REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć podatek rolny

Marcin Binaś
Podatek rolny
Podatek rolny
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba fizyczna kupiła 10 ha użytków rolnych, w tym 4,25 ha to grunty orne klasy IIIa, 2,45 ha to grunty orne klasy IVb, 2,3 ha to użytek zielony (łąka klasy III), a 1 ha to łąka klasy V (na której znajduje się staw). Jaka powierzchnia nieruchomości gruntowych będzie podstawą naliczenia podatku rolnego oraz w jaki sposób powinien zostać naliczony podatek rolny za staw?

Odpowiedź

Nieruchomość gruntowa o powierzchni 10 ha stanowi gospodarstwo rolne (art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym; dalej u.p.r.). Wszystkie wymienione w pytaniu grunty to użytki rolne (jeden z dwóch rodzajów gruntów rolnych), których enumeratywne wyliczenie zawiera § 68 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Ewidencja gruntów i budynków to rodzaj rejestru prowadzonego przez każdego starostę, która jest wiążąca dla organów podatkowych w zakresie ustalania/określania kwot zobowiązań podatkowych z tytułu podatków lokalnych. Znaczenie tego rejestru zostało wskazane m.in. w wyroku WSA w Warszawie z 3 października 2014 r. (sygn. akt III SA/Wa 642/14).

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą wymiaru podatku rolnego dla użytków rolnych jest liczba tzw. hektarów przeliczeniowych (art. 4 ust. 1 pkt 1 u.p.r.), która powstaje na skutek przemnożenia hektarów fizycznych przez właściwe dla danej klasy gruntu przeliczniki zawarte w art. 4 ust. 5 u.p.r.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W celu ustalenia powierzchni w hektarach przeliczeniowych jako podstawy wymiaru podatku rolnego należy jeszcze ustalić, w którym z czterech okręgów podatkowych znajduje się gmina, na terenie której są zlokalizowane przedmiotowe nieruchomości. Podstawę do tego stanowi rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych. Jeżeli np. gmina, na terenie której znajdują się wskazane w pytaniu nieruchomości, znajdowałaby się w IV okręgu podatkowym, to liczba hektarów przeliczeniowych byłaby następująca:

REKLAMA

● kl. III a – 5,3125 ha (4,25 ha fiz. × 1,25),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● kl. IV b – 1,47 ha (2,45 ha fiz. × 0,6),

● kl. III – 2,185 ha (2,3 ha fiz. × 0,95).

Zobacz również: Nieprawidłowości przy ściąganiu podatków lokalnych

Grunt stanowiący łąkę klasy V jest z uwagi na posiadaną klasę zwolniony z podatku rolnego (art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.r.). Ponieważ jednak znajduje się na nim staw, odrębnego wyjaśnienia wymaga kwestia opodatkowania gruntów znajdujących się pod stawami. Jest to jeden z rodzajów użytków rolnych oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako Wsr. Jeżeli nieruchomość gruntowa posiada w części taką klasyfikację, to wymiar podatku rolnego za grunty pod stawami będzie uzależniony od ewentualnego zarybienia.

Jeżeli staw nie jest zarybiony, to powierzchnia znajdujących się pod nim gruntów jest przeliczana na hektary przeliczeniowe według przeliczników wskazanych w art. 4 ust. 5 u.p.r. (tj. tak jak użytki rolne). Jeżeli staw jest zarybiony, to powierzchnia znajdujących się pod nim gruntów będzie przeliczana w stosunku:

● 1 : 1, jeżeli staw będzie zarybiony ściśle określonymi przez ustawodawcę gatunkami ryb (łosoś, troć, głowacica, palia, pstrąg),

● 1 : 0,2, jeżeli staw będzie zarybiony innymi gatunkami ryb

– art. 4 ust. 7 u.p.r.

W praktyce może pojawić się problem. W sytuacji, kiedy staw niezarybiony posiada oznaczenie jako Wsr, ale nie ma oznaczenia użytku rolnego, może pojawić się problem. Uniemożliwia to jego przeliczenie na hektary przeliczeniowe przy użyciu przeliczników z art. 4 ust. 5 u.p.r. W takich przypadkach organy podatkowe nie powinny opodatkowywać takich gruntów, tylko doprowadzić do ich prawidłowego oznaczenia w ewidencji gruntów i budynków.

MARCIN BINAŚ

Autor jest specjalistą w zakresie podatków i opłat stanowiących w całości dochody własne gmin, pracownikiem Wydziału Kontroli RIO w Szczecinie

PODSTAWY PRAWNE

● art. 2 ust. 1, art. 4 ust. 1 pkt 1, ust. 5 i ust. 7, art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1381; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 40)

● rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych (Dz.U. nr 143, poz. 1614)

● § 68 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 542)

Polecamy serwis: Finanse

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA