstawie wysłuchanego tekstu. I to właśnie ona zapewne była dla maturzystów nie lada wyzwaniem. Tego typu zadania są już w arkuszach egzaminu ósmoklasisty i ze sprawozdań CKE wynika, że mają niski stopień wykonalności. W związku z tym koniecznie należy je ćwiczyć.

Z kolei segment poświęcony rozumieniu tekstu pisanego był złożony z zadań, które można nazwać „klasykami maturalnymi”. Zgodnie z zapowiedziami CKE, teksty były dłuższe niż na zeszłorocznej maturze (wg Informatora CKE powinny mieć sumarycznie 1600 - 1800 wyrazów zamiast 1300 - 1600). Bardzo ciekawe było zadanie nr 6 - dwuczłonowe, składające się z części zamkniętej i otwartej. O ile część zamknięta była łatwiejsza niż w poprzednim roku - np. nie pojawiło się pytanie dotyczące odróżnienia opinii od faktu wyrażonego w tekście - to już część otwarta mogła sprawić trudności. Należało w niej bowiem uzupełnić luki - brakujące informacje, które pojawiły się w tekście. Jeśli chodzi o poziom trudności słownictwa w tekstach to uważam, że był on bardzo dobrze wypoziomowany i maturzysta na poziomie B2+ powinien poradzić sobie bez problemu ze zrozumieniem materiałów. Co prawda, w wiązce zadaniowej nr 6 pojawiły się trudniejsze słowa, jak np.: crumbling, clingy, dripping, drizzle czy shivering - niemniej, ich znajomość nie była konieczna do rozwiązania zadań.

W części poświęconej znajomości środków językowych również nic mnie nie zaskoczyło. Standardowo, prym wiodło słowotwórstwo. Pojawiły się też czasowniki frazalne i kolokacje. I też standardowo - CKE sprawdziło maturzystów ze znajomości konstrukcji z bezokolicznikiem i gerundialnych (czyli tych z „-ingiem”). Nie wystąpiły zaawansowane struktury językowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wypowiedzi pisemnej również zaskoczenia nie było. Standardowo pojawiła się rozprawka „za i przeciw” oraz artykuł publicystyczny.

Jak do majowego egzaminu powinni przygotować się maturzyści?

  1. Ćwiczyć rozwiązywanie zadań otwartych. Nawet najlepsi uczniowie mogą mieć z nimi problem, szczególnie, jeśli chodzi o tzw. słuchanie. Jestem przekonana, że w maju 2023 r. zadań otwartych w arkuszu egzaminacyjnym będzie sporo.
  2. Do znudzenia ćwiczyć słowotwórstwo - to bardzo przydatna umiejętność, również dla tych, którzy mają zamiar podchodzić do egzaminów Cambridge.
  3. Powtarzać kolokacje i czasowniki frazowe (phrasal verbs). Szanse, że pojawią się one na egzaminie są ogromne, a ich znajomość będzie niezmiernie pomocna później, już po maturze.
  4. Ćwiczyć III tryb warunkowy, konstrukcje gerundialne, inwersję i zdania typu: „You’d better (not) come tomorrow”, „It’s (high) time he found a job”, „I would rather (not) go there” czy „If only we could drive faster”.
  5. Warto przypomnieć sobie też następujące konstrukcje: „have/ get something done”, „have somebody do something”, „get somebody to do something”. Często o nich zapominamy, a jednak CKE wymaga ich znajomości.
  6. A w trakcie egzaminu - przede wszystkim ufajcie swojej intuicji językowej. Odpowiedzi na wiele pytań znacie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile w tym roku zapłacimy za karnety na stoki narciarskie?

Chociaż dopiero co rozpoczęła się jesień, Podhale już zaczęło przygotowania do sezonu zimowego. W przedsprzedaży można już kupić karnety na stoki narciarskie. Ile zapłacimy w tym roku? 

Kobiety w ciąży już mogą bezpłatnie zaszczepić się przeciw krztuścowi

Od 15 października kobiety w ciąży mogą bezpłatnie zaszczepić się przeciwko krztuścowi w przychodniach POZ. Na tę chorobę od początku roku zachorowało już niemal 17 tys. osób, a 3 tys. pracowników przebywało na zwolnieniach lekarskich. 

Olimpiada ZUS dla uczniów szkół ponadpodstawowych: zgłoszenia do 25 października 2024 r.

Olimpiada ZUS dla uczniów szkół ponadpodstawowych: zgłoszenia do 25 października 2024 r. Szkoły ponadpodstawowe mają czas na zgłoszenie swoich uczniów do olimpiady ZUS "Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych" tylko do 25 października. 

Olimpiada ZUS 2024/2025. Zgłoszenia do 25 października. Nagrody: m.in. indeksy na studia, dodatkowe punkty w rekrutacji, zwolnienie z części egzaminów

Rzecznik ZUS przypomina, że tylko do 25 października 2024 r. szkoły ponadpodstawowe mogą zgłaszać swoich uczniów do olimpiady ZUS „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Na laureatów olimpiady czekają nagrody rzeczowe, indeksy na studia oraz dodatkowe punkty w rekrutacji na wiele uczelni wyższych. Są też nagrody dla szkół. Finał odbędzie się 15 kwietnia 2025 r. 

REKLAMA

QUIZ Zmiana czasu. Nie daj się złapać, pytania są proste
10 prostych pytań dotyczących zmiany czasu. Odpowiesz bezbłędnie?
Jak zapobiec obniżeniu nastroju jesienią (tzw. jesiennej depresji)? Kilka prostych rad od psychologa, które naprawdę działają

Jesienna aura, krótsze dni i spadek temperatury mogą wpływać na obniżenie nastroju wielu osób. O tym, jak radzić sobie z tzw. „jesienną depresją", opowie więcej Ada Jakimowicz, psycholożka i psychoterapeutka, która zwróciła uwagę na kilka kluczowych aspektów zdrowia psychicznego.

Z czym mierzą się dzisiejsi nauczyciele?

To w dużej części na nauczycielach ciąży odpowiedzialność kształtowania przyszłych pokoleń. Wciąż jednak czują się oni niedoceniani. Za małe zarobki, dyskryminacja ze względu na wiek, przeciążenie pracą sprawiają, że wypalenie zawodowe staje się coraz częstszym problemem. Z jakimi wyzwaniami mierzą się nauczyciele na co dzień? 

MS: Zakaz rodzicom odbioru dzieci spod szatni albo świetlicy. Czy min. edukacji B. Nowacka uruchomi interwencje kuratorów w szkołach

Szkoły wprowadzają zakazy wejścia rodziców do … szkół. Np. w okolice szatni albo świetlicy. To efekt ustawy Lex Kamilek i wadliwego sposobu interpretowania zapisów tej ustawy przez dyrektorów szkół. Dyrektorzy wymyślili sobie, że mają prawo zakazać rodzicom np. odprowadzenia syna albo córki pod szatnię (nie chodzi o wejście do szatni, tylko odprowadzenie dziecka pod szatnię). Z sygnałów dochodzących do redakcji wynika, że nieprzyjemności mają rodzice, którzy w ogóle chcą wejść do budynku szkoły bez zezwolenia pracownika szkoły. Rodzice rzekomo naruszają "strefy bezpieczeństwa" ustanawianie przez dyrektorów szkół.

REKLAMA

Lekarze usunęli pacjentowi guza, który miał pół metra i ważył sześć kilogramów

O sporym szczęściu może mówić 55-letni sieradzanin. Pomimo tego, że operacja była obarczona dużym ryzykiem niepowodzenia, lekarzom udało się wyciąć pacjentowi guza, który miał pół metra i ważył sześć kilogramów. 

Dlaczego niektóre huragany są bardziej niszczycielskie niż inne? Czy Polska jest zagrożona huraganami?

Dlaczego niektóre huragany są bardziej niszczycielskie niż inne? Huragany, zjawiska tropikalne, powodują zniszczenia głównie przez falę przypływową, ale także deszcz i wiatr. Na skalę zniszczeń wpływa także przystosowanie mieszkańców, ich wiedza o zagrożeniach naturalnych. 

REKLAMA