reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Rachunkowość budżetowa > Klasyfikacja budżetowa wydatku na obsługę prawną

Klasyfikacja budżetowa wydatku na obsługę prawną

Problem z klasyfikacją budżetową wydatku na obsługę prawną: Czy wydatek za obsługę prawną wykonywaną na podstawie umowy z kancelarią prawną powinien być ujmowany w § 430 „Zakup usług pozostałych” czy w § 439 „Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii”?

Klasyfikacja budżetowa wydatku za obsługę prawną

Po pierwsze, dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują (art. 22 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości). Istotne przy tym jest, że działania podejmowane przez kierownika jednostki powinny być zgodne z przepisami (zawarta umowa z kancelarią prawną), co wynika z art. 68 ust. 2 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Po drugie, wykonywanie zawodu radcy prawnego, zgodnie z art. 4, 6 i 7 ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (dalej: ustawa o radcach prawnych), polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe, a w szczególności na udzielaniu:
- porad i konsultacji prawnych,
- sporządzaniu opinii prawnych,
- opracowywaniu projektów aktów prawnych,
- występowaniu przed sądami i urzędami (zastępstwo prawne i procesowe) – w tym zakresie są wykonywane określone czynności prawne na zlecenie kierownika jednostki. 

Zobacz również: Wydatki bieżące przedszkola publicznego – zakup usług księgowych

Po trzecie, na fakturze VAT powinna być podana nazwa (rodzaj) towaru lub usługi (§ 5 ust. 1 pkt rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Prawidłowo wystawiona faktura VAT przez kancelarię powinna zawierać nazwę: „Świadczenie pomocy prawnej zgodnie z umową nr ...”. A zatem wystawienie faktury VAT na „obsługę prawną” nosi cechy błędu formalnego, czyli jest niezgodne z ustawą o radcach prawnych. Treść ekonomiczna i cel wydatku wykracza poza zwykłe ramy swobody zawierania umów i jest zależna od wymienionych przepisów.

Cechy usługi polegającej na świadczeniu pomocy prawnej tylko przez osoby uprawnione (radców prawnych) są związane ze stosowaniem § 439 „Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii”, a ponadto dla opinii związanych z inwestycjami – § 605 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych”. Nie można zastosować dla całości usługi § 430 „Zakup usług pozostałych”, ponieważ istnieje ryzyko wyceny środków trwałych powstałych z inwestycji, którego skutkiem może być nieuwzględnienie wszystkich nakładów na inwestycję. Ponadto byłoby to sprzeczne z objaśnieniami do § 430, z których wynika, że nie obejmuje on usług wymienionych m.in. w § 432 do 440.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Ekspert:

Piotr Wieczorek

Szkoleniowiec, właściciel firmy doradczej, specjalista ds. rachunkowości. Audytor wewnętrzny Systemu Zarządzania Jakością wg Normy ISO 9001-2008. Praktyk kontroli z doświadczeniem od 2002 r. Niezależny ekspert w zakresie organizacji rachunkowości zgodnej ze standardami i kontroli z uwzględnieniem aspektów prawnych i merytorycznych, chętnie podejmujący trudne tematy. Autor wielu publikacji.

Źródło:

Rachunkowość Budżetowa

Zdjęcia

Klasyfikacja budżetowa wydatku na obsługę prawną.
Klasyfikacja budżetowa wydatku na obsługę prawną.

ZFŚS 2020. Komentarz55.20 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Wilk Latkowski Doradcy Podatkowi i Radcowie Prawni

Nowoczesna kancelaria doradztwa podatkowego i prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama