| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Compliance > Przedsiębiorstwa i Compliance w czasach koronawirusa

Przedsiębiorstwa i Compliance w czasach koronawirusa

Compliance oznacza między innymi odpowiedzialność. Należy pamiętać, że sytuacja wyjątkowa, jak epidemia wirusa SAR-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku przestrzegania przepisów, norm wewnętrznych, czy zasad etyki. Moim zdaniem, w sytuacjach wyjątkowych, jak np. obecna epidemia, od podmiotów zbiorowych wymaga się jeszcze większej niż zwykle staranności, a Systemem Zarządzania Zgodnością (Compliance) ma wyjątkowo wielką rolę do odegrania w tym czasie i po nim.

Przedsiębiorstwa i ich oficerowie Compliance już dziś muszą się mierzyć lub będą musieli się zmierzyć m.in. z:

  1. wykonywaniem obowiązków i korzystaniem z uprawnień wynikających z ustaw i rozporządzeń wydawanych w czasie tego kryzysu, np. ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej ustawa covid19) i np. ograniczeniami w prowadzeniu działalności, a nawet zakazami,
  2. zarządzaniem personelem i ochroną zdrowia pracowników. Przedsiębiorcy muszą mierzyć się ze spadkiem liczby czynnych pracowników z powodu:
    1. korzystania przez pracowników z zasiłku opiekuńczego – wprowadzonego ustawą covid19,
    2. zwiększonej ilości zwolnień chorobowych i hospitalizacji pracowników,
    3. poddania pracowników kwarantannie domowej,
    4. trudności z powrotu do kraju z wyjazdów zagranicznych.

Polecamy: Uprawnienia rodziców w pracy

Ponadto Pracodawcy muszą dostosować organizację pracy do czasu epidemii, w tym m.in.:

  1. korzystać gdy to tylko możliwe z pracy zdalnej. Należy zauważyć, że brak jest przepisów regulujących pracę zdalną, w tym brak jest odpowiednich przepisów w kodeksie pracy. Dlatego sugeruję pracodawcom wydanie regulaminów pracy zdalnej. Oczywiście wiele podmiotów nie ma na to już w tym momencie czasu. Należy więc co najmniej opracować podstawowe zasady pracy zdalnej. Zwracam też uwagę, że praca zdalna powoduje nowe wyzwania z zakresu ochrony danych osobowych, ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, cyberbezpieczeństwa itd.,
  2. wprowadzić lub zmodyfikować zasady zastępowania się pracowników w określonych okresach czasowych,
  3. odwołać lub chociaż ograniczyć wyjazdy służbowe,
  4. szczególnie zadbać o zdrowie załogi, m.in.:
  • mierzyć za zgoda pracowników ich temperaturę,
  • uzyskiwać informację, czy pracownik przebywała rejonach zagrożonych koronawirusem albo miał styczność z osobami, które przebywały w takich rejonach.

Należy tu zadbać by nie naruszyć zasad RODO.

  1. zadbać o wzmocnienie lub budowę odpowiedniej Kultury w organizacji, m.in. w zakresie ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informatycznego itp.,
  1. ochroną klientów,
  2. ochroną marki,
  3. CSR,
  4. ochroną danych osobowych i nowymi formami przetwarzania danych w czasach epidemii,
  5. zarządzaniem ciągłością funkcjonowania przedsiębiorstwa, w tym zarządzaniem łańcuchem dostaw,
  6. ewentualnym zawieszeniem działalności, np. z powodu zamknięcia zakładu z powodów sanitarnych lub praktyczną niemożnością utrzymania ciągłości działania. W takim przypadku Pracodawcy mogą się ratować wykorzystując możliwości dane przez prawo pracy.
  7. zarządzaniem finansami, w tym płynnością finansową oraz rachunkiem zysków i strat,
  8. rozwiązywaniem sporów prawnych i kontraktowych w czasie epidemii,
  9. funkcjonowaniem organów Spółek, pytanie np. jak organizować posiedzenia i walne Zgromadzenia w czasach epidemii,
  10. zarządzaniem kryzysowym, itd.

Bo epidemia zmienia i zmieni diametralnie prawie wszystko.

Epidemia, jak każdy kryzys kiedyś się skończy. Ważne by przedsiębiorstwa po zakończeniu kryzysu wyciągnęły naukę i przygotowały się lepiej na następne kryzysy.

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Paweł Ludwiczak

Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Przedsiębiorstwa i Compliance w czasach koronawirusa /Fot. Shutterstock
Przedsiębiorstwa i Compliance w czasach koronawirusa /Fot. Shutterstock

INFORLEX Administracja425.00 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Foreign Personnel Service

Agencja rekrutacji i zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »