Czy nauczyciel uczący ukraińskie dzieci języka polskiego musi odbyć kursy doszkalające?
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedź: Polski nauczyciel prowadzący dodatkowe zajęcia z języka polskiego nie musi odbyć kursów języka polskiego związanych z tymi zajęciami. Nie musi też zdobyć dodatkowych certyfikatów.
REKLAMA
UZASADNIENIE
Kto ma prawo do dodatkowych zajęć z języka polskiego?
Zgodnie z art. 165 ust. 7 ustawy z 14.12.2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082– dalej u.p.o.), osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, którą organizuje organ prowadzący szkołę.
Którzy ukraińscy uczniowie mają prawo do dodatkowych zajęć z języka polskiego?
REKLAMA
Zajrzyjmy do § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23.08.2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1283 ze zm.).
Przepis stanowi, że dla uczniów przybywających z zagranicy, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, organ prowadzący szkołę organizuje w szkole, w której uczeń realizuje naukę zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego.
Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel uczący języka polskiego ukraińskie dzieci?
REKLAMA
Zatem, jeżeli są to dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, należy uznać, że powinien je prowadzić nauczyciel posiadający kwalifikacje do nauczania tego przedmiotu w danym typie szkoły, które zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 1.08.2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289).
Należy zauważyć, że zgodnie z § 16 ust. 9 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23.08.2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, naukę języka polskiego według programu nauczania opracowanego na podstawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla cudzoziemców prowadzi się jedynie w oddziale przygotowawczym, w wymiarze nie niższym niż 6 godzin tygodniowo.
Jakie kwalifikacje są niezbędne, aby prowadzić zajęcia języka polskiego dla cudzoziemców w klasach klas I-III?
Zgodnie z załącznikiem nr 1 (pkt 1 pod tabelą) do rozporządzenia MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.) na edukację wczesnoszkolną w klasach I-III składają się następujące edukacje: edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna, edukacja informatyczna, edukacja muzyczna, wychowanie fizyczne i edukacja językowa – język obcy nowożytny.
Zatem jeżeli nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej posiada kwalifikacje do realizacji edukacji polonistycznej w klasach I-III, to automatycznie posiada także kwalifikacje do realizacji dodatkowej nauki języka polskiego ucznia klasy I-III.
Przepisy oświatowe nie nakładają na nauczycieli – realizujących zajęcia z języka polskiego dla uczniów przybywających z zagranicy – obowiązku posiadania jakichkolwiek dodatkowych kwalifikacji, czy też kursów doskonalących, w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego. |
Roman Lorens - specjalista prawa oświatowego Ambasador marki MAC Technologie Grupa MAC S.A. oraz ekspert w dziedzinie prawa oświatowego w Wielkopolskim Ośrodku Kształcenia i Studiów Samorządowych w Poznaniu. Certyfikowany trener MANAGEMENT im BILDUNGSSEKTOR” – „TRAIN the TRAINER”, akredytowany Ekspert ©KFE & Akredytowany Trener Instytutu Konsultantów Europejskich. Autor licznych publikacji książkowych i artykułów z zakresu zarządzania oświatą. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z organizacją i zarządzaniem oświatą oraz nowymi technologiami w edukacji. |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.