REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zweryfikować wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego

Jak zweryfikować wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego /fot. Fotolia
Jak zweryfikować wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakończył się drugi tegoroczny nabór wniosków producentów rolnych o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego. Procedura rozpatrywania tych wniosków wciąż rodzi w gminach problemy.

Minęło 10 lat od wejścia w życie ustawy z 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (dalej: u.z.p.a.), dzięki której producenci rolni posiadający gospodarstwa mogą uzyskać zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego nabywanego w celu prowadzenia tych gospodarstw. Oczywiście tryb uzyskania zwrotu został obwarowany kilkoma warunkami, które producent rolny musi spełnić. Oprócz wymogu posiadania gospodarstwa rolnego, to m.in. również dokonanie zakupu oleju napędowego w ściśle określonym czasie przed miesiącem, w którym do siedziby organu wpłynie wniosek.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca umożliwił producentom rolnym składanie wniosków w danym roku w dwóch terminach, do 28(29) lutego oraz 1 do 31 sierpnia (art. 6 ust. 1 u.z.p.a.). Limit zwrotu obliczany dla producenta rolnego na dany rok obowiązuje tylko w tym roku, na który został obliczony/ustalony i nie ma prawnego wymogu do tego, żeby został on wykorzystany w dwóch częściach. Producent rolny może cały roczny limit wykorzystać na podstawie wniosku złożonego np. w lutym i jeśli tak zrobi, to nie będzie miał prawa do złożenia w tym roku kolejnego wniosku w sierpniu. Może również nie składać wniosku w lutym i w całości wykorzystać go na podstawie wniosku złożonego w drugim okresie.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jeżeli producent rolny nie wykorzysta w całości kwoty rocznego limitu w danym roku to kwota niewykorzystana ,,przepada”, tj. producent rolny nie będzie mógł się ubiegać o jej zwrot w następnym roku.

REKLAMA

Rozpatrzenie wniosku o zwrot

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O zwrocie podatku decyduje na wniosek producenta rolnego wójt, burmistrz lub prezydent miasta (dalej: wójt) właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów rolnych w drodze decyzji administracyjnej (art. 5 ust. 1 u.z.p.a.). Decyzja musi być poprzedzona rozpatrzeniem wniosku. W przypadku zwrotu podatku akcyzowego w zakresie nieuregulowanym w u.z.p.a. zastosowanie znajduje ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), co oznacza, że do weryfikacji tych wniosków nie znajduje zastosowania ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

W pierwszej kolejności wójt powinien ustalić, czy producent rolny złożył wniosek na odpowiednim formularzu. Następnie musi zbadać kompletność wniosku. W poszczególnych częściach wniosku producent rolny wskazuje (oprócz roku i miesiąca):

1) miejsce składania wniosku – organ wykonawczy danej gminy (miasta), do którego składa wniosek,

2) dane identyfikacyjne wnioskodawcy – to nic innego, jak informacje pozwalające organowi na identyfikację producenta rolnego, takie jak: nazwa/dane osobowe oraz, w zależności od formy organizacyjno-prawnej producenta rolnego, numery, takie jak NIP, PESEL lub KRS,

3) miejsce zamieszkania/siedziba i adres,

4) powierzchnię użytków rolnych, które posiada lub współposiada według stanu na 1 lutego danego roku na terenie gminy, w której urzędzie składa wniosek,

5) informacja o załącznikach – w tym miejscu producent rolny wskazuje liczba załączonych do wniosku faktur VAT jako dowodów zakupu oleju napędowego,

6) forma zwrotu – tj. przelew na rachunek bankowy wskazany w części VII wniosku lub wypłata w gotówce w kasie urzędu lub w placówce bankowej prowadzącej bankową obsługę gminy,

7) zgoda współposiadacza na wypłatę zwrotu podatku – poprzez wskazanie w treści wniosku jego imienia i nazwiska, daty oraz własnoręcznego podpisu,

8) oświadczenia – w tym miejscu producent rolny poprzez wskazanie daty i złożenie czytelnego podpisu wskazuje, że zna określone ustawowo zasady zwrotu podatku akcyzowego oraz jest świadomy ewentualnej odpowiedzialności karnej za podanie we wniosku nieprawdziwych danych,

9) uwagi organu – to bardzo istotna część wniosku, w której organ po jego weryfikacji powinien zamieścić odpowiednią adnotację.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Jak zweryfikować wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego

W publikacji zawarto wskazówki dotyczące analizy wniosku o zwrot.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

REKLAMA

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

REKLAMA

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA