REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny
Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

Wdraża Pan i audytuje systemy Compliance, systemy dla sygnalistów lub systemy ochrony danych osobowych. Co jest podstawą do budowy tych systemów?

Podstawą we wdrożeniu, utrzymaniu i aktualizacji systemów Compliance (zarządzania zgodnością) jak również systemów antykorupcyjnych, systemów whistleblowingowych oraz systemów ochrony danych osobowych jest analiza i zarządzanie ryzykiem. Dlatego oficerowie Compliance, osoby odpowiedzialne za systemy antykorupcyjne, osoby odpowiedzialne za systemy dla sygnalistów oraz Inspektorzy Ochrony Danych korzystają z metodologii i metodyk zarządzania ryzykiem.

REKLAMA

Na bazie zarządzania ryzykiem oraz danym stanie faktycznym i prawnym podmiotu dopiero się buduje i zarządza danym systemem.

Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych?

Kiedyś w ramach ćwiczeń intelektualnych zaprojektowałem taki system likwidujący ryzyko. Niestety miał jedną wadę. Totalnie sparaliżowałby działalność danego podmiotu i był bardzo drogi. W rzeczywistości nigdy nie uda nam się zlikwidować ryzyka Compliance czy ryzyka naruszenia danych osobowych. Możemy tylko to ryzyko minimalizować i minimalizować straty. Czyli zarządzać tym ryzykiem.

Czy to oznacza, że każdy system compliance lub ochrony danych osobowych jest pozorny lub nieskuteczny?

REKLAMA

Oczywiście nie. Pozorny system to taki, w który został tylko pozornie wdrożony (najczęściej na papierze), a w rzeczywistości nie funkcjonuje w ogóle. Przy okazji jest w tym pewna ironia, bo np. w razie sporu z PUODO np. przed NSA najważniejszy jest porządek w papierach, a nie to czy system faktycznie działał. No ale to wynika z zasady rozliczalności.

Natomiast system nieskuteczny to taki w którym nie wdrożono lub nie utrzymywano adekwatnych rozwiązań organizacyjnych i technicznych. Czyli był ale nie minimalizował ryzyka lub minimalizował zbyt mało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jest według Pana najczęstszym powodem pozorności lub nieskuteczności systemów?

Bardzo częstym błędem jest brak odpowiedniego zaangażowania najwyższego kierownictwa. Według zaangażowania można podzielić najwyższe kierownictwo na trzy główne typy:

  1. pełne zaangażowanie – najwyższe kierownictwo w pełni się angażuje we wdrożenie i utrzymanie systemu systemu, chce otrzymywać stałe raporty, jednocześnie stale deklaruje wsparcie dla systemu i potwierdza to czynami, tym samym zapewnia stałe zaangażowanie w organizacji prosystemowe,
  2. deklarowane zaangażowanie - najwyższe kierownictwo tylko deklaruje wsparcie dla systemu (np. podpisując kodeksy i polityki), faktycznie ani nie pomaga ani nie przeszkadza, robi minimum tego co wymagają przepisy,
  3. wrogość wobec systemu - najwyższe kierownictwo nie wspiera ale sabotuje system, np. oświadczając głośno, że jest on zbędny, obcinając zasoby do zera itp.

Najczęściej spotyka się typ B). Na szczęście najrzadziej typ C). Choć może ja trafiam na świadome najwyższe kierownictwo.

Czy jeszcze są inne działania najwyższego kierownictwa, które skutkują pozornością lub nieskutecznością systemów?

Oprócz zaangażowania, jest jeszcze kilka głównych powodów pozorności lub nieskuteczności systemów za które ponosi bezpośrednio odpowiedzialność najwyższe kierownictwo:

  1. niezapewnienie odpowiednich zasobów na wdrożenie i utrzymanie systemu (bardzo częste),
  2. błąd w wyborze oficera Compliance lub IOD`a,
  3. brak odpowiedniego umocowania osoby odpowiedzialnej za system, zapewnienia jej niezależności, włączanie od początku itd..

Jakie jeszcze spotyka Pan powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

Z tych najczęściej spotykanych, poza powyższymi, muszę wspomnieć:

  1. brak audytów powdrożeniowych lub brak aktualizacji systemów,
  2. brak szkoleń dla wszystkich pracowników w tym najwyższego kierownictwa i osób odpowiedzialnych (np. wiele podmiotów szkoliło pracowników z RODO 3 lata temu, a teraz nie powtarza szkoleń),
  3. błędy w komunikacji,
  4. działania na ostatnią chwilę i w minimalnym zakresie lub dopiero wtedy gdy mamy kryzys – choć to też dowód na to, że system jest pozorny lub nieskuteczny.
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

REKLAMA

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

REKLAMA

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

4666 zł brutto dla pracownika samorządu? To nie żart

Trwa odpływ fachowców z sektora samorządowego. Powód? Niskie płace, poczucie braku doceniania i marne perspektywy na przyszłość. W programie Gość Infor.pl gościł Jacek Wolszczak, pracownik samorządu z dolnośląskiej Świdnicy.

REKLAMA