REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja zamówień publicznych

Elektronizacja zamówień publicznych./ fot. Fotolia
Elektronizacja zamówień publicznych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

Tak zwana Dyrektywa klasyczna wprowadziła istotną zmianę w zakresie formy dokumentów i zasad komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakłada ona odejście od zasady pisemności na rzecz elektronicznej postaci czynności podejmowanych w toku postępowania zamówieniowego.

REKLAMA

REKLAMA

Do polskiego Prawa zamówień publicznych zmiany w zakresie elektronizacji postępowania zostały wprowadzone ustawą nowelizującą z 22 czerwca 2016 r. Nowelizacja obowiązuje od 28 lipca 2016 r. Jednak w zakresie dotyczącym elektronizacji zamówień publicznych wprowadzono okres przejściowy. Ma on umożliwić dostosowanie systemów informatycznych do nowych wymagań.

Polecamy: WARSZTAT: Nowe Prawo Zamówień Publicznych Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych po zmianach

Celem działań ustawodawcy jest, by elektroniczne środki informacji i komunikacji stały się standardem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakres elektronizacji zamówienia obejmie etap czynności podejmowanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

REKLAMA

Obowiązkowe powinno być przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przekazywanie ogłoszeń w formie elektronicznej,
  • elektroniczna dostępność dokumentów zamówienia,
  • komunikacja za pomocą środków elektronicznych na wszystkich etapach postępowania - łącznie z przekazywaniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń (w tym jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia JEDZ), a także przekazywaniem ofert (elektroniczne składanie ofert).

W przepisach Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) określono zakres elektronizacji. W art. 10a Pzp wskazano, że w postępowaniu komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywać się powinna przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Ma to dotyczyć w szczególności:

  • składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
  • oświadczeń (w tym oświadczenia składanego na formularzu JEDZ).

Stosowanie elektronicznych środków komunikacji nie obowiązuje natomiast przy komunikowaniu się z potencjalnymi wykonawcami w trakcie przygotowania postępowania (np. ustalenia wartości zamówienia, dialogu technicznego).

Elektronizacja nie zobowiązuje też zamawiających do elektronicznego przetwarzania ofert i elektronicznej oceny ofert. Obowiązkiem tym nie zostały objęte także czynności podejmowane po przeprowadzeniu postępowania przetargowego (jak zawarcie umowy), czy też czynności podejmowane na etapie jego realizacji (w szczególności rozliczenia) - chociaż z wyjątkiem.

Niektóre obszary elektronizacji, wskazane w dyrektywie klasycznej jako obowiązkowe, zostały już wcześniej wdrożone do polskiego porządku prawnego. Dotyczy to przede wszystkim:

  • przekazywania ogłoszeń w formie elektronicznej,
  • elektronicznej dostępności dokumentów zamówienia,
  • elektronizacji takich procesów, jak: aukcja elektroniczna, dynamiczny system zakupów, licytacja elektroniczna i katalogi elektroniczne.

W celu spełnienia wymogów stawianych przez przepisy unijne, dotychczas stosowane narzędzia elektroniczne należy ze sobą powiązać i uzupełnić o brakujące elementy. Chodzi przede wszystkim o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz składanie ofert za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Elektronizacja zamówień publicznych

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

REKLAMA

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA