REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zasadach sprawozdawczości

Longin Mażewski
Nowe zasady sporządzania sprawozdań/ Fot. Fotolia
Nowe zasady sporządzania sprawozdań/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie w życie przepisów dotyczących finansów publicznych z jednodniowym wyprzedzeniem jest poważnym naruszeniem zasad techniki prawodawczej. Niestety, zaczyna być niedobrą tradycją, co potwierdzają nowe przepisy o sprawozdawczości budżetowej.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: r.s.b.) wprowadziło znaczne zmiany w zasadach dotyczących sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządów terytorialnych (JST). Zostało ono opublikowane 23 stycznia 2014 r. i weszło w życie z dniem następnym po dniu ogłoszenia, czyli 24 stycznia 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy określają m.in. rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań budżetowych przez JST i ich jednostki organizacyjne. Do sprawozdań budżetowych zaliczono sprawozdania z wykonania budżetów JST, planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych oraz poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych wydatków strukturalnych. Do grupy tej zalicza się też sprawozdanie o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych JST.

Zobacz również: Zasady ogólne sporządzania sprawozdań finansowych

Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań w imieniu jednostki w zakresie budżetów JST mają:

REKLAMA

1) przewodniczący zarządów JST – sprawozdania Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-50, Rb-ST,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) kierownicy jednostek organizacyjnych podległych JST – sprawozdania Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-50,

3) kierownicy samorządowych zakładów budżetowych – sprawozdanie Rb-30S,

4) kierownicy samorządowych jednostek budżetowych dysponujący rachunkiem, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – sprawozdanie Rb-34S,

5) kierownicy jednostek budżetowych realizujący wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego – sprawozdanie Rb-28 NWS,

6) kierownicy: jednostek podległych i nadzorowanych przez JST, samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, instytucji kultury, podmiotów leczniczych lub samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, innych samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw – jednostkowe sprawozdania w zakresie poniesionych wydatków strukturalnych Rb-WSa,

7) przewodniczący zarządów JST – na podstawie jednostkowych sprawozdań Rb-WSa i własnego sprawozdania jednostkowego sporządzają sprawozdania skonsolidowane zbiorcze,

8) w zakresie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego, kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, jeżeli zawarły umowy PPP na podstawie odrębnych przepisów – sprawozdanie Rb-Z-PPP.

Sprawozdanie podpisują główny księgowy (skarbnik) i kierownik jednostki (przewodniczący zarządu JST).

Sprawozdania budżetowe należy sporządzać w formie elektronicznej (§ 12 r.s.b.). Zarządy JST przekazują do regionalnych izb obrachunkowych w formie dokumentu elektronicznego następujące sprawozdania budżetowe: Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-30S, Rb-34S, Rb-50 i Rb-ST (§ 12 ust. 1 r.s.b.). Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu.

Wyjątkiem od zasady sporządzania sprawozdania w postaci elektronicznej jest sprawozdanie Rb-Sa, które sporządza się jedynie w formie pisemnej (§ 13 r.s.b.)

PODSTAWY PRAWNE

● art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1646)

● § 9, § 12 ust. 1, § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119)

Polecamy: Forum

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA