REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Elektronizacja zamówień publicznych./ fot. Fotolia
Elektronizacja zamówień publicznych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

Tak zwana Dyrektywa klasyczna wprowadziła istotną zmianę w zakresie formy dokumentów i zasad komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakłada ona odejście od zasady pisemności na rzecz elektronicznej postaci czynności podejmowanych w toku postępowania zamówieniowego.

REKLAMA

REKLAMA

Do polskiego Prawa zamówień publicznych zmiany w zakresie elektronizacji postępowania zostały wprowadzone ustawą nowelizującą z 22 czerwca 2016 r. Nowelizacja obowiązuje od 28 lipca 2016 r. Jednak w zakresie dotyczącym elektronizacji zamówień publicznych wprowadzono okres przejściowy. Ma on umożliwić dostosowanie systemów informatycznych do nowych wymagań.

Polecamy: WARSZTAT: Nowe Prawo Zamówień Publicznych Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych po zmianach

Celem działań ustawodawcy jest, by elektroniczne środki informacji i komunikacji stały się standardem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakres elektronizacji zamówienia obejmie etap czynności podejmowanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

REKLAMA

Obowiązkowe powinno być przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przekazywanie ogłoszeń w formie elektronicznej,
  • elektroniczna dostępność dokumentów zamówienia,
  • komunikacja za pomocą środków elektronicznych na wszystkich etapach postępowania - łącznie z przekazywaniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń (w tym jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia JEDZ), a także przekazywaniem ofert (elektroniczne składanie ofert).

W przepisach Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) określono zakres elektronizacji. W art. 10a Pzp wskazano, że w postępowaniu komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywać się powinna przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Ma to dotyczyć w szczególności:

  • składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
  • oświadczeń (w tym oświadczenia składanego na formularzu JEDZ).

Stosowanie elektronicznych środków komunikacji nie obowiązuje natomiast przy komunikowaniu się z potencjalnymi wykonawcami w trakcie przygotowania postępowania (np. ustalenia wartości zamówienia, dialogu technicznego).

Elektronizacja nie zobowiązuje też zamawiających do elektronicznego przetwarzania ofert i elektronicznej oceny ofert. Obowiązkiem tym nie zostały objęte także czynności podejmowane po przeprowadzeniu postępowania przetargowego (jak zawarcie umowy), czy też czynności podejmowane na etapie jego realizacji (w szczególności rozliczenia) - chociaż z wyjątkiem.

Niektóre obszary elektronizacji, wskazane w dyrektywie klasycznej jako obowiązkowe, zostały już wcześniej wdrożone do polskiego porządku prawnego. Dotyczy to przede wszystkim:

  • przekazywania ogłoszeń w formie elektronicznej,
  • elektronicznej dostępności dokumentów zamówienia,
  • elektronizacji takich procesów, jak: aukcja elektroniczna, dynamiczny system zakupów, licytacja elektroniczna i katalogi elektroniczne.

W celu spełnienia wymogów stawianych przez przepisy unijne, dotychczas stosowane narzędzia elektroniczne należy ze sobą powiązać i uzupełnić o brakujące elementy. Chodzi przede wszystkim o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz składanie ofert za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Elektronizacja zamówień publicznych

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA