REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny
Nieskuteczność systemów Compliance, systemów Whistleblowingu lub ochrony danych osobowych - przyczyny
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nieskuteczność systemów. Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych? Jakie są powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

Wdraża Pan i audytuje systemy Compliance, systemy dla sygnalistów lub systemy ochrony danych osobowych. Co jest podstawą do budowy tych systemów?

Podstawą we wdrożeniu, utrzymaniu i aktualizacji systemów Compliance (zarządzania zgodnością) jak również systemów antykorupcyjnych, systemów whistleblowingowych oraz systemów ochrony danych osobowych jest analiza i zarządzanie ryzykiem. Dlatego oficerowie Compliance, osoby odpowiedzialne za systemy antykorupcyjne, osoby odpowiedzialne za systemy dla sygnalistów oraz Inspektorzy Ochrony Danych korzystają z metodologii i metodyk zarządzania ryzykiem.

REKLAMA

Na bazie zarządzania ryzykiem oraz danym stanie faktycznym i prawnym podmiotu dopiero się buduje i zarządza danym systemem.

Czy da się zlikwidować ryzyko compliance lub ryzyko naruszenia danych osobowych?

Kiedyś w ramach ćwiczeń intelektualnych zaprojektowałem taki system likwidujący ryzyko. Niestety miał jedną wadę. Totalnie sparaliżowałby działalność danego podmiotu i był bardzo drogi. W rzeczywistości nigdy nie uda nam się zlikwidować ryzyka Compliance czy ryzyka naruszenia danych osobowych. Możemy tylko to ryzyko minimalizować i minimalizować straty. Czyli zarządzać tym ryzykiem.

Czy to oznacza, że każdy system compliance lub ochrony danych osobowych jest pozorny lub nieskuteczny?

REKLAMA

Oczywiście nie. Pozorny system to taki, w który został tylko pozornie wdrożony (najczęściej na papierze), a w rzeczywistości nie funkcjonuje w ogóle. Przy okazji jest w tym pewna ironia, bo np. w razie sporu z PUODO np. przed NSA najważniejszy jest porządek w papierach, a nie to czy system faktycznie działał. No ale to wynika z zasady rozliczalności.

Natomiast system nieskuteczny to taki w którym nie wdrożono lub nie utrzymywano adekwatnych rozwiązań organizacyjnych i technicznych. Czyli był ale nie minimalizował ryzyka lub minimalizował zbyt mało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jest według Pana najczęstszym powodem pozorności lub nieskuteczności systemów?

Bardzo częstym błędem jest brak odpowiedniego zaangażowania najwyższego kierownictwa. Według zaangażowania można podzielić najwyższe kierownictwo na trzy główne typy:

  1. pełne zaangażowanie – najwyższe kierownictwo w pełni się angażuje we wdrożenie i utrzymanie systemu systemu, chce otrzymywać stałe raporty, jednocześnie stale deklaruje wsparcie dla systemu i potwierdza to czynami, tym samym zapewnia stałe zaangażowanie w organizacji prosystemowe,
  2. deklarowane zaangażowanie - najwyższe kierownictwo tylko deklaruje wsparcie dla systemu (np. podpisując kodeksy i polityki), faktycznie ani nie pomaga ani nie przeszkadza, robi minimum tego co wymagają przepisy,
  3. wrogość wobec systemu - najwyższe kierownictwo nie wspiera ale sabotuje system, np. oświadczając głośno, że jest on zbędny, obcinając zasoby do zera itp.

Najczęściej spotyka się typ B). Na szczęście najrzadziej typ C). Choć może ja trafiam na świadome najwyższe kierownictwo.

Czy jeszcze są inne działania najwyższego kierownictwa, które skutkują pozornością lub nieskutecznością systemów?

Oprócz zaangażowania, jest jeszcze kilka głównych powodów pozorności lub nieskuteczności systemów za które ponosi bezpośrednio odpowiedzialność najwyższe kierownictwo:

  1. niezapewnienie odpowiednich zasobów na wdrożenie i utrzymanie systemu (bardzo częste),
  2. błąd w wyborze oficera Compliance lub IOD`a,
  3. brak odpowiedniego umocowania osoby odpowiedzialnej za system, zapewnienia jej niezależności, włączanie od początku itd..

Jakie jeszcze spotyka Pan powody pozorności lub nieskuteczności systemów?

Z tych najczęściej spotykanych, poza powyższymi, muszę wspomnieć:

  1. brak audytów powdrożeniowych lub brak aktualizacji systemów,
  2. brak szkoleń dla wszystkich pracowników w tym najwyższego kierownictwa i osób odpowiedzialnych (np. wiele podmiotów szkoliło pracowników z RODO 3 lata temu, a teraz nie powtarza szkoleń),
  3. błędy w komunikacji,
  4. działania na ostatnią chwilę i w minimalnym zakresie lub dopiero wtedy gdy mamy kryzys – choć to też dowód na to, że system jest pozorny lub nieskuteczny.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP: wnioskujemy o objęcie bonami wszystkich nauczycieli. Laptopy dla nauczycieli klas I-III w roku szkolnym 2024/2025. Na jakiem etapie jest sprawa?

Związek Nauczycielstwa Polskiego jest za objęciem bonami na laptopy dla wszystkich nauczycieli klas I – III. Zakończyła się rewizja KPO, dzięki której ok 172 mln zł zostaną przeznaczone na zakup nowych laptopów dla nauczycieli klas I-III.

Zespół Scorpions zagra dziś na Narodowym. Gdzie utrudnienia?

W piątek 26 lipca na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert Warsaw Rocks ’24. Wśród gwiazd m.in. zespół Scorpions. Kierowców czekają utrudnienia. 

W Warszawie utrudnienia w związku z Biegiem Powstania Warszawskiego

W sobotę w Warszawie w związku z zawodami w Śródmieściu, na Żoliborzu i Bielanach będzie zmiana organizacji ruchu. Biegacze będą mieli do wyboru dwa dystanse: 5 i 10 km. Do tej pory do udziału w biegu zgłosiło się ponad 10 tys. osób.

Nawet 120 tys. zł na rozwój małego gospodarstwa. Rusza nabór wniosków

Dofinansowanie na rozwój małych gospodarstw. Rusza nabór wniosków, który potrwa od 25 lipca do 22 sierpnia 2024 r. Uzyskane pieniądze rolnik może przeznaczyć m.in. na inwestycje budowlane czy nabycie niezbędnego wyposażenia, maszyn, urządzeń i sprzętów.

REKLAMA

Ferie zimowe 2025 – terminy, województwa [TABELA]

Planujesz ferie zimowe w 2025 roku? Znamy już terminy dla wszystkich 16 województw. Są cztery terminy ferii: 20 stycznia-2 lutego, 27 stycznia – 9 lutego, 3-16 luty i 17 lutego – 2 marca. Zaznacz w swoim kalendarzu już dziś.

Kobieta straciła 175 tys. zł, a chciała tylko sprzedać telewizor

Tym razem ofiarą "na pracownika banku" padła 32-letnie mieszkanka Lubina. Kobieta chciała tylko sprzedać telewizor na znanym portalu, w rezultacie straciła 175 tys. zł. 

To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

REKLAMA

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA