Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa
REKLAMA
REKLAMA
Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS
REKLAMA
Jednymi z najważniejszych dochodów zasilających gminne budżety są wpływy z tytułu danin zbiorczo i umownie określanych jako ,,podatki i opłaty lokalne”, do których należą m.in. uregulowane w trzech ustawach:
1) podatki: od nieruchomości, rolny, leśny,
2) opłaty: targowa, miejscowa, uzdrowiskowa, reklamowa, od posiadania psów.
Z uwagi na znaczącą rolę dochodów z tych tytułów w gminnych budżetach, organy stanowiące JST szczebla gminnego zostały wyposażone przez ustawodawcę nie tylko w możliwość kształtowania stawek tych danin (przy założeniu, że nie mogą być one wyższe niż obwieszczane corocznie stawki maksymalne przez Ministra Finansów), lecz również zasad ich poboru.
Zobacz serwis: Podatki i opłaty
Prawo do określania zasad poboru podatków i opłat lokalnych dotyczy wyłącznie osób fizycznych i polega na możliwości wprowadzenia inkasa (czyli poprzez gotówkową wpłatę u określonej osoby, tj. u inkasenta). Wynika z następujących regulacji prawnych:
● podatek od nieruchomości i wszystkie wymienione opłaty – odpowiednio art. 6 ust. 12 oraz art. 19 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
● podatek rolny – art. 6b ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
● podatek leśny – art. 6 ust. 8 ustawy z 30 października 2002 r. o podatku leśnym.
REKLAMA
Co istotne, możliwość wprowadzenia poboru w formie inkasa nie dotyczy osób fizycznych będących podatnikami z tytułu podatku od środków transportowych. Dzieje się tak z uwagi na taki sam jak u osób prawnych sposób powstawania zobowiązań podatkowych.
Rada gminy, która skorzysta z ustawowego uprawnienia w zakresie wprowadzenia inkasa jako formy poboru, w odpowiedniej uchwale określa nie tylko inkasentów, lecz także należne im wynagrodzenie za wykonywane na rzecz gminy czynności poboru jej dochodów.
Nie ulega więc wątpliwości, że tylko organ stanowiący w gminie ma prawo do wprowadzenia inkasa jako formy poboru. Potwierdziło to również orzecznictwo sądów administracyjnych.
Jak wskazał WSA w Gliwicach w wyroku z 15 maja 2014 r. (sygn. akt I SA/Gl 1757/13) „wyznaczenie inkasenta należy do wyłącznej kompetencji rady gminy i nie może być przez nią przenoszone na inne podmioty, w tym na pozostałe, upoważnione przez nią organy”.
Zobacz serwis: Rozwój i promocja
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa
W artykule omówiono także zasady wyznaczania i wynagradzania inkasentów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.