REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie progu bagatelności a utrata pracy

Podwyższenie progu bagatelności a utrata pracy
Podwyższenie progu bagatelności a utrata pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy podwyższenie progu bagatelności w zamówieniach publicznych może dla niektórych osób oznaczać utratę pracy? Raport firmy szkoleniowej i doradczej APEXnet, „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” pokazuje, iż osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi raczej nie mają takich obaw.

„Czy obawiasz się, że w sytuacji podwyższenia progu wartości zamówień, do którego nie będzie obowiązku rozpisywania przetargu, możesz stracić pracę?” – to jedno z pytań zadanych respondentom w ramach badania mającego na celu określenie świadomości i postaw wobec podniesienia progu wartości zamówień publicznych, do którego nie ma obowiązku rozpisywania przetargu.

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki badania zostały opublikowane w raporcie „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych”. Oto odpowiedzi badanych:

Czy obawiasz się, że w sytuacji podwyższenia progu wartości zamówień, do którego nie będzie obowiązku rozpisywania przetargu, możesz stracić pracę?

REKLAMA

Komentarz eksperta

Elżbieta Zdanowicz, ekspert firmy szkoleniowej i doradczej APEXnet. Trener zamówień publicznych od 2001 roku. Przeprowadziła setki szkoleń z zamówień publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z mojej perspektywy, czyli Zamawiającego, Samorządowca, Organizatora Przetargów, Szefa Działu Zamówień Publicznych i Trenera Zamówień Publicznych - badania pokazują realny obraz rzeczywistości w badanych obszarach, tj. mamy wiedzę o zmianach w zamówieniach publicznych, potrzebujemy szczegółowej wiedzy o tych zmianach, poszukujemy tej wiedzy w Internecie i na szkoleniach, oraz w specjalistycznej prasie. Czy pozytywnie oceniam podniesienie progu?

To zależy z jakiego punktu widzenia spojrzeć na tę zmianę. Z punktu widzenia podmiotów, które dysponują niewielkimi środkami w budżecie, i nie mają wyspecjalizowanych służb do prowadzenia przetargów, podniesienie progu może być uznane pozytywnie. Z punktu widzenia podmiotów, które realizują na co dzień postępowania o zamówienie publiczne, mają zatrudnione wyspecjalizowane zespoły do organizacji przetargów, podwyższenie progu może zmniejszyć zakres liczby prowadzonych postępowań, średnio nawet do 30% wszystkich zamówień w roku. A to może wiązać się z redukcją zatrudnienia. Z takiej perspektywy zmiana może nie być zaliczona do korzystnych.

Zobacz również: Nowelizacja Prawa zamówień publicznych w Sejmie

Z perspektywy dostępu do zamówień i środków publicznych podniesienie progu dla jednych przyniesie korzyści, dla innych wręcz przeciwnie. Jeśli zamawiający będą poniżej progu stosować praktyki zapraszania do składania ofert lokalnych i znanych sobie wykonawców, to będzie to ograniczenie dla innych przedsiębiorców dostępu do zamówień realizowanych poza ustawą Prawo zamówień publicznych. Jeśli natomiast zamawiający wypracują praktyki i będą korzystać z narzędzia, jakim jest np.

Internet do publikacji zaproszeń do złożenia ofert, pamiętając o zasadzie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, to w takim przypadku podniesienie progu będzie ułatwieniem dostępu do zamówień, o ile regulaminy wewnętrzne zamawiających będą mniej rygorystyczne proceduralnie niż ustawa Prawo zamówień publicznych.

Z perspektywy trenerskiej, uwzględniając świadomość podmiotów uczestniczących w procesie udzielenia zamówienia publicznego, podniesienie progu może nie wpłynie pozytywnie na merytoryczną jakość wydawania publicznych pieniędzy, gdyż brak regulacji dotyczących sposobu wydatkowania środków publicznych do zamówień, których wartość nie przekracza progu ustawowego, paradoksalnie nie ułatwia ich prawidłowego wydatkowania. Mając na względzie przepisy o finansach publicznych, jak i o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych (w których nie są określone żadne progi dot. wydatków publicznych), wydaje się, że zwiększenie prawie dwukrotnie kwot, do wartości których nie stosuję się przepisów Prawa zamówień publicznych, może stwarzać dla wielu podmiotów realne zagrożenie co do prawidłowości ich wydatkowania.

Źródło: Raport firmy szkoleniowej i doradczej APEXnet, „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” przygotowany w oparciu o dane uzyskane w badaniu APEXnet i IIBR, przeprowadzonym metodą CAWI w dniach 29.01-09.02.2014 na próbie n= 1020 osób zajmujących się zamówieniami publicznymi.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA