Polisa ubezpieczeniowa w SIWZ
REKLAMA
REKLAMA
Co powinna zawierać polisa ubezpieczeniowa, aby stanowiła dokument potwierdzający spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy?
REKLAMA
REKLAMA
W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia bardzo często zamawiający wprowadza zapis, iż wymaga od wykonawcy, aby składając swoją ofertę, przedłożył polisę ubezpieczeniową, na dowód dobrej kondycji ekonomicznej i finansowej. Polisa ta ma po prostu zabezpieczać interesy zamawiający. Dzięki tej polisie, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia przez wykonawcę, zamawiający będzie mógł zaspokoić swoją szkodę poniesioną z tego tytułu od ubezpieczyciela, który wydał tą polisę. Co też w sposób istotny ułatwia zamawiającemu dochodzenie odszkodowania.
Zazwyczaj zamawiający w SIWZ wskazuje, co dana polisa powinna zawierać. Powstaje jednak w praktyce wątpliwość, czy polisa przedłożona przez wykonawcę, nie zawierająca wszystkich zapisów, których wymagał zamawiający, winna stanowić podstawę do odrzucenia oferty wykonawcy. Przecież sam fakt, iż polisa nie zawiera wszystkich zwrotów wskazanych w SIWZ, nie dyskwalifikuje takiej polisy. Polisa ta nadal jest ważna i umożliwia zamawiającemu dochodzenie odszkodowania od wystawcy tej polisy do kwoty w niej wskazanej.
Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
REKLAMA
Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 7 października 2015 r., sygn. akt: KIO 2084/15 (LEX nr 1814319) stwierdziła, iż: „nie można kwestionować polisy tylko z tego względu, że w jej treści nie użyto określenia działalności identycznego z określeniem, którym posługuje się zamawiający w danym postępowaniu lub określeń użytych w PKD. Brak użycia takiego określenia lub podania wprost kodu działalności w treści polisy nie dyskwalifikuje polisy jako dokumentu, który potwierdza spełnianie warunku udziału w danym postępowaniu. Umowa ubezpieczenia OC działalności wykonawcy nie jest najczęściej zawierana na potrzeby danego konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, zatem polisa składana na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu może nie zawierać określeń tożsamych z określeniami użytymi przez zamawiającego do opisania przedmiotu zamówienia. Polisa musi dotyczyć działalności jedynie związanej z przedmiotem zamówienia, a zatem wykonawca nie ma obowiązku wykazania posiadania ubezpieczenia działalności identycznej do przedmiotu zamówienia. Po drugie, wszelkie wątpliwości co do treści polisy, w tym - w zakresie działalności przyjętej do ubezpieczenia, podlegają wyjaśnieniu w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p.”
Wynika z powyższego, że polisę ubezpieczeniową nie dyskwalifikuje fakt, iż nie zawiera ona wszystkich zwrotów, których wymagałby zamawiający. Co jest w mojej ocenie słusznym rozwiązaniem. Trudno bowiem oczekiwać od wykonawcy, aby na potrzeby każdego postępowania, ubiegał się u ubezpieczyciela o wydanie nowej polisy, tylko dlatego, aby polisa ta zawierała zwroty, których życzy sobie zamawiający. Wydanie przez ubezpieczyciela takiej polisy wiąże się z czasem, którego często wykonawca nie ma. Wykonawca nie zawsze przystępuje do postępowania w momencie jego ogłoszenia. Nie jest przecież rzadkością sytuacja, w której wykonawca przystępuje do postępowania przetargowego w ostatniej chwili.
Ponadto wydanie przez ubezpieczyciela nowej polisy, każdorazowo łączy się z poniesieniem przez wykonawcę dodatkowych kosztów. Co jest dotkliwe dla wykonawcy, który przystępuje do znacznej liczby postępowań przetargowych. Wykonawca musiałby każdorazowo ubiegać się o nową polisę u ubezpieczyciela i za nią odrębnie płacić. Co jest kosztem niepotrzebnym oraz utrudniającym wykonawcy udział w postępowaniu.
Jeżeli wykonawca przedłoży polisę ubezpieczeniową, która nie spełnia wszystkich wymogów SIWZ i zamawiający poweźmie wątpliwości, co do jej treści, to w pierwszej kolejności ten ostatni winien wystąpić do wykonawcy o wyjaśnienie treści tej polisy. Dopiero jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień w ogóle lub we wskazanym terminie, to zamawiający może odrzucić ofertę wykonawcy. W innych przypadkach nie jest dopuszczalnym odrzucenie oferty wykonawcy.
Polecamy serwis: Zamówienia publiczne
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.