REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Osoby fizyczne płacą podatek od nieruchomości on-line [15 marca 2022 r.]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Osoby fizyczne płacą podatek od nieruchomości on-line [15 marca 2022 r.]
Osoby fizyczne płacą podatek od nieruchomości on-line [15 marca 2022 r.]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

15 marca 2022 r. to termin płatności pierwszej raty podatku od nieruchomości dla osób fizycznych. Podatnicy chętni korzystają z płatności on-line tego podatku. Sama decyzja może być doręczona przez ePUAP.

Terminy płatności podatku od nieruchomości w 2022 r.

Podatek od nieruchomości płacą:

REKLAMA

REKLAMA

  • osoby fizyczne: w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej: za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15. dnia każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.

Kiedy płatność jednorazowa podatku od nieruchomości w 2022 r.?

W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, płaci się go jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty.

Płatność on-line podatku od nieruchomości w 2022 r.

Można to zrobić przelewem na rachunek organu podatkowego lub gotówką w kasie. W przypadku osób fizycznych podatek może być również pobrany w drodze inkasa.

REKLAMA

Na stronie www każdego urzędu gminy zawsze jest podany numer konta ogólnego prowadzonego dla podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego. Wpłaty na to konto nie są jednak księgowane automatycznie. Dlatego w tytule przelewu trzeba określić czego dotyczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Coraz więcej gmin prowadzi indywidualne rachunki bankowe wskazane w decyzjach ustalających wymiar podatku.

Niekiedy samorządy łączą numer rachunku, na który należy wpłacić podatek od nieruchomości z numerem ewidencyjnym nieruchomości. Tak jest np. we Wrocławiu, gdzie w każdej decyzji, ustalającej wymiar podatku od nieruchomości lub wymiar podatku rolnego i leśnego, podany jest indywidualny numer rachunku bankowego założonego dla nieruchomości, której dotyczy dana decyzja (ciąg 6 lub 7 ostatnich cyfr numeru konta odpowiada numerowi ewidencyjnemu nieruchomości).

Wrocław – podatek można zapłacić w opłatomatach

We Wrocławiu podatek można zapłacić w opłatomatach. Są to kasy automatyczne na terenie urzędu, które zostały zainstalowane przez PKO Bank Polski w ramach umowy na obsługę bankową gminy Wrocław i jej jednostek organizacyjnych.

Kiedy można otrzymać decyzję o podatku od nieruchomości on-line?

Decyzję w sprawie podatku od nieruchomości można otrzymywać co roku drogą elektroniczną poprzez ePUAP po złożeniu wniosku w tym zakresie. Wniosek można złożyć:

  1. po zalogowaniu na konto należy wyszukać „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” i spośród adresatów wybrać odpowiedni urząd gminy);
  2. jako wniosek „papierowy” o doręczania korespondencji wraz z adresem skrytki na ePUAP.

„Przyjazne Deklaracje” w Gdańsku - system on-line weryfikuje PESEL

"Podatki online – Przyjazne Deklaracje w Gdańsku!", to narzędzie służące wypełnianiu i składaniu informacji (osoby fizyczne) i deklaracji (osoby prawne) podatkowych, których rocznie do urzędu miejskiego w Gdańsku wpływa blisko 30 tys.

System oferuje podpowiedzi dla rubryk, które ułatwiają zgłoszenie przedmiotów opodatkowania. Niektóre dane są zaciągane automatycznie, system weryfikuje też poprawność części danych (np. PESEL, NIP). W 2021 roku ponad połowa informacji w sprawie podatku od nieruchomości od osób fizycznych składanych elektronicznie wpłynęła przez Przyjazne Deklaracje. Wcześniej trzeba założyć konto na elektronicznej platformie ePUAP.

System umożliwia wygenerowanie kompletu dokumentów gotowych do złożenia w urzędzie oraz możliwość podpisania deklaracji Profilem Zaufanym i przesłania jej do urzędu za pośrednictwem platformy e-PUAP.

W "Przyjaznych Deklaracjach" dane są zapisywane, dzięki czemu podatnik wypełniając korektę deklaracji (informacji) nie musi wpisywać danych powtórnie. System stwarza też możliwość wygenerowania pełnomocnictwa (przydatne kiedy strona działa przez pełnomocnika). To wszystko powoduje zmniejszenie błędów i pomyłek przy wypełnianiu deklaracji czy informacji podatkowych, co przekłada się na mniejszą liczbę wysyłanych wezwań do wyjaśnienia lub skorygowania zeznania – co jest oszczędnością zarówno dla urzędu, jak i podatników.

Co zrobić jak nie przyszła z urzędu decyzja o podatku od nieruchomości?

Art. 6 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Podatnik będący osobą fizyczną nie może więc samodzielnie obliczyć sobie wartości podatku od nieruchomości.

Jest 14 dni na zapłacenie podatku. Nie doręczenie z odpowiednim wyprzedzeniem przed 15 marca 2022 r. decyzji osobie fizycznej powoduje przesunięcie terminu płatności podatku. Nie obowiązuje już wtedy termin 15 marca 2022 r. 

Przykład

10 marca 2022 r. wójt doręczył osobie fizycznej decyzję ustalającą wysokość zobowiązania podatkowego. Licząc od tej daty jest 14 dni na zapłacenie I raty podatku. Nie powoduje to przesunięcia kolejnych terminów płatności rat -  15 maja, 15 września i 15 listopada 2022 r.

Źródło: PAP, opracowanie własne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

REKLAMA