REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 r. nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu ósmoklasisty, a wybrane grupy zadań. I to online z domu. W 2025 r. tak na maturze [nowelizacja, zmiany]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
W 2024 r. nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu, a wybrane grupy zadań. I to online z domu. Na swoim komputerze
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu ósmoklasisty, a wybrane grupy zadań. Jedną pracę może więc sprawdzić kilku egzaminatorów jakby "w częściach". I to z domu. Na swoim komputerze. Tak będzie - według planów rządu - wyglądał egzamin ósmoklasisty 2024 r. z matematyki i języka obcego nowożytnego. A w 2025 r. matura z matematyki i języka obcego nowożytnego (poziomy podstawowe).

Rządowi chodzi o to, aby egzaminator mógł się wyspecjalizować w danej grupie zadań. I dzięki temu sprawdzenie pracy pójdzie szybciej i będzie wyższej jakości i bez błędów. Za tym idą zmiany w zasadach wynagradzania nauczycieli. Nie będzie to wynagrodzenie "za sprawdzenie jednej pracy", ale wynagrodzenie za grupę zadań (zob. proponowane stawki na końcu artykułu).

REKLAMA

Rząd ma takie plany:

"Od 2024 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne będą sukcesywnie wdrażały narzędzia elektroniczne służące do oceniania prac egzaminacyjnych uczniów. Powyższe umożliwi m.in. sprawdzanie zeskanowanych prac egzaminacyjnych na domowych komputerach egzaminatorów, bez konieczności sprawdzania prac w ośrodkach egzaminacyjnych, automatyczne gromadzenie wyników oceniania w wersji elektronicznej, wspomaganie kontroli jakości oceniania, raportowanie procesu oceniania oraz wymianę informacji między egzaminatorami a zespołem nadzorującym ich pracę." 

Egzaminatorzy w komentarzach wskazują, że nie jest to nowość:

grafika 4325423

 

 

Infor.pl

E-ocenianie 2024 r.: Maturę i egzamin ósmoklasisty nauczyciel będzie sprawdzał w domu na swoim komputerze

REKLAMA

Narzędzie elektroniczne, o którym tu mowa, jest tworzone w ramach projektu pn. „Ocenianie na ekranie: Opracowanie systemu do oceniania prac egzaminacyjnych z wykorzystaniem technologii informatycznej”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Oś II: E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.2 „Cyfryzacja procesów back-office w administracji rządowej”. Narzędzie elektroniczne jest obecnie w fazie ostatnich testów przedodbiorowych. Jego wdrożenie jest planowane na sesję egzaminacyjną w roku szkolnym 2023/2024.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-ocenianie było już z powodzeniem stosowane w polskim systemie egzaminacyjnym w przypadku egzaminu gimnazjalnego z matematyki w latach 2014–2019. Obecnie możliwość taka jest przewidziana dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki (§ 4 rozporządzenia i załącznik nr 3 do rozporządzenia).

Od 2024 r. planuje się wdrażanie ww. rozwiązania, w oparciu o nowo utworzone narzędzie elektroniczne, w egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy (tzw. „nowa matura”), z przedmiotów: matematyka i języka obcy nowożytny. Jako pierwsze oceniane w ten sposób będą:

  1. od roku szkolnego 2023/2024 – egzamin ósmoklasisty z matematyki i języka obcego nowożytnego;
  2. od roku szkolnego 2024/2025 – egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym i języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym.

E-ocenianie w 2024 r.

Zmiana polegająca na tym, że nauczyciel ocenia grupy zadań w pracach egzaminacyjnych została tak opisana w uzasadnieniu projektu odpowiedniego rozporządzenia:

„W przypadku e-oceniania przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych praktyką jest specjalizacja egzaminatora w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań nie wszystkich zadań otwartych zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, lecz grupy zadań, dzięki czemu egzaminator staje się ekspertem w zakresie oceniania mniejszej liczby konkretnego rodzaju zadań co przekłada się na wyższą jakość oceniania i mniejsze ryzyko błędu w ocenie rozwiązania. Wszystkie zadania otwarte zawarte w danym arkuszu egzaminacyjnym zostaną podzielone na grupy zadań do sprawdzenia przez danego egzaminatora. Liczba zadań w danej grupie będzie zależała od szacowanego czasu na sprawdzenie rozwiązań zadań w danej grupie zadań oraz złożoności zasad oceniania rozwiązań zadań w danej grupie zadań. W przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki zadania otwarte zostaną przypisane do trzech grup, dla których czas sprawdzania i złożoność zasad oceniania rozwiązań zadań będą podobne. Stąd też proponuje się, aby stawka wynagrodzenia w każdej z tych grup była taka sama. W przypadku pozostałych egzaminów i przedmiotów stawki wynagrodzenia za sprawdzenie rozwiązań zadań w poszczególnych grupach będą zróżnicowane. Taka organizacja sprawdzania prac egzaminacyjnych jest korzystna ze względu na specjalizację egzaminatorów w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań określonych rodzajów zadań.”

W efekcie egzaminator otrzyma wynagrodzenie za sprawdzenie rozwiązań w grupie zadań, czyli wszystkich rozwiązań zadań w grupie. Jednocześnie dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w terminie do dnia 31 marca roku szkolnego, w którym będzie przeprowadzany egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny będzie przekazywał dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych informację o numerach zadań egzaminacyjnych wchodzących w skład danej grupy zadań zawartych odpowiednio w arkuszu egzaminacyjnym egzaminu ósmoklasisty albo egzaminu maturalnego, sprawdzanych przez egzaminatorów przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych (§ 4 rozporządzenia – § 1 pkt 2 projektowanego rozporządzenia). 

Co z wynagrodzeniami egzaminatorów w 2024 r.?

Mają się kształtować tak:

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia … 2023 r. (Dz. U. poz. …)

Załącznik nr 1

WARUNKI WYNAGRADZANIA EGZAMINATORÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W PRZEPROWADZANIU EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI I JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO ORAZ EGZAMINU MATURALNEGO Z MATEMATYKI NA POZIOMIE PODSTAWOWYM I JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM, SPRAWDZAJĄCYCH ROZWIĄZANIA ZADAŃ PRZY WYKORZYSTANIU NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH

Stawka to 4550 zł (wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego posiadającego tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym).

Lp.

Egzamin

Grupa zadań

Kwota wynagrodzenia za sprawdzenie wszystkich zadań w danej grupie zadań

1

2

3

4

1

egzamin ósmoklasisty z:
a) matematykigrupa zadań nr 1

0,118% stawki

grupa zadań nr 2

0,118% stawki

grupa zadań nr 3

0,118% stawki

b) języka obcego nowożytnegogrupa zadań nr 1

0,142% stawki

grupa zadań nr 2

0,212% stawki

2

egzamin maturalny, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. 
o systemie oświaty:
a) matematyka – poziom podstawowygrupa zadań nr 1

0,313% stawki

grupa zadań nr 2

0,314% stawki

b) język obcy nowożytny – poziom podstawowygrupa zadań nr 1

0,200% stawki

grupa zadań nr 2

0,300% stawki

Załącznik nr 2

WARUNKI WYNAGRADZANIA EGZAMINATORÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W PRZEPROWADZANIU EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024, SPRAWDZAJĄCYCH ROZWIĄZANIA ZADAŃ PRZY WYKORZYSTANIU NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH

Lp.

Grupa zadań

Kwota wynagrodzenia za sprawdzenie wszystkich zadań w danej grupie zadań

1

2

3

1

grupa zadań nr 1

0,177% stawki

2

grupa zadań nr 2

0,177% stawki

Artykuł opracowano na podstawie:

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kursy samoobrony "Bezpieczny Warszawiak" i "Bezpieczna Warszawianka". Miejsce, terminy

26 czerwca będzie można zapisać się na kursy samoobrony "Bezpieczna Warszawianka” i "Bezpieczny Warszawiak”. Zajęcia będą odbywać się w lipcu. Są organizowane przez Straż Miejską.

FORUM LIDERÓW PPP 2024. Rozwój rynku PPP w Polsce wymaga aktywnego wsparcia nowego rządu

W Warszawie odbyła się IX edycja konferencji Forum Liderów PPP, poświęcona infrastrukturze krytycznej oraz korzyściom wynikającym z zastosowania formuły partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w kontekście jakości inwestycji, jej odporności oraz zarządzania kryzysowego. Eksperci zaprezentowali niezbędne rodzaje partnerstwa, potencjalne współprace, mapowanie interesariuszy, podział ryzyk, elementy zapewniające odporność inwestycji, warunki umów i efektywne zarządzanie projektami. 

Amerykanie, Niemcy i Francuzi będą produkować amunicję na Ukrainie. Podpisano już umowy z ukraińskim rządem

Koncern zbrojeniowy ze Stanów Zjednoczonych Northrop Grumman zacznie produkcję amunicji na Ukrainie. Taką informacje przekazał ukraiński portal Militarnyj. To pierwsza taka umowa między ukraińskim rządem a amerykańską firmą produkującą broń.

Za małe podwyżki dla policjantów? Będzie jednak więcej na kontach niż 4,1%? Przecież w policji już dziś jest 15 000 wakatów

Już dziś jest w Policji 15 000 wakatów. Co się stanie z zainteresowaniem pracą policjanta w przypadku podniesienia mundurowym pensji w 2025 r. tylko o 4,1%. Tyle deklaruje rząd premiera D. Tuska dla całej budżetówki w 2025 r.

REKLAMA

Czy nauczycielka teraz może przejść na emeryturę z ZUS już po ukończeniu 55. roku życia, na czym polega wcześniejsza emerytura dla nauczycieli

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne choć formalnie emeryturą nie jest, w rzeczywistości pełni rolę wcześniejszej emerytury dla nauczycieli. Czy jednak wszyscy zatrudnieni w tym zawodzie mogą z takiego świadczenia z ZUS skorzystać, zy tylko gdy stracą pracę?

Od 1 września 2025 r. zmiany w szkołach. Jedna godzina tygodniowo religii. Czy coś jeszcze się zmieni?

Ministra edukacji Barbara Nowacka ogłosiła, że od 1 września 2025 roku w polskich szkołach zostanie wprowadzona jedna godzina lekcji religii. To oznacza, że uczniowie będą mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach religijnych raz w tygodniu.

Podwyżki wynagrodzeń nawet o 1000 zł dla pracowników samorządowych. Padł apel ZMP

 Związek Miast Polskich wyraził negatywną opinię o projekcie nowelizacji rozporządzenia dotyczącego wynagradzania pracowników samorządowych. 

Nauczyciele wciąż bez wynagrodzenia za opiekę nad uczniami. Od dziś wnioski. Wzór wniosku [Podróże z klasą]

Pomimo apeli ZNP nauczyciele wciąż bez wynagrodzenia za opiekę nad uczniami w czasie wycieczek szkolnych. Dziś rusza przyjmowanie wniosków do najnowszego programu dofinansowania wycieczek szkolnych (2-5 dni) [Podróże z klasą].

REKLAMA

Zmiany w podstawie programowej. Nowa lista lektur bez Rymkiewicza i Dukaja

Minister Edukacji, Barbara Nowacka, ogłosiła, że do końca czerwca zostanie opublikowana podstawa programowa z listą lektur.

W szkołach będzie jedna godzina lekcji religii. Będzie nowe rozporządzenie MEN

Barbara Nowacka, minister edukacji, poinformowała, że od 1 września 2025 r. w szkołach będzie jedna godzina lekcji religii. Lekcje będą mogły być prowadzone w grupach międzyklasowych.

REKLAMA