Wydatki strukturalne: prace modernizujące drogę
REKLAMA
REKLAMA
Tak, wydatki poniesione na prace modernizujące drogę, które zostały wykonane jako kontynuacja zadania polegającego na remoncie drogi (ułożenie nowej nawierzchni), będą stanowiły wydatki strukturalne, które należy ująć w obszarze III. Transport, w kodzie 23. Drogi regionalne, lokalne.
REKLAMA
Zobacz również: Wykonanie projektu chodnika przy drodze a klasyfikacja wydatku
Co do zasady przyjmuje się, że w obszarze III, w kodzie 23 należy ujmować wydatki ponoszone m.in. na budowę, przebudowę, rozbudowę, modernizację i remont dróg lub nawierzchni dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, obwodnic miast i miejscowości (w tym ich połączeń z sieciami dróg), węzłów, skrzyżowań (w tym z ruchem okrężnym) wraz z infrastrukturą towarzyszącą w ciągach tych dróg w zakresie:
●poprawy jakości połączeń z drogami wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi, z siecią TEN-T oraz innymi drogami krajowymi (budowa i remont dróg),
●poprawy połączeń tranzytowych przez miasta, w których występuje duże natężenie ruchu,
REKLAMA
●poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. elementy uspokojenia ruchu, zjazdy, zatoki przystankowe, chodniki, sygnalizacja świetlna, bariery ochronne, oświetlenie, kładki dla pieszych, przejścia podziemne, jak również wszelkie inne elementy infrastrukturalne pozwalające zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów czy zwierząt),
●inteligentnych systemów transportowych (np. elementy z zakresu systemów sterowania sygnalizacją i ruchem, w tym znaki drogowe o zmiennej treści oraz systemy monitorowania ruchu wraz z informowaniem o aktualnej sytuacji w ruchu drogowym),
●ochrony środowiska (np. ekrany akustyczne, urządzenia gospodarki wodno-ściekowej i odwadniające, w tym kanalizacja deszczowa, zbiorniki retencyjne, przepusty, sączki, zbiorniki odparowujące, separatory dla wód odpadowych, budowa kanalizacji technicznej, parkingi dla samochodów przewożących substancje niebezpieczne, przejścia dla zwierząt),
●poprawy dostępności do miejsc atrakcyjnych turystycznie (budowa i remont dróg wraz z niezbędną infrastrukturą dodatkową, np. parkingami oraz obiektami inżynierskimi, elementami informacyjnymi),
●wyposażenia w infrastrukturę przyczyniającego się do realizacji polityki horyzontalnej w zakresie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego (np. kanalizacja teletechniczna dla sieci szerokopasmowych),
●infrastruktury towarzyszącej w pasie drogowym, niezwiązanej z drogą (m.in.: wodociąg, kanalizacja sanitarna i deszczowa, sieć napowietrzna, kanalizacja teletechniczna).
Wydatki ponoszone na prace związane z bieżącą konserwacją drogi, bieżącymi naprawami nie będą stanowiły wydatków strukturalnych i nie należy ujmować ich w sprawozdaniu o wydatkach strukturalnych.
Polecamy: Forum
REKLAMA
REKLAMA