REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja zamówień publicznych

Elektronizacja zamówień publicznych./ fot. Fotolia
Elektronizacja zamówień publicznych./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

Tak zwana Dyrektywa klasyczna wprowadziła istotną zmianę w zakresie formy dokumentów i zasad komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakłada ona odejście od zasady pisemności na rzecz elektronicznej postaci czynności podejmowanych w toku postępowania zamówieniowego.

REKLAMA

REKLAMA

Do polskiego Prawa zamówień publicznych zmiany w zakresie elektronizacji postępowania zostały wprowadzone ustawą nowelizującą z 22 czerwca 2016 r. Nowelizacja obowiązuje od 28 lipca 2016 r. Jednak w zakresie dotyczącym elektronizacji zamówień publicznych wprowadzono okres przejściowy. Ma on umożliwić dostosowanie systemów informatycznych do nowych wymagań.

Polecamy: WARSZTAT: Nowe Prawo Zamówień Publicznych Kompendium wiedzy o zamówieniach publicznych po zmianach

Celem działań ustawodawcy jest, by elektroniczne środki informacji i komunikacji stały się standardem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zakres elektronizacji zamówienia obejmie etap czynności podejmowanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

REKLAMA

Obowiązkowe powinno być przede wszystkim:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przekazywanie ogłoszeń w formie elektronicznej,
  • elektroniczna dostępność dokumentów zamówienia,
  • komunikacja za pomocą środków elektronicznych na wszystkich etapach postępowania - łącznie z przekazywaniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń (w tym jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia JEDZ), a także przekazywaniem ofert (elektroniczne składanie ofert).

W przepisach Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp) określono zakres elektronizacji. W art. 10a Pzp wskazano, że w postępowaniu komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywać się powinna przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Ma to dotyczyć w szczególności:

  • składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
  • oświadczeń (w tym oświadczenia składanego na formularzu JEDZ).

Stosowanie elektronicznych środków komunikacji nie obowiązuje natomiast przy komunikowaniu się z potencjalnymi wykonawcami w trakcie przygotowania postępowania (np. ustalenia wartości zamówienia, dialogu technicznego).

Elektronizacja nie zobowiązuje też zamawiających do elektronicznego przetwarzania ofert i elektronicznej oceny ofert. Obowiązkiem tym nie zostały objęte także czynności podejmowane po przeprowadzeniu postępowania przetargowego (jak zawarcie umowy), czy też czynności podejmowane na etapie jego realizacji (w szczególności rozliczenia) - chociaż z wyjątkiem.

Niektóre obszary elektronizacji, wskazane w dyrektywie klasycznej jako obowiązkowe, zostały już wcześniej wdrożone do polskiego porządku prawnego. Dotyczy to przede wszystkim:

  • przekazywania ogłoszeń w formie elektronicznej,
  • elektronicznej dostępności dokumentów zamówienia,
  • elektronizacji takich procesów, jak: aukcja elektroniczna, dynamiczny system zakupów, licytacja elektroniczna i katalogi elektroniczne.

W celu spełnienia wymogów stawianych przez przepisy unijne, dotychczas stosowane narzędzia elektroniczne należy ze sobą powiązać i uzupełnić o brakujące elementy. Chodzi przede wszystkim o składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz składanie ofert za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:

Elektronizacja zamówień publicznych

Źródło: INFOR LEX Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA