Osoby fizyczne płacą podatek od nieruchomości on-line [15 marca 2022 r.]
REKLAMA
REKLAMA
Terminy płatności podatku od nieruchomości w 2022 r.
Podatek od nieruchomości płacą:
REKLAMA
- osoby fizyczne: w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,
- osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej: za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15. dnia każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.
Kiedy płatność jednorazowa podatku od nieruchomości w 2022 r.?
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.
Płatność on-line podatku od nieruchomości w 2022 r.
Można to zrobić przelewem na rachunek organu podatkowego lub gotówką w kasie. W przypadku osób fizycznych podatek może być również pobrany w drodze inkasa.
Na stronie www każdego urzędu gminy zawsze jest podany numer konta ogólnego prowadzonego dla podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego. Wpłaty na to konto nie są jednak księgowane automatycznie. Dlatego w tytule przelewu trzeba określić czego dotyczy.
Coraz więcej gmin prowadzi indywidualne rachunki bankowe wskazane w decyzjach ustalających wymiar podatku.
Niekiedy samorządy łączą numer rachunku, na który należy wpłacić podatek od nieruchomości z numerem ewidencyjnym nieruchomości. Tak jest np. we Wrocławiu, gdzie w każdej decyzji, ustalającej wymiar podatku od nieruchomości lub wymiar podatku rolnego i leśnego, podany jest indywidualny numer rachunku bankowego założonego dla nieruchomości, której dotyczy dana decyzja (ciąg 6 lub 7 ostatnich cyfr numeru konta odpowiada numerowi ewidencyjnemu nieruchomości).
Wrocław – podatek można zapłacić w opłatomatach
We Wrocławiu podatek można zapłacić w opłatomatach. Są to kasy automatyczne na terenie urzędu, które zostały zainstalowane przez PKO Bank Polski w ramach umowy na obsługę bankową gminy Wrocław i jej jednostek organizacyjnych.
Kiedy można otrzymać decyzję o podatku od nieruchomości on-line?
Decyzję w sprawie podatku od nieruchomości można otrzymywać co roku drogą elektroniczną poprzez ePUAP po złożeniu wniosku w tym zakresie. Wniosek można złożyć:
- po zalogowaniu na konto należy wyszukać „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” i spośród adresatów wybrać odpowiedni urząd gminy);
- jako wniosek „papierowy” o doręczania korespondencji wraz z adresem skrytki na ePUAP.
„Przyjazne Deklaracje” w Gdańsku - system on-line weryfikuje PESEL
"Podatki online – Przyjazne Deklaracje w Gdańsku!", to narzędzie służące wypełnianiu i składaniu informacji (osoby fizyczne) i deklaracji (osoby prawne) podatkowych, których rocznie do urzędu miejskiego w Gdańsku wpływa blisko 30 tys.
REKLAMA
System oferuje podpowiedzi dla rubryk, które ułatwiają zgłoszenie przedmiotów opodatkowania. Niektóre dane są zaciągane automatycznie, system weryfikuje też poprawność części danych (np. PESEL, NIP). W 2021 roku ponad połowa informacji w sprawie podatku od nieruchomości od osób fizycznych składanych elektronicznie wpłynęła przez Przyjazne Deklaracje. Wcześniej trzeba założyć konto na elektronicznej platformie ePUAP.
System umożliwia wygenerowanie kompletu dokumentów gotowych do złożenia w urzędzie oraz możliwość podpisania deklaracji Profilem Zaufanym i przesłania jej do urzędu za pośrednictwem platformy e-PUAP.
W "Przyjaznych Deklaracjach" dane są zapisywane, dzięki czemu podatnik wypełniając korektę deklaracji (informacji) nie musi wpisywać danych powtórnie. System stwarza też możliwość wygenerowania pełnomocnictwa (przydatne kiedy strona działa przez pełnomocnika). To wszystko powoduje zmniejszenie błędów i pomyłek przy wypełnianiu deklaracji czy informacji podatkowych, co przekłada się na mniejszą liczbę wysyłanych wezwań do wyjaśnienia lub skorygowania zeznania – co jest oszczędnością zarówno dla urzędu, jak i podatników.
Co zrobić jak nie przyszła z urzędu decyzja o podatku od nieruchomości?
REKLAMA
Art. 6 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Podatnik będący osobą fizyczną nie może więc samodzielnie obliczyć sobie wartości podatku od nieruchomości.
Jest 14 dni na zapłacenie podatku. Nie doręczenie z odpowiednim wyprzedzeniem przed 15 marca 2022 r. decyzji osobie fizycznej powoduje przesunięcie terminu płatności podatku. Nie obowiązuje już wtedy termin 15 marca 2022 r.
Przykład
10 marca 2022 r. wójt doręczył osobie fizycznej decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego. Licząc od tej daty jest 14 dni na zapłacenie I raty podatku. Nie powoduje to przesunięcia kolejnych terminów płatności rat - 15 maja, 15 września i 15 listopada 2022 r.
Źródło: PAP, opracowanie własne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.