REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w zasadach sprawozdawczości

Longin Mażewski
Nowe zasady sporządzania sprawozdań/ Fot. Fotolia
Nowe zasady sporządzania sprawozdań/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie w życie przepisów dotyczących finansów publicznych z jednodniowym wyprzedzeniem jest poważnym naruszeniem zasad techniki prawodawczej. Niestety, zaczyna być niedobrą tradycją, co potwierdzają nowe przepisy o sprawozdawczości budżetowej.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (dalej: r.s.b.) wprowadziło znaczne zmiany w zasadach dotyczących sprawozdawczości budżetowej jednostek samorządów terytorialnych (JST). Zostało ono opublikowane 23 stycznia 2014 r. i weszło w życie z dniem następnym po dniu ogłoszenia, czyli 24 stycznia 2014 r.

REKLAMA

Nowe przepisy określają m.in. rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań budżetowych przez JST i ich jednostki organizacyjne. Do sprawozdań budżetowych zaliczono sprawozdania z wykonania budżetów JST, planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych, wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych oraz poniesionych przez jednostki sektora finansów publicznych wydatków strukturalnych. Do grupy tej zalicza się też sprawozdanie o stanie środków finansowych na rachunkach bankowych JST.

Zobacz również: Zasady ogólne sporządzania sprawozdań finansowych

Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań w imieniu jednostki w zakresie budżetów JST mają:

1) przewodniczący zarządów JST – sprawozdania Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-50, Rb-ST,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) kierownicy jednostek organizacyjnych podległych JST – sprawozdania Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-50,

3) kierownicy samorządowych zakładów budżetowych – sprawozdanie Rb-30S,

4) kierownicy samorządowych jednostek budżetowych dysponujący rachunkiem, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – sprawozdanie Rb-34S,

5) kierownicy jednostek budżetowych realizujący wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego – sprawozdanie Rb-28 NWS,

6) kierownicy: jednostek podległych i nadzorowanych przez JST, samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, instytucji kultury, podmiotów leczniczych lub samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, innych samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw – jednostkowe sprawozdania w zakresie poniesionych wydatków strukturalnych Rb-WSa,

7) przewodniczący zarządów JST – na podstawie jednostkowych sprawozdań Rb-WSa i własnego sprawozdania jednostkowego sporządzają sprawozdania skonsolidowane zbiorcze,

8) w zakresie zobowiązań wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego, kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, jeżeli zawarły umowy PPP na podstawie odrębnych przepisów – sprawozdanie Rb-Z-PPP.

Sprawozdanie podpisują główny księgowy (skarbnik) i kierownik jednostki (przewodniczący zarządu JST).

Sprawozdania budżetowe należy sporządzać w formie elektronicznej (§ 12 r.s.b.). Zarządy JST przekazują do regionalnych izb obrachunkowych w formie dokumentu elektronicznego następujące sprawozdania budżetowe: Rb-27S, Rb-27ZZ, Rb-PDP, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-NDS, Rb-30S, Rb-34S, Rb-50 i Rb-ST (§ 12 ust. 1 r.s.b.). Sprawozdanie w formie dokumentu elektronicznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu.

Wyjątkiem od zasady sporządzania sprawozdania w postaci elektronicznej jest sprawozdanie Rb-Sa, które sporządza się jedynie w formie pisemnej (§ 13 r.s.b.)

PODSTAWY PRAWNE

● art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 885; ost. zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1646)

● § 9, § 12 ust. 1, § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 119)

Polecamy: Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Ponad 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki wynagrodzeń dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Większe ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

Zmiany w finansowaniu ochotniczych straży pożarnych. Znamy plany ministerstwa

Wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz przekazał, że w resorcie trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia ws. przyznawania rekompensaty pieniężnej oraz wyrównania do wysokości rekompensaty wypłacanej strażakowi ratownikowi ochotniczej straży pożarnej.

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych wchodzą w życie 1 sierpnia 2024 r. Pensje od 4000 zł do 6200 zł

1 sierpnia wejdzie w życie znowelizowane rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Ale na wyższe pensje można liczyć przy pensjach należnych od 1 lipca. 

REKLAMA

Polaków ubywa, takie są fakty. Dane GUS pokazują co się dzieje, jest coraz gorzej

Polaków jest coraz mniej. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ludności w Polsce zmniejszyła się o prawie 130 tys. osób. Spadek liczby ludności zanotowano w 14 województwach i w 270 powiatach. Takie dane podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Tragiczne dane z weekendu - wypadki i utonięcia

Statystyki z minionego weekendu są zatrważające. W niedzielę w pięciu wypadkach śmiertelnych zginęło 5 osób, łącznie w weekend zginęło 11 osób. 17 osób utonęło.

Nie żartuj, że masz bombę w walizce, nie zostawiaj bagażu bez opieki. Mandaty są surowe

Pozostawienie na lotnisku bagaży bez opieki staje się plagą. Straż Graniczna od początku czerwca interweniowała już 125 razy. Nałożono mandaty na łączna kwotę 11 tys. zł.

Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

REKLAMA

Jak uczniowie Szkoły w Chmurze poradzili sobie z maturą? "Wyniki są dramatyczne"

Kilkanaście procent polskich maturzystów nie zdało egzaminu maturalnego. Jak poszło uczniom Szkoły w Chmurze? 

Coraz większa liczba dzieci ukraińskich w polskich szkołach

Od 1 września 2024 r. do polskich szkół może pójść między 20 tys. a 60 tys. ukraińskich dzieci - szacuje Paulina Chrostowska z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zdaniem nauczycieli największym wyzwaniem w edukacji uczniów z doświadczeniem migracji jest bariera językowa.

REKLAMA