REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisa ubezpieczeniowa w SIWZ

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co powinna zawierać polisa ubezpieczeniowa, aby stanowiła dokument potwierdzający spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy? Jakie konsekwencje ma przedłożenie przez wykonawcę polisy, która nie spełnia wszystkich wymogów SIWZ?

Co powinna zawierać polisa ubezpieczeniowa, aby stanowiła dokument potwierdzający spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy?

REKLAMA

REKLAMA

W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia bardzo często zamawiający wprowadza zapis, iż wymaga od wykonawcy, aby składając swoją ofertę, przedłożył polisę ubezpieczeniową, na dowód dobrej kondycji ekonomicznej i finansowej. Polisa ta ma po prostu zabezpieczać interesy zamawiający. Dzięki tej polisie, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia przez wykonawcę, zamawiający będzie mógł zaspokoić swoją szkodę poniesioną z tego tytułu od ubezpieczyciela, który wydał tą polisę. Co też w sposób istotny ułatwia zamawiającemu dochodzenie odszkodowania.

Zazwyczaj zamawiający w SIWZ wskazuje, co dana polisa powinna zawierać. Powstaje jednak w praktyce wątpliwość, czy polisa przedłożona przez wykonawcę, nie zawierająca wszystkich zapisów, których wymagał zamawiający, winna stanowić podstawę do odrzucenia oferty wykonawcy. Przecież sam fakt, iż polisa nie zawiera wszystkich zwrotów wskazanych w SIWZ, nie dyskwalifikuje takiej polisy. Polisa ta nadal jest ważna i umożliwia zamawiającemu dochodzenie odszkodowania od wystawcy tej polisy do kwoty w niej wskazanej.

Redakcja poleca: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)

REKLAMA

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 7 października 2015 r., sygn. akt: KIO 2084/15 (LEX nr 1814319) stwierdziła, iż: „nie można kwestionować polisy tylko z tego względu, że w jej treści nie użyto określenia działalności identycznego z określeniem, którym posługuje się zamawiający w danym postępowaniu lub określeń użytych w PKD. Brak użycia takiego określenia lub podania wprost kodu działalności w treści polisy nie dyskwalifikuje polisy jako dokumentu, który potwierdza spełnianie warunku udziału w danym postępowaniu. Umowa ubezpieczenia OC działalności wykonawcy nie jest najczęściej zawierana na potrzeby danego konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, zatem polisa składana na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu może nie zawierać określeń tożsamych z określeniami użytymi przez zamawiającego do opisania przedmiotu zamówienia. Polisa musi dotyczyć działalności jedynie związanej z przedmiotem zamówienia, a zatem wykonawca nie ma obowiązku wykazania posiadania ubezpieczenia działalności identycznej do przedmiotu zamówienia. Po drugie, wszelkie wątpliwości co do treści polisy, w tym - w zakresie działalności przyjętej do ubezpieczenia, podlegają wyjaśnieniu w trybie art. 26 ust. 4 p.z.p.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z powyższego, że polisę ubezpieczeniową nie dyskwalifikuje fakt, iż nie zawiera ona wszystkich zwrotów, których wymagałby zamawiający. Co jest w mojej ocenie słusznym rozwiązaniem. Trudno bowiem oczekiwać od wykonawcy, aby na potrzeby każdego postępowania, ubiegał się u ubezpieczyciela o wydanie nowej polisy, tylko dlatego, aby polisa ta zawierała zwroty, których życzy sobie zamawiający. Wydanie przez ubezpieczyciela takiej polisy wiąże się z czasem, którego często wykonawca nie ma. Wykonawca nie zawsze przystępuje do postępowania w momencie jego ogłoszenia. Nie jest przecież rzadkością sytuacja, w której wykonawca przystępuje do postępowania przetargowego w ostatniej chwili.

Ponadto wydanie przez ubezpieczyciela nowej polisy, każdorazowo łączy się z poniesieniem przez wykonawcę dodatkowych kosztów. Co jest dotkliwe dla wykonawcy, który przystępuje do znacznej liczby postępowań przetargowych. Wykonawca musiałby każdorazowo ubiegać się o nową polisę u ubezpieczyciela i za nią odrębnie płacić. Co jest kosztem niepotrzebnym oraz utrudniającym wykonawcy udział w postępowaniu.

Jeżeli wykonawca przedłoży polisę ubezpieczeniową, która nie spełnia wszystkich wymogów SIWZ i zamawiający poweźmie wątpliwości, co do jej treści, to w pierwszej kolejności ten ostatni winien wystąpić do wykonawcy o wyjaśnienie treści tej polisy. Dopiero jeżeli wykonawca nie złoży wyjaśnień w ogóle lub we wskazanym terminie, to zamawiający może odrzucić ofertę wykonawcy. W innych przypadkach nie jest dopuszczalnym odrzucenie oferty wykonawcy.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA