REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zasadach sprawozdawczości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Longin Mażewski
Nowe zasady sporządzania sprawozdań/ Fot. Fotolia
Nowe zasady sporządzania sprawozdań/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie w życie przepisów dotyczących finansów publicznych z jednodniowym wyprzedzeniem jest poważnym naruszeniem zasad techniki prawodawczej. Niestety, zaczyna być niedobrą tradycją, co potwierdzają nowe przepisy o sprawozdawczości budżetowej.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: r.s.b.) wprowadziło znaczne zmiany w zasadach dotyczących sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządów terytorialnych (JST). Zostało ono opublikowane 23 stycznia 2014 r. i weszło w życie z dniem następnym po dniu ogłoszenia, czyli 24 stycznia 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy określają m.in. rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań budżetowych przez JST i ich jednostki organizacyjne. Do sprawozdań budżetowych zaliczono sprawozdania z wykonania budżetów JST, planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych oraz poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych wydatków strukturalnych. Do grupy tej zalicza się też sprawozdanie o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych JST.

Zobacz również: Zasady ogólne sporządzania sprawozdań finansowych

Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań w imieniu jednostki w zakresie budżetów JST mają:

REKLAMA

1) przewodniczący zarządów JST – sprawozdania Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-50, Rb-ST,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) kierownicy jednostek organizacyjnych podległych JST – sprawozdania Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-50,

3) kierownicy samorządowych zakładów budżetowych – sprawozdanie Rb-30S,

4) kierownicy samorządowych jednostek budżetowych dysponujący rachunkiem, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – sprawozdanie Rb-34S,

5) kierownicy jednostek budżetowych realizujący wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego – sprawozdanie Rb-28 NWS,

6) kierownicy: jednostek podległych i nadzorowanych przez JST, samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, instytucji kultury, podmiotów leczniczych lub samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, innych samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw – jednostkowe sprawozdania w zakresie poniesionych wydatków strukturalnych Rb-WSa,

7) przewodniczący zarządów JST – na podstawie jednostkowych sprawozdań Rb-WSa i własnego sprawozdania jednostkowego sporządzają sprawozdania skonsolidowane zbiorcze,

8) w zakresie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego, kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, jeżeli zawarły umowy PPP na podstawie odrębnych przepisów – sprawozdanie Rb-Z-PPP.

Sprawozdanie podpisują główny księgowy (skarbnik) i kierownik jednostki (przewodniczący zarządu JST).

Sprawozdania budżetowe należy sporządzać w formie elektronicznej (§ 12 r.s.b.). Zarządy JST przekazują do regionalnych izb obrachunkowych w formie dokumentu elektronicznego następujące sprawozdania budżetowe: Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-30S, Rb-34S, Rb-50 i Rb-ST (§ 12 ust. 1 r.s.b.). Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu.

Wyjątkiem od zasady sporządzania sprawozdania w postaci elektronicznej jest sprawozdanie Rb-Sa, które sporządza się jedynie w formie pisemnej (§ 13 r.s.b.)

PODSTAWY PRAWNE

● art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1646)

● § 9, § 12 ust. 1, § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119)

Polecamy: Forum

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA