REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dostęp do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorstwa./ fot. Fotolia
Dostęp do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorstwa./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nigdy nie może pozostać bez odpowiedzi. Organ musi udostępnić informację publiczną, wydać decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia albo poinformować, jeśli nie jest w posiadaniu wnioskowanej informacji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł wyrokiem o sygn. IV SAB/Po 159/19 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia na bezczynność Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o. o. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej. Skarżona spółka została zobowiązana do wydania aktu lub dokonania czynności załatwiającej wniosek skarżącego Stowarzyszenia w terminie 14 dni od otrzymania prawomocnego wyroku. Sąd stwierdził także, że organ dopuścił się bezczynności, ale bezczynność ta nie była rażącym naruszeniem prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Stowarzyszenie wniosło do WSA w Poznaniu skargę na bezczynność Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o. o. w zakresie rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej w postaci kopii projektów i koncepcji opracowanych na zlecenie spółki. Wniosek dotyczył udostępnienia informacji w zakresie wykorzystywanych urządzeń i technologii w oczyszczalni ścieków prowadzonej przez wskazaną wyżej spółkę wodnokanalizacyjną. W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji spółka podniosła, iż żądana informacja nie stanowi informacji publicznej z uwagi na fakt, iż jest objęta tajemnicą przedsiębiorstwa. Udzielona odpowiedź była jedynie pismem informującym, a nie decyzją administracyjną. Spółka wodnokanalizacyjna objęła wnioskowane informacje klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, ponieważ, jej zdaniem, dane zawierają informacje techniczne i technologiczne dotyczące funkcjonowania oczyszczalni ścieków.

Zobacz: Zadania

REKLAMA

Odpowiadając na skargę, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji wniosło o oddalenie skargi wskazując, iż żądana informacja jest dokumentem wewnętrznym i nie podlega udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a co więcej – żądany dokument stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa – informacje techniczne dotyczące koncepcji modernizacji oczyszczalni ścieków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uznał ją za zasadną.

W rezultacie rozpoznanej skargi, Sąd wskazał, że na podstawie art. 149 § 1 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi [dalej: p. p. s. a] w przypadku uwzględnienia skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania: zobowiązuje się organ do wydania w określonym terminie aktu, interpretacji albo do dokonania wskazanej czynności, zobowiązuje się organ do stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa albo stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania.

WSA stwierdził, że w niniejszej sprawie spełnione zostały warunki formalne do wystąpienia ze skargą na bezczynność przez Stowarzyszenie i podlega ona merytorycznemu rozpoznaniu.

Sąd podniósł, że w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej [dalej: u.d.i.p], podmiot do którego został skierowany wniosek o udostępnienie informacji publicznej był zobowiązany do jej udzielenia.

Podmiot zobowiązany ma ustawowy 14 - dniowy termin na udzielenie informacji wskazanej wnioskiem, co czyni – co do zasady w formie czynności materialno – technicznej. Jeśli natomiast zachodzą przesłanki odmowy udzielenia informacji, organ winien wydać decyzję o odmowie udostępnienia żądanej informacji publicznej. Podmiot zobowiązany musi powiadomić pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji, jeśli takie zaistnieją. Ma także obowiązek wskazywać, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona, jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonej we wniosku.

Co do zasady - zgodnie z u. d. i. p. jeśli wnioskowana informacja jest informacją publiczną, organ powinien załatwić wniosek zgodnie z żądaniem, udzielając tej informacji albo w razie, gdy istnieją ku temu przesłanki odmówić jej udostępniania. Odmowa w innej formie jest niezgodna z prawem i stanowi o bezczynności organu. W sytuacji, gdy organ nie posiada żądanej informacji, nie jest wymagana forma decyzji administracyjnej, przewidziana wyłącznie dla odmowy udzielenia informacji lub decyzji o umorzeniu postępowania. Wówczas organ jest zobowiązany do poinformowania o nieposiadaniu żądanej informacji. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie wskazanym w odrębnych przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Prawo dostępu do informacji publicznej podlega także ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.

W ocenie Sądu, dostęp do informacji publicznej wymaga ważenia kolidujących ze sobą wartości tj. z jednej strony konstytucyjnego prawa do informacji publicznej, a z drugiej ochrony prywatności czy tajemnicy przedsiębiorcy lub interesu publicznego. Istotne zatem jest wyważenie wartości leżących u podstaw prawa dostępu do informacji publicznej, a opierających się zasadniczo na jawności porządku publicznego, działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują zadania władzy publicznej. Z drugiej strony należy brać pod uwagę wartości leżące u podstaw prywatności osoby fizycznej czy tajemnicy przedsiębiorcy w celu ustalenia zakresu ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na ochronę wolności i praw innych osób, podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego.

Sąd kontynuował, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli „wykonawca zastrzegł, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, że nie mogą być one udostępniane z powodu, iż są to informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.”

WSA dalej wskazał, że „dla skutecznej odmowy udzielenia informacji publicznej z uwagi na tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa), niezbędne jest jednoczesne zaistnienie następujących trzech przesłanek, a mianowicie:

- po pierwsze, wnioskowana informacja publiczna musi stanowić informację techniczną, technologiczną, organizacyjną lub inną posiadającą wartość gospodarczą,

- po drugie, przedsiębiorca musiał podjąć niezbędne działania w celu zachowania tych informacji w poufności,

- po trzecie, informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej.”

Aby ograniczyć dostęp do informacji publicznej z powodu objęcia jej klauzulą poufności, należy uzasadnić i wykazać zasadność objęcia żądanych informacji statusem tajemnicy przedsiębiorcy. W uzasadnieniu wydanej decyzji organ winien wykazać zaistnienie tajemnicy w stosunku do wnioskowanych danych. Zdaniem Sądu, organ dopuścił się bezczynności, bowiem stanowisko Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o. o. nie zostało odniesione do treści wnioskowanych umów. Jeżeli w ocenie organu żądane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, to powinna w danej sprawie zostać wydana decyzja odmowna wraz ze stosownym uzasadnieniem, czego w badanej sprawie zabrakło.

Pochylając się nad zagadnieniem kwalifikowanego charakteru bezczynności Sąd stwierdził, że rażące naruszenie prawa może mieć miejsce wówczas, gdy zwłoka w załatwieniu sprawy jest znaczna i spowodowana została celowym działaniem lub zaniechaniem organu. Omawiane działanie lub zaniechanie musi zostać poczytane jako oczywiste unikanie rozstrzygnięcia sprawy lub lekceważenie praw stron domagających się czynności ze strony organu władzy publicznej. W świetle orzecznictwa sądów administracyjnych bezczynność organu ma charakter rażący wówczas, gdy działania lub opóźnienia podejmowanych rozstrzygnięć pozbawione są jakiegokolwiek racjonalnego usprawiedliwienia.

Rażącym naruszeniem prawa w ocenie Sądu jest naruszenie ciężkie, które nosi cechy oczywistej i wyraźnej sprzeczności z obowiązującym prawem, niepozwalające na zaakceptowanie w demokratycznym państwie prawa i wywołujące dotkliwe skutki społeczne lub indywidualne.

W ocenie Sądu, w omawianej sprawie bezczynność organu nie miała charakteru rażącego naruszenia prawa.

Joanna Kostrzewska

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Jakub Kortus

Asystent w Dziale Prawa Administracyjny

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA