REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 r. nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu ósmoklasisty, a wybrane grupy zadań. I to online z domu. W 2025 r. tak na maturze [nowelizacja, zmiany]

Tomasz Król
prawnik - prawo sektora publicznego, prawo cywilne, gospodarcze, prawo administracyjne, podatki
W 2024 r. nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu, a wybrane grupy zadań. I to online z domu. Na swoim komputerze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu ósmoklasisty, a wybrane grupy zadań. Jedną pracę może więc sprawdzić kilku egzaminatorów jakby "w częściach". I to z domu. Na swoim komputerze. Tak będzie - według planów rządu - wyglądał egzamin ósmoklasisty 2024 r. z matematyki i języka obcego nowożytnego. A w 2025 r. matura z matematyki i języka obcego nowożytnego (poziomy podstawowe).

Rządowi chodzi o to, aby egzaminator mógł się wyspecjalizować w danej grupie zadań. I dzięki temu sprawdzenie pracy pójdzie szybciej i będzie wyższej jakości i bez błędów. Za tym idą zmiany w zasadach wynagradzania nauczycieli. Nie będzie to wynagrodzenie "za sprawdzenie jednej pracy", ale wynagrodzenie za grupę zadań (zob. proponowane stawki na końcu artykułu).

REKLAMA

Rząd ma takie plany:

"Od 2024 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne będą sukcesywnie wdrażały narzędzia elektroniczne służące do oceniania prac egzaminacyjnych uczniów. Powyższe umożliwi m.in. sprawdzanie zeskanowanych prac egzaminacyjnych na domowych komputerach egzaminatorów, bez konieczności sprawdzania prac w ośrodkach egzaminacyjnych, automatyczne gromadzenie wyników oceniania w wersji elektronicznej, wspomaganie kontroli jakości oceniania, raportowanie procesu oceniania oraz wymianę informacji między egzaminatorami a zespołem nadzorującym ich pracę." 

Egzaminatorzy w komentarzach wskazują, że nie jest to nowość:

grafika 4325423

 

 

Infor.pl

E-ocenianie 2024 r.: Maturę i egzamin ósmoklasisty nauczyciel będzie sprawdzał w domu na swoim komputerze

REKLAMA

Narzędzie elektroniczne, o którym tu mowa, jest tworzone w ramach projektu pn. „Ocenianie na ekranie: Opracowanie systemu do oceniania prac egzaminacyjnych z wykorzystaniem technologii informatycznej”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Oś II: E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.2 „Cyfryzacja procesów back-office w administracji rządowej”. Narzędzie elektroniczne jest obecnie w fazie ostatnich testów przedodbiorowych. Jego wdrożenie jest planowane na sesję egzaminacyjną w roku szkolnym 2023/2024.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-ocenianie było już z powodzeniem stosowane w polskim systemie egzaminacyjnym w przypadku egzaminu gimnazjalnego z matematyki w latach 2014–2019. Obecnie możliwość taka jest przewidziana dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki (§ 4 rozporządzenia i załącznik nr 3 do rozporządzenia).

Od 2024 r. planuje się wdrażanie ww. rozwiązania, w oparciu o nowo utworzone narzędzie elektroniczne, w egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy (tzw. „nowa matura”), z przedmiotów: matematyka i języka obcy nowożytny. Jako pierwsze oceniane w ten sposób będą:

  1. od roku szkolnego 2023/2024 – egzamin ósmoklasisty z matematyki i języka obcego nowożytnego;
  2. od roku szkolnego 2024/2025 – egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym i języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym.

E-ocenianie w 2024 r.

Zmiana polegająca na tym, że nauczyciel ocenia grupy zadań w pracach egzaminacyjnych została tak opisana w uzasadnieniu projektu odpowiedniego rozporządzenia:

„W przypadku e-oceniania przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych praktyką jest specjalizacja egzaminatora w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań nie wszystkich zadań otwartych zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, lecz grupy zadań, dzięki czemu egzaminator staje się ekspertem w zakresie oceniania mniejszej liczby konkretnego rodzaju zadań co przekłada się na wyższą jakość oceniania i mniejsze ryzyko błędu w ocenie rozwiązania. Wszystkie zadania otwarte zawarte w danym arkuszu egzaminacyjnym zostaną podzielone na grupy zadań do sprawdzenia przez danego egzaminatora. Liczba zadań w danej grupie będzie zależała od szacowanego czasu na sprawdzenie rozwiązań zadań w danej grupie zadań oraz złożoności zasad oceniania rozwiązań zadań w danej grupie zadań. W przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki zadania otwarte zostaną przypisane do trzech grup, dla których czas sprawdzania i złożoność zasad oceniania rozwiązań zadań będą podobne. Stąd też proponuje się, aby stawka wynagrodzenia w każdej z tych grup była taka sama. W przypadku pozostałych egzaminów i przedmiotów stawki wynagrodzenia za sprawdzenie rozwiązań zadań w poszczególnych grupach będą zróżnicowane. Taka organizacja sprawdzania prac egzaminacyjnych jest korzystna ze względu na specjalizację egzaminatorów w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań określonych rodzajów zadań.”

W efekcie egzaminator otrzyma wynagrodzenie za sprawdzenie rozwiązań w grupie zadań, czyli wszystkich rozwiązań zadań w grupie. Jednocześnie dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w terminie do dnia 31 marca roku szkolnego, w którym będzie przeprowadzany egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny będzie przekazywał dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych informację o numerach zadań egzaminacyjnych wchodzących w skład danej grupy zadań zawartych odpowiednio w arkuszu egzaminacyjnym egzaminu ósmoklasisty albo egzaminu maturalnego, sprawdzanych przez egzaminatorów przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych (§ 4 rozporządzenia – § 1 pkt 2 projektowanego rozporządzenia). 

Co z wynagrodzeniami egzaminatorów w 2024 r.?

Mają się kształtować tak:

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia … 2023 r. (Dz. U. poz. …)

Załącznik nr 1

WARUNKI WYNAGRADZANIA EGZAMINATORÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W PRZEPROWADZANIU EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI I JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO ORAZ EGZAMINU MATURALNEGO Z MATEMATYKI NA POZIOMIE PODSTAWOWYM I JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM, SPRAWDZAJĄCYCH ROZWIĄZANIA ZADAŃ PRZY WYKORZYSTANIU NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH

Stawka to 4550 zł (wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego posiadającego tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym).

Lp.

Egzamin

Grupa zadań

Kwota wynagrodzenia za sprawdzenie wszystkich zadań w danej grupie zadań

1

2

3

4

1

egzamin ósmoklasisty z:
a) matematykigrupa zadań nr 1

0,118% stawki

grupa zadań nr 2

0,118% stawki

grupa zadań nr 3

0,118% stawki

b) języka obcego nowożytnegogrupa zadań nr 1

0,142% stawki

grupa zadań nr 2

0,212% stawki

2

egzamin maturalny, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. 
o systemie oświaty:
a) matematyka – poziom podstawowygrupa zadań nr 1

0,313% stawki

grupa zadań nr 2

0,314% stawki

b) język obcy nowożytny – poziom podstawowygrupa zadań nr 1

0,200% stawki

grupa zadań nr 2

0,300% stawki

Załącznik nr 2

WARUNKI WYNAGRADZANIA EGZAMINATORÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W PRZEPROWADZANIU EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024, SPRAWDZAJĄCYCH ROZWIĄZANIA ZADAŃ PRZY WYKORZYSTANIU NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH

Lp.

Grupa zadań

Kwota wynagrodzenia za sprawdzenie wszystkich zadań w danej grupie zadań

1

2

3

1

grupa zadań nr 1

0,177% stawki

2

grupa zadań nr 2

0,177% stawki

Artykuł opracowano na podstawie:

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Luka VAT znowu istotnie wzrosła. Koniec cudu

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Czy można rozpalać ognisko na plaży nad morzem?

Ognisko na plaży nad morzem – czy można palić ognisko bez widma mandatu? Jakie są przepisy? Ile wynosi mandat za ognisko na plaży? Jakie wykroczenia najczęściej popełniane są na plaży? Jak złożyć wniosek o zgodę na ognisko na plaży?

Sztab kryzysowy na Pomorzu. "Nie wchodźcie do lasów"

W ostatnich dniach potwierdzono obecność wirusa ASF (Afrykańskiego Pomoru Świń) w Gdyni, co stanowi poważne wyzwanie dla regionu. W odpowiedzi na to zagrożenie, Trójmiasto podejmuje działania prewencyjne, aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. Poniżej przedstawiamy kluczowe informacje dotyczące działań podejmowanych w Trójmieście.

Tego węgla od 1 lipca 2029 r. nie kupisz. Resort klimatu i środowiska szykuje nowy zakaz

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad wprowadzeniem zakazu sprzedaży niektórych sortymentów węgla gospodarstwom domowym. Od 1 lipca 2029 r. nie będzie możliwe zakupienie pewnych rodzajów węgla. Jednak dopuszczone do obrotu będą paliwa sortymentu orzech i groszek, przeznaczone dla klasowych urządzeń grzewczych, spełniających określone normy.

REKLAMA

Ponad 57 000 zł dofinansowania. Rusza nabór wniosków do programu Aktywny Maluch

Aktywny Maluch to nowa odsłona programu, wcześniej znanego jako Maluch+. Zwiększono budżet programu z 5,5 mld zł do 6,5 mld zł, co pozwoli na powstanie jeszcze większej liczby żłobków w całym kraju. Obecnie trwa także 4. tura naboru ciągłego wniosków do programu, która potrwa do końca czerwca bieżącego roku.

Bez zmian w lekturach. Quo vadis zostaje. Uczniowie nie czytają żadnego żyjącego autora

Filolog prof. Krzysztof Biedrzycki zwrócił uwagę, że "w szkole podstawowej wśród lektur obowiązkowych nie ma ani jednego żyjącego autora". Jednocześnie zauważył, że wśród lektur dodatkowych jest ich wielu i lista została bardzo dobrze uzupełniona. "Jeśli celem w szkole podstawowej na języku polskim jest zachęcenie do czytania, to trzeba proponować lektury, które młodzież będzie chciała czytać" - podkreślił.

Duże utrudnienia w weekend w Warszawie. Prace drogowe, filmowcy, masa krytyczna i rozpoczęcie sezonu przez motocyklistów

Na mieszkańców Warszawy czekają w ten weekend spore utrudnienia. Gdzie dokładnie można spodziewać się problemów z ruchem ulicznym?

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu do historycznego centrum

W Wenecji już obowiązują nowe zasady wjazdu, zgodnie z którymi należy zgłosić swój przyjazd do historycznego centrum i dodatkowo wnieść opłatę 5 euro, jeśli nie ma się zamiaru zostawać na  noc. Już prawie 16 tys. osób uiściło opłatę. 

REKLAMA

Maturzyści kończą rok szkolny. Kiedy egzaminy?

Piątek 26 kwietnia 2024 r. to ważny dzień dla tegorocznych maturzystów. Świadectwa ukończenia szkoły odbiorą uczniowie ostatnich klas liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia. 

Cyberprzemoc i przemoc szkolna przybierają na sile w zastraszającym tempie. Jak ochronić nasze dzieci?

Smartfon lub tablet pojawia się w dłoniach coraz młodszych dzieci. Dostęp do internetu rodzi wiele zagrożeń. W Polsce nawet jedno na pięcioro dzieci mogło doświadczyć przemocy w sieci. W szkołach też nie jest najlepiej – przemocy mogło doświadczyć 10 proc. dzieci.

REKLAMA