REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola najwyższego kierownictwa we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów 

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Rola najwyższego kierownictwa we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów 
Rola najwyższego kierownictwa we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów 
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najwyższe kierownictwo - rola we wdrażaniu Compliance i systemów dla sygnalistów. Zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii, zwaną potocznie dyrektywą o sygnalistach, pozostało 6 i pół miesiąca, aby sektor publiczny oraz duże przedsiębiorstwa wdrożyły systemy dla sygnalistów. Odpowiedzialność za to ponosi najwyższe kierownictwo.

Najwyższe kierownictwo - definicja

W sektorze publicznym do najwyższego kierownictw należą wójtowie, burmistrzowie, Prezydenci Miasta, starostowie, marszałkowie województw, wojewodowie, ministrowie, Premier, Dyrektorzy itd., oraz członkowie Zarządów Spółek Skarbu Państwa lub spółek komunalnych.

REKLAMA

REKLAMA

W sektorze prywatnym są to wspólnicy spółek cywilnych, wspólnicy osobowych spółek handlowych i członkowie Zarządów spółek kapitałowych.

To oni mają obowiązek i uprawnienie zajmowania się sprawami kierowanych przez siebie podmiotów i reprezentowania jej. I to oni ponoszą z tego tytułu odpowiedzialność karną, cywilną i dyscyplinarną.

Dlaczego rola najwyższego kierownictwa jest kluczowa we wdrażaniu systemu Compliance lub systemu dla sygnalistów?

Po pierwsze to najwyższe kierownictwo może jako jedyne podjąć decyzję o:

REKLAMA

  1. wdrożeniu systemu,
  2. utrzymaniu systemu,
  3. zapewnieniu odpowiednich zasobów.

Po drugie, wdrożeniu systemu Compliance czy systemu dla sygnalistów oznacza zmianę Kultury organizacyjnej danego podmiotu. Przykład płynący z góry stanowi realną motywację do postępowania zgodnego z przyjętym i pożądanym wzorcem. Brak zainteresowania systemem, mniej lub bardziej widoczne jego lekceważenie nieuchronnie wywoła lekceważenie systemu i przez pracowników. Praktyka to potwierdza. Brak zaangażowania kierownictwa lub brak odpowiednich zasobów to najskuteczniejszy sposób by mieć nieskuteczny lub pozorny system Compliance lub system dla sygnalistów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co powinno zrobić najwyższe kierownictwo by wdrożyć compliance lub system dla sygnalistów ?

Najwyższe kierownictwo powinno ,.in.:

  1. przydzielić odpowiednie zasoby w celu ustanowienia, opracowania, wdrożenia, oceny, utrzymania i doskonalenia Systemy Compliance,
  2. ustanowić odpowiednie polityki i procedury,
  3. zapewnić aby zaangażowanie na rzecz Compliance było utrzymywane w organizacji, a noncompliance i niezgodne zachowania spotykały się niezwłoczną i odpowiednią reakcją,
  4. włączyć odpowiednio obowiązki Compliance do zakresu odpowiedzialności wszystkich pracowników,
  5. wyznaczyć odpowiednią osobę na stanowisko oficera Compliance z:
    1. upoważnieniem i odpowiedzialnością za spójność i integralność Systemu Compliance
    2. mocnym i niewątpliwym wsparciem oraz bezpośrednim dostępem do organu nadzoru i najwyższego kierownictwa,
    3. dostępem do:
  • wszystkich decydentów i możliwością uczestnictwa w procesach decyzyjnych od wczesnych etapów,
  • całej organizacji i wszystkich pracowników,
  • wszystkich dokumentów, informacji i danych niezbędnych do realizacji zadań,
  • porad ekspertów,
  • udziałem w istotnych procesach decyzyjnych z możliwością pokazania wszystkich ich konsekwencji dla Compliance
  1. zapewnić by funkcja Compliance była niezależna i nie była zagrożona możliwością powstania konfliktu interesów,
  2. dawać przykład stosując się i aktywnie wspierając oficera Compliance i system Compliance
  3. zapewnić właściwą komunikację w organizacji i na zewnątrz.

Rola komunikacji w działaniu najwyższego kierownictwa

Praktyka wskazuje, że pracownicy biorą przykład z najwyższego kierownictwa. Rzeczy traktowane jako ważne przez szefów, traktują jako ważne. Rzeczy lekceważone przez szefów, lekceważą. Dlatego najważniejsze kierownictwo musi stale informować o swoim poparciu dla systemu Compliance czy systemu dla sygnalistów.

Nie może to być jednak krok ostatni ani jedyny.

Pracownicy szybko rozpoznają fałsz, jeżeli za słowami nie pójdą czyny. Dlatego najwyższe kierownictwo powinno m.in.:

  1. dawać non-stop dobry przykład,
  2. przekuwać deklaratywne postulaty w czyny,
  3. dawać jednoznaczny stały przekaz o braku tolerancji dla wszelkich nadużyć i stosować zasadę zero tolerancji niezależnie kto złamie zasady,
  4. postępować samemu zgodnie z zasadami etyki,
  5. zintegrowania systemu zgodności z Kulturą organizacyjną Spółki,
  6. zapewnić sobie i pracownikom szkolenia oraz nabycie odpowiednich kompetencji.

Z praktyki wiem, że gdy znika zaangażowanie najwyższego kierownictwa systemy compliance przestają dobrze funkcjonować lub stają się pozorne. Dobry oficer compliance może spowolnić ten proces ale go nie zatrzyma, zwłaszcza jeżeli ma niedostateczne zasoby lub zbyt słabą pozycję.

Czy powołanie oficera Compliance zwalnia najwyższe kierownictwo z odpowiedzialności?

Powołanie osoby odpowiedzialnej za system Compliance nie zwalnia członków Zarządów, Wspólników lub Partnerów w Spółkach osobowych, Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów itd. z odpowiedzialności. Wdrożenie i utrzymanie systemy Compliance to nadal ich obowiązek.

Dlaczego w sektorze publicznym jest tak mało wdrożeń dla sygnalistów?

Według mnie powodów jest kilka, najważniejsze to:

  1. brak świadomości najwyższego kierownictwa, choć to występuje już dużo rzadziej niż w zeszłym roku,
  2. odwlekanie decyzji o wdrożeniu, najczęściej motywowane brakiem ustawy wdrażającej dyrektywę o sygnalistach,
  3. pandemia koronawirusa i związany z nią kryzys spowodował, że najwyższe kierownictwo nie ma głowy dla systemów zgodności i systemów dla sygnalistów. Pomimo tego, że to one mogą dziś lub jutro zdecydować o losie najwyższego kierownictwa i zarządzanych przez nich podmiotów.

Ustawa może się pojawić w każdym momencie, ale istnieje ryzyko, że pojawi się w czwartym kwartale tego roku. Wtedy wszyscy będą wdrażać na ostatnią chwilę. Taniej i lepiej wdrożyć systemy dla sygnalistów już dziś. Wszystko jednak zależy od decyzji najwyższego kierownictwa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA