REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisa ubezpieczeniowa w SIWZ

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co powinna zawierać polisa ubezpieczeniowa, aby stanowiła dokument potwierdzający spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy? Jakie konsekwencje ma przedłożenie przez wykonawcę polisy, która nie spełnia wszystkich wymogów SIWZ?

Co powinna zawierać polisa ubezpieczeniowa, aby stanowiła dokument potwierdzający spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy?

REKLAMA

REKLAMA

W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia bardzo często zamawiający wprowadza zapis, iż wymaga od wykonawcy, aby składając swoją ofertę, przedłożył polisę ubezpieczeniową, na dowód dobrej kondycji ekonomicznej i finansowej. Polisa ta ma po prostu zabezpieczać interesy zamawiający. Dzięki tej polisie, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia przez wykonawcę, zamawiający będzie mógł zaspokoić swoją szkodę poniesioną z tego tytułu od ubezpieczyciela, który wydał tą polisę. Co też w sposób istotny ułatwia zamawiającemu dochodzenie odszkodowania.

Zazwyczaj zamawiający w SIWZ wskazuje, co dana polisa powinna zawierać. Powstaje jednak w praktyce wątpliwość, czy polisa przedłożona przez wykonawcę, nie zawierająca wszystkich zapisów, których wymagał zamawiający, winna stanowić podstawę do odrzucenia oferty wykonawcy. Przecież sam fakt, iż polisa nie zawiera wszystkich zwrotów wskazanych w SIWZ, nie dyskwalifikuje takiej polisy. Polisa ta nadal jest ważna i umożliwia zamawiającemu dochodzenie odszkodowania od wystawcy tej polisy do kwoty w niej wskazanej.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 7 października 2015 r., sygn. akt: KIO 2084/15 (LEX nr 1814319) stwierdziła, iż: „nie można kwestionować polisy tylko z tego względu, że w jej treści nie użyto określenia działalności identycznego z określeniem, którym posługuje się zamawiający w danym postępowaniu lub określeń użytych w PKD. Brak użycia takiego określenia lub podania wprost kodu działalności w treści polisy nie dyskwalifikuje polisy jako dokumentu, który potwierdza spełnianie warunku udziału w danym postępowaniu. Umowa ubezpieczenia OC działalności wykonawcy nie jest najczęściej zawierana na potrzeby danego konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, zatem polisa składana na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu może nie zawierać określeń tożsamych z określeniami użytymi przez zamawiającego do opisania przedmiotu zamówienia. Polisa musi dotyczyć działalności jedynie związanej z przedmiotem zamówienia, a zatem wykonawca nie ma obowiązku wykazania posiadania ubezpieczenia działalności identycznej do przedmiotu zamówienia. Po drugie, wszelkie wątpliwości co do treści polisy, w tym - w zakresie działalności przyjętej do ubezpieczenia, podlegają wyjaśnieniu w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z powyższego, że polisę ubezpieczeniową nie dyskwalifikuje fakt, iż nie zawiera ona wszystkich zwrotów, których wymagałby zamawiający. Co jest w mojej ocenie słusznym rozwiązaniem. Trudno bowiem oczekiwać od wykonawcy, aby na potrzeby każdego postępowania, ubiegał się u ubezpieczyciela o wydanie nowej polisy, tylko dlatego, aby polisa ta zawierała zwroty, których życzy sobie zamawiający. Wydanie przez ubezpieczyciela takiej polisy wiąże się z czasem, którego często wykonawca nie ma. Wykonawca nie zawsze przystępuje do postępowania w momencie jego ogłoszenia. Nie jest przecież rzadkością sytuacja, w której wykonawca przystępuje do postępowania przetargowego w ostatniej chwili.

Ponadto wydanie przez ubezpieczyciela nowej polisy, każdorazowo łączy się z poniesieniem przez wykonawcę dodatkowych kosztów. Co jest dotkliwe dla wykonawcy, który przystępuje do znacznej liczby postępowań przetargowych. Wykonawca musiałby każdorazowo ubiegać się o nową polisę u ubezpieczyciela i za nią odrębnie płacić. Co jest kosztem niepotrzebnym oraz utrudniającym wykonawcy udział w postępowaniu.

Jeżeli wykonawca przedłoży polisę ubezpieczeniową, która nie spełnia wszystkich wymogów SIWZ i zamawiający poweźmie wątpliwości, co do jej treści, to w pierwszej kolejności ten ostatni winien wystąpić do wykonawcy o wyjaśnienie treści tej polisy. Dopiero jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień w ogóle lub we wskazanym terminie, to zamawiający może odrzucić ofertę wykonawcy. W innych przypadkach nie jest dopuszczalnym odrzucenie oferty wykonawcy.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA