W 2024 r. nauczyciel nie będzie sprawdzał całego egzaminu ósmoklasisty, a wybrane grupy zadań. I to online z domu. W 2025 r. tak na maturze [nowelizacja, zmiany]
REKLAMA
REKLAMA
Rządowi chodzi o to, aby egzaminator mógł się wyspecjalizować w danej grupie zadań. I dzięki temu sprawdzenie pracy pójdzie szybciej i będzie wyższej jakości i bez błędów. Za tym idą zmiany w zasadach wynagradzania nauczycieli. Nie będzie to wynagrodzenie "za sprawdzenie jednej pracy", ale wynagrodzenie za grupę zadań (zob. proponowane stawki na końcu artykułu).
REKLAMA
Rząd ma takie plany:
"Od 2024 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna i okręgowe komisje egzaminacyjne będą sukcesywnie wdrażały narzędzia elektroniczne służące do oceniania prac egzaminacyjnych uczniów. Powyższe umożliwi m.in. sprawdzanie zeskanowanych prac egzaminacyjnych na domowych komputerach egzaminatorów, bez konieczności sprawdzania prac w ośrodkach egzaminacyjnych, automatyczne gromadzenie wyników oceniania w wersji elektronicznej, wspomaganie kontroli jakości oceniania, raportowanie procesu oceniania oraz wymianę informacji między egzaminatorami a zespołem nadzorującym ich pracę."
Egzaminatorzy w komentarzach wskazują, że nie jest to nowość:
E-ocenianie 2024 r.: Maturę i egzamin ósmoklasisty nauczyciel będzie sprawdzał w domu na swoim komputerze
REKLAMA
Narzędzie elektroniczne, o którym tu mowa, jest tworzone w ramach projektu pn. „Ocenianie na ekranie: Opracowanie systemu do oceniania prac egzaminacyjnych z wykorzystaniem technologii informatycznej”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Oś II: E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.2 „Cyfryzacja procesów back-office w administracji rządowej”. Narzędzie elektroniczne jest obecnie w fazie ostatnich testów przedodbiorowych. Jego wdrożenie jest planowane na sesję egzaminacyjną w roku szkolnym 2023/2024.
E-ocenianie było już z powodzeniem stosowane w polskim systemie egzaminacyjnym w przypadku egzaminu gimnazjalnego z matematyki w latach 2014–2019. Obecnie możliwość taka jest przewidziana dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki (§ 4 rozporządzenia i załącznik nr 3 do rozporządzenia).
Od 2024 r. planuje się wdrażanie ww. rozwiązania, w oparciu o nowo utworzone narzędzie elektroniczne, w egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy (tzw. „nowa matura”), z przedmiotów: matematyka i języka obcy nowożytny. Jako pierwsze oceniane w ten sposób będą:
- od roku szkolnego 2023/2024 – egzamin ósmoklasisty z matematyki i języka obcego nowożytnego;
- od roku szkolnego 2024/2025 – egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym i języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym.
E-ocenianie w 2024 r.
Zmiana polegająca na tym, że nauczyciel ocenia grupy zadań w pracach egzaminacyjnych została tak opisana w uzasadnieniu projektu odpowiedniego rozporządzenia:
„W przypadku e-oceniania przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych praktyką jest specjalizacja egzaminatora w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań nie wszystkich zadań otwartych zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, lecz grupy zadań, dzięki czemu egzaminator staje się ekspertem w zakresie oceniania mniejszej liczby konkretnego rodzaju zadań co przekłada się na wyższą jakość oceniania i mniejsze ryzyko błędu w ocenie rozwiązania. Wszystkie zadania otwarte zawarte w danym arkuszu egzaminacyjnym zostaną podzielone na grupy zadań do sprawdzenia przez danego egzaminatora. Liczba zadań w danej grupie będzie zależała od szacowanego czasu na sprawdzenie rozwiązań zadań w danej grupie zadań oraz złożoności zasad oceniania rozwiązań zadań w danej grupie zadań. W przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki zadania otwarte zostaną przypisane do trzech grup, dla których czas sprawdzania i złożoność zasad oceniania rozwiązań zadań będą podobne. Stąd też proponuje się, aby stawka wynagrodzenia w każdej z tych grup była taka sama. W przypadku pozostałych egzaminów i przedmiotów stawki wynagrodzenia za sprawdzenie rozwiązań zadań w poszczególnych grupach będą zróżnicowane. Taka organizacja sprawdzania prac egzaminacyjnych jest korzystna ze względu na specjalizację egzaminatorów w sprawdzaniu i ocenianiu rozwiązań określonych rodzajów zadań.”
W efekcie egzaminator otrzyma wynagrodzenie za sprawdzenie rozwiązań w grupie zadań, czyli wszystkich rozwiązań zadań w grupie. Jednocześnie dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w terminie do dnia 31 marca roku szkolnego, w którym będzie przeprowadzany egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny będzie przekazywał dyrektorom okręgowych komisji egzaminacyjnych informację o numerach zadań egzaminacyjnych wchodzących w skład danej grupy zadań zawartych odpowiednio w arkuszu egzaminacyjnym egzaminu ósmoklasisty albo egzaminu maturalnego, sprawdzanych przez egzaminatorów przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych (§ 4 rozporządzenia – § 1 pkt 2 projektowanego rozporządzenia).
Co z wynagrodzeniami egzaminatorów w 2024 r.?
Mają się kształtować tak:
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia … 2023 r. (Dz. U. poz. …)
Załącznik nr 1
WARUNKI WYNAGRADZANIA EGZAMINATORÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W PRZEPROWADZANIU EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI I JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO ORAZ EGZAMINU MATURALNEGO Z MATEMATYKI NA POZIOMIE PODSTAWOWYM I JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO NA POZIOMIE PODSTAWOWYM, SPRAWDZAJĄCYCH ROZWIĄZANIA ZADAŃ PRZY WYKORZYSTANIU NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH
Stawka to 4550 zł (wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego posiadającego tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym).
Lp. | Egzamin | Grupa zadań | Kwota wynagrodzenia za sprawdzenie wszystkich zadań w danej grupie zadań |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | egzamin ósmoklasisty z: | ||
a) matematyki | grupa zadań nr 1 | 0,118% stawki | |
grupa zadań nr 2 | 0,118% stawki | ||
grupa zadań nr 3 | 0,118% stawki | ||
b) języka obcego nowożytnego | grupa zadań nr 1 | 0,142% stawki | |
grupa zadań nr 2 | 0,212% stawki | ||
2 | egzamin maturalny, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: | ||
a) matematyka – poziom podstawowy | grupa zadań nr 1 | 0,313% stawki | |
grupa zadań nr 2 | 0,314% stawki | ||
b) język obcy nowożytny – poziom podstawowy | grupa zadań nr 1 | 0,200% stawki | |
grupa zadań nr 2 | 0,300% stawki |
Załącznik nr 2
WARUNKI WYNAGRADZANIA EGZAMINATORÓW BIORĄCYCH UDZIAŁ W PRZEPROWADZANIU EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI W ROKU SZKOLNYM 2023/2024, SPRAWDZAJĄCYCH ROZWIĄZANIA ZADAŃ PRZY WYKORZYSTANIU NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH
Lp. | Grupa zadań | Kwota wynagrodzenia za sprawdzenie wszystkich zadań w danej grupie zadań |
1 | 2 | 3 |
1 | grupa zadań nr 1 | 0,177% stawki |
2 | grupa zadań nr 2 | 0,177% stawki |
Artykuł opracowano na podstawie:
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania egzaminatorów za udział w przeprowadzaniu egzaminów oraz nauczycieli akademickich za udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.