REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 r. nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu ósmoklasisty, a wybrane grupy zadań. I to online z domu. W 2025 r. tak na maturze [nowelizacja, zmiany]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
W 2024 r. nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu, a wybrane grupy zadań. I to online z domu. Na swoim komputerze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu ósmoklasisty, a wybrane grupy zadań. Jedną pracę może więc sprawdzić kilku egzaminatorów jakby "w częściach". I to z domu. Na swoim komputerze. Tak będzie - według planów rządu - wyglądał egzamin ósmoklasisty 2024 r. z matematyki i języka obcego nowożytnego. A w 2025 r. matura z matematyki i języka obcego nowożytnego (poziomy podstawowe).

Rządowi chodzi o to, aby egzaminator mógł się wyspecjalizować w danej grupie zadań. I dzięki temu sprawdzenie pracy pójdzie szybciej i będzie wyższej jakości i bez błędów. Za tym idą zmiany w zasadach wynagradzania nauczycieli. Nie będzie to wynagrodzenie "za sprawdzenie jednej pracy", ale wynagrodzenie za grupę zadań (zob. proponowane stawki na końcu artykułu).

REKLAMA

REKLAMA

Rząd ma takie plany:

"Od 2024 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne będą sukcesywnie wdrażały narzędzia elektroniczne służące do oceniania prac egzaminacyjnych uczniów. Powyższe umożliwi m.in. sprawdzanie zeskanowanych prac egzaminacyjnych na domowych komputerach egzaminatorów, bez konieczności sprawdzania prac w ośrodkach egzaminacyjnych, automatyczne gromadzenie wyników oceniania w wersji elektronicznej, wspomaganie kontroli jakości oceniania, raportowanie procesu oceniania oraz wymianę informacji między egzaminatorami a zespołem nadzorującym ich pracę." 

Egzaminatorzy w komentarzach wskazują, że nie jest to nowość:

REKLAMA

 

 

Infor.pl

E-ocenianie 2024 r.: Maturę i egzamin ósmoklasisty nauczyciel będzie sprawdzał w domu na swoim komputerze

Narzędzie elektroniczne, o którym tu mowa, jest tworzone w ramach projektu pn. „Ocenianie na ekranie: Opracowanie systemu do oceniania prac egzaminacyjnych z wykorzystaniem technologii informatycznej”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Oś II: E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.2 „Cyfryzacja procesów back-office w administracji rządowej”. Narzędzie elektroniczne jest obecnie w fazie ostatnich testów przedodbiorowych. Jego wdrożenie jest planowane na sesję egzaminacyjną w roku szkolnym 2023/2024.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-ocenianie było już z powodzeniem stosowane w polskim systemie egzaminacyjnym w przypadku egzaminu gimnazjalnego z matematyki w latach 2014–2019. Obecnie możliwość taka jest przewidziana dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki (§ 4 rozporządzenia i załącznik nr 3 do rozporządzenia).

Od 2024 r. planuje się wdrażanie ww. rozwiązania, w oparciu o nowo utworzone narzędzie elektroniczne, w egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy (tzw. „nowa matura”), z przedmiotów: matematyka i języka obcy nowożytny. Jako pierwsze oceniane w ten sposób będą:

  1. od roku szkolnego 2023/2024 – egzamin ósmoklasisty z matematyki i języka obcego nowożytnego;
  2. od roku szkolnego 2024/2025 – egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym i języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym.

E-ocenianie w 2024 r.

Zmiana polegająca na tym, że nauczyciel ocenia grupy zadań w pracach egzaminacyjnych została tak opisana w uzasadnieniu projektu odpowiedniego rozporządzenia:

„W przypadku e-oceniania przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych praktyką jest specjalizacja egzaminatora w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań nie wszystkich zadań otwartych zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, lecz grupy zadań, dzięki czemu egzaminator staje się ekspertem w zakresie oceniania mniejszej liczby konkretnego rodzaju zadań co przekłada się na wyższą jakość oceniania i mniejsze ryzyko błędu w ocenie rozwiązania. Wszystkie zadania otwarte zawarte w danym arkuszu egzaminacyjnym zostaną podzielone na grupy zadań do sprawdzenia przez danego egzaminatora. Liczba zadań w danej grupie będzie zależała od szacowanego czasu na sprawdzenie rozwiązań zadań w danej grupie zadań oraz złożoności zasad oceniania rozwiązań zadań w danej grupie zadań. W przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki zadania otwarte zostaną przypisane do trzech grup, dla których czas sprawdzania i złożoność zasad oceniania rozwiązań zadań będą podobne. Stąd też proponuje się, aby stawka wynagrodzenia w każdej z tych grup była taka sama. W przypadku pozostałych egzaminów i przedmiotów stawki wynagrodzenia za sprawdzenie rozwiązań zadań w poszczególnych grupach będą zróżnicowane. Taka organizacja sprawdzania prac egzaminacyjnych jest korzystna ze względu na specjalizację egzaminatorów w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań określonych rodzajów zadań.”

W efekcie egzaminator otrzyma wynagrodzenie za sprawdzenie rozwiązań w grupie zadań, czyli wszystkich rozwiązań zadań w grupie. Jednocześnie dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w terminie do dnia 31 marca roku szkolnego, w którym będzie przeprowadzany egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny będzie przekazywał dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych informację o numerach zadań egzaminacyjnych wchodzących w skład danej grupy zadań zawartych odpowiednio w arkuszu egzaminacyjnym egzaminu ósmoklasisty albo egzaminu maturalnego, sprawdzanych przez egzaminatorów przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych (§ 4 rozporządzenia – § 1 pkt 2 projektowanego rozporządzenia). 

Co z wynagrodzeniami egzaminatorów w 2024 r.?

Mają się kształtować tak:

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia … 2023 r. (Dz. U. poz. …)

Załącznik nr 1

WARUNKI WYNAGRADZANIA EGZAMINATORÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W PRZEPROWADZANIU EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI I JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO ORAZ EGZAMINU MATURALNEGO Z MATEMATYKI NA POZIOMIE PODSTAWOWYM I JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM, SPRAWDZAJĄCYCH ROZWIĄZANIA ZADAŃ PRZY WYKORZYSTANIU NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH

Stawka to 4550 zł (wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego posiadającego tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym).

Lp.

Egzamin

Grupa zadań

Kwota wynagrodzenia za sprawdzenie wszystkich zadań w danej grupie zadań

1

2

3

4

1

egzamin ósmoklasisty z:
a) matematykigrupa zadań nr 1

0,118% stawki

grupa zadań nr 2

0,118% stawki

grupa zadań nr 3

0,118% stawki

b) języka obcego nowożytnegogrupa zadań nr 1

0,142% stawki

grupa zadań nr 2

0,212% stawki

2

egzamin maturalny, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. 
o systemie oświaty:
a) matematyka – poziom podstawowygrupa zadań nr 1

0,313% stawki

grupa zadań nr 2

0,314% stawki

b) język obcy nowożytny – poziom podstawowygrupa zadań nr 1

0,200% stawki

grupa zadań nr 2

0,300% stawki

Załącznik nr 2

WARUNKI WYNAGRADZANIA EGZAMINATORÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W PRZEPROWADZANIU EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024, SPRAWDZAJĄCYCH ROZWIĄZANIA ZADAŃ PRZY WYKORZYSTANIU NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH

Lp.

Grupa zadań

Kwota wynagrodzenia za sprawdzenie wszystkich zadań w danej grupie zadań

1

2

3

1

grupa zadań nr 1

0,177% stawki

2

grupa zadań nr 2

0,177% stawki

Artykuł opracowano na podstawie:

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA