REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady obliczania podatku rolnego

Marcin Binaś
Jak obliczyć podatek rolny według nowych przepisów?
Jak obliczyć podatek rolny według nowych przepisów?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w zakresie naliczania podatku rolnego zmniejszają wpływy gmin. To kolejna, przyjęta przez parlament zmiana przepisów, która uszczupla dochody własne samorządów bez zapewnienia im z tego tytułu rekompensaty.

Według art. 6 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: u.p.r.), kwota podatku rolnego zależy od ilości gruntów stanowiących użytki rolne, które posiada osoba będąca podatnikiem, i wynosi odpowiednio równowartość pieniężną:

REKLAMA

REKLAMA

- 2,5 q żyta za 1 hektar przeliczeniowy gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu tej ustawy (jest nim powierzchnia przekraczająca 1 hektar fizyczny lub przeliczeniowy),

- 5 q żyta za grunty, których powierzchnia nie przekracza 1 hektara.

Będąca podstawą obliczenia wysokości tego podatku na rok kolejny cena skupu żyta jest corocznie podawana do publicznej wiadomości w formie komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do 20 października. Do 2012 roku komunikat dotyczył pierwszych trzech kwartałów roku.

REKLAMA

Jednak od wielu lat słychać było głosy, że cena skupu żyta za trzy pierwsze kwartały roku podawana w komunikacie Prezesa GUS nie odzwierciedla rzeczywistych dochodów uzyskiwanych przez rolników. Dlatego 10 maja 2013 r. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o podatku rolnym (dalej: nowelizacja u.p.r.), w której wydłużono okres, za jaki Prezes GUS będzie podawał do publicznej wiadomości cenę skupu żyta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotychczasowy zapis z art. 6 ust.1 u.p.r. w zakresie ceny skupu żyta, czyli „obliczone według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy”, zastąpiono zapisem „obliczone według średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy”. Zmiana weszła w życie 1 października 2013 r.

Wahania ceny skupu żyta na przestrzeni ostatnich pięciu lat (za ten okres dane na swojej stronie internetowej podaje GUS), szczególnie między rokiem 2010 a latami następnymi pokazują, że nowa regulacja prawna znacząco i odczuwalnie dla gmin wpłynie na obniżenie stawki podatku rolnego.

Zobacz również: Podatki i opłaty lokalne 2014

Przykład

Cena skupu żyta z 2012 roku podana przez Prezesa GUS to 75,86 zł/1q, co daje 189,65 zł jako wysokość podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy. Gdyby przyjąć,,uśrednioną” cenę za lata 2008–2012, która wynosi 55,5 zł/1q, to otrzymuje się 138,77 zł jako wysokość podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy.

Różnica w wysokości podatku rolnego za 1 hektar przeliczeniowy to 50,88 zł, co przy gospodarstwie posiadającym powierzchnię np. 20 hektarów przeliczeniowych spowoduje obniżenie wysokości rocznego wymiaru podatku rolnego o kwotę 1018 zł.

Podobnie jak w poprzednim stanie prawnym, cena skupu za „wydłużony” okres, a wynikająca z komunikatu Prezesa GUS, może być dodatkowo obniżona w drodze uchwały przez radę gminy. Projekt takiej uchwały podlega zaopiniowaniu przez właściwą terytorialnie izbę rolniczą, co wynika bezpośrednio z art. 5 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych. Opinia ta nie jest wprawdzie wiążąca dla organu stanowiącego, ale podjęcie uchwały bez jej wcześniejszego uzyskania mogłoby być podstawą do uchylenia takiego aktu prawa miejscowego przez regionalną izbę obrachunkową z uwagi na uchybienie natury formalnej.

Zmiana zasad naliczania podatku rolnego weszła w życie 1 października 2013 r.

Podstawy prawne

- Ustawa z 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 660)

- Ustawa z 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (j.t. Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 927; ost. zm. Dz.U. z 2008 r. nr 139, poz. 876)

- Ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 136, poz. 969; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 660).

Polecamy serwis: Podatki i opłaty

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA