REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostęp do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dostęp do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorstwa./ fot. Fotolia
Dostęp do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorstwa./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nigdy nie może pozostać bez odpowiedzi. Organ musi udostępnić informację publiczną, wydać decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia albo poinformować, jeśli nie jest w posiadaniu wnioskowanej informacji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu orzekł wyrokiem o sygn. IV SAB/Po 159/19 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia na bezczynność Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o. o. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej. Skarżona spółka została zobowiązana do wydania aktu lub dokonania czynności załatwiającej wniosek skarżącego Stowarzyszenia w terminie 14 dni od otrzymania prawomocnego wyroku. Sąd stwierdził także, że organ dopuścił się bezczynności, ale bezczynność ta nie była rażącym naruszeniem prawa.

REKLAMA

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Stowarzyszenie wniosło do WSA w Poznaniu skargę na bezczynność Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o. o. w zakresie rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej w postaci kopii projektów i koncepcji opracowanych na zlecenie spółki. Wniosek dotyczył udostępnienia informacji w zakresie wykorzystywanych urządzeń i technologii w oczyszczalni ścieków prowadzonej przez wskazaną wyżej spółkę wodnokanalizacyjną. W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji spółka podniosła, iż żądana informacja nie stanowi informacji publicznej z uwagi na fakt, iż jest objęta tajemnicą przedsiębiorstwa. Udzielona odpowiedź była jedynie pismem informującym, a nie decyzją administracyjną. Spółka wodnokanalizacyjna objęła wnioskowane informacje klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, ponieważ, jej zdaniem, dane zawierają informacje techniczne i technologiczne dotyczące funkcjonowania oczyszczalni ścieków.

Zobacz: Zadania

Odpowiadając na skargę, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji wniosło o oddalenie skargi wskazując, iż żądana informacja jest dokumentem wewnętrznym i nie podlega udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a co więcej – żądany dokument stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa – informacje techniczne dotyczące koncepcji modernizacji oczyszczalni ścieków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uznał ją za zasadną.

W rezultacie rozpoznanej skargi, Sąd wskazał, że na podstawie art. 149 § 1 Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi [dalej: p. p. s. a] w przypadku uwzględnienia skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania: zobowiązuje się organ do wydania w określonym terminie aktu, interpretacji albo do dokonania wskazanej czynności, zobowiązuje się organ do stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa albo stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania.

WSA stwierdził, że w niniejszej sprawie spełnione zostały warunki formalne do wystąpienia ze skargą na bezczynność przez Stowarzyszenie i podlega ona merytorycznemu rozpoznaniu.

Sąd podniósł, że w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej [dalej: u.d.i.p], podmiot do którego został skierowany wniosek o udostępnienie informacji publicznej był zobowiązany do jej udzielenia.

Podmiot zobowiązany ma ustawowy 14 - dniowy termin na udzielenie informacji wskazanej wnioskiem, co czyni – co do zasady w formie czynności materialno – technicznej. Jeśli natomiast zachodzą przesłanki odmowy udzielenia informacji, organ winien wydać decyzję o odmowie udostępnienia żądanej informacji publicznej. Podmiot zobowiązany musi powiadomić pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji, jeśli takie zaistnieją. Ma także obowiązek wskazywać, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona, jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonej we wniosku.

REKLAMA

Co do zasady - zgodnie z u. d. i. p. jeśli wnioskowana informacja jest informacją publiczną, organ powinien załatwić wniosek zgodnie z żądaniem, udzielając tej informacji albo w razie, gdy istnieją ku temu przesłanki odmówić jej udostępniania. Odmowa w innej formie jest niezgodna z prawem i stanowi o bezczynności organu. W sytuacji, gdy organ nie posiada żądanej informacji, nie jest wymagana forma decyzji administracyjnej, przewidziana wyłącznie dla odmowy udzielenia informacji lub decyzji o umorzeniu postępowania. Wówczas organ jest zobowiązany do poinformowania o nieposiadaniu żądanej informacji. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie wskazanym w odrębnych przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Prawo dostępu do informacji publicznej podlega także ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy.

W ocenie Sądu, dostęp do informacji publicznej wymaga ważenia kolidujących ze sobą wartości tj. z jednej strony konstytucyjnego prawa do informacji publicznej, a z drugiej ochrony prywatności czy tajemnicy przedsiębiorcy lub interesu publicznego. Istotne zatem jest wyważenie wartości leżących u podstaw prawa dostępu do informacji publicznej, a opierających się zasadniczo na jawności porządku publicznego, działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują zadania władzy publicznej. Z drugiej strony należy brać pod uwagę wartości leżące u podstaw prywatności osoby fizycznej czy tajemnicy przedsiębiorcy w celu ustalenia zakresu ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej ze względu na ochronę wolności i praw innych osób, podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego.

Sąd kontynuował, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli „wykonawca zastrzegł, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, że nie mogą być one udostępniane z powodu, iż są to informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.”

WSA dalej wskazał, że „dla skutecznej odmowy udzielenia informacji publicznej z uwagi na tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa), niezbędne jest jednoczesne zaistnienie następujących trzech przesłanek, a mianowicie:

- po pierwsze, wnioskowana informacja publiczna musi stanowić informację techniczną, technologiczną, organizacyjną lub inną posiadającą wartość gospodarczą,

- po drugie, przedsiębiorca musiał podjąć niezbędne działania w celu zachowania tych informacji w poufności,

- po trzecie, informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej.”

REKLAMA

Aby ograniczyć dostęp do informacji publicznej z powodu objęcia jej klauzulą poufności, należy uzasadnić i wykazać zasadność objęcia żądanych informacji statusem tajemnicy przedsiębiorcy. W uzasadnieniu wydanej decyzji organ winien wykazać zaistnienie tajemnicy w stosunku do wnioskowanych danych. Zdaniem Sądu, organ dopuścił się bezczynności, bowiem stanowisko Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o. o. nie zostało odniesione do treści wnioskowanych umów. Jeżeli w ocenie organu żądane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, to powinna w danej sprawie zostać wydana decyzja odmowna wraz ze stosownym uzasadnieniem, czego w badanej sprawie zabrakło.

Pochylając się nad zagadnieniem kwalifikowanego charakteru bezczynności Sąd stwierdził, że rażące naruszenie prawa może mieć miejsce wówczas, gdy zwłoka w załatwieniu sprawy jest znaczna i spowodowana została celowym działaniem lub zaniechaniem organu. Omawiane działanie lub zaniechanie musi zostać poczytane jako oczywiste unikanie rozstrzygnięcia sprawy lub lekceważenie praw stron domagających się czynności ze strony organu władzy publicznej. W świetle orzecznictwa sądów administracyjnych bezczynność organu ma charakter rażący wówczas, gdy działania lub opóźnienia podejmowanych rozstrzygnięć pozbawione są jakiegokolwiek racjonalnego usprawiedliwienia.

Rażącym naruszeniem prawa w ocenie Sądu jest naruszenie ciężkie, które nosi cechy oczywistej i wyraźnej sprzeczności z obowiązującym prawem, niepozwalające na zaakceptowanie w demokratycznym państwie prawa i wywołujące dotkliwe skutki społeczne lub indywidualne.

W ocenie Sądu, w omawianej sprawie bezczynność organu nie miała charakteru rażącego naruszenia prawa.

Joanna Kostrzewska

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Jakub Kortus

Asystent w Dziale Prawa Administracyjny

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec pobłażania dla agresji wobec lekarzy – nowe wytyczne Prokuratora Generalnego [PDF]

Wzrost liczby przypadków agresji wobec pracowników ochrony zdrowia skłonił Prokuratora Generalnego do wydania jednoznacznych wytycznych w sprawie prowadzenia postępowań karnych w takich sprawach. Naczelna Izba Lekarska z zadowoleniem przyjęła tę decyzję, podkreślając, że to efekt długofalowych działań środowiska lekarskiego na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Stanowisko NIL z 2023 r. ws. biorezonansu

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się doniesienia o stosowaniu terapii biorezonansu magnetycznego – metody, która zyskuje popularność zarówno wśród zwolenników medycyny alternatywnej, jak i osób poszukujących niekonwencjonalnych sposobów leczenia różnych dolegliwości. Przypominamy stanowisko Rady Ekspertów Naczelnej Izby Lekarskiej z sierpnia 2023 r.

Nawet 80 km/h. Tak pędzą dzieciaki na hulajnogach

Coraz więcej dzieci trafia do szpitali z poważnymi urazami po wypadkach na elektrycznych hulajnogach – alarmuje Mateusz Struś asystent z Oddziału Neurochirurgii Dziecięcej, Dziecięcego Szpitala Klinicznego WUM. Jego zdaniem główną przyczyną jest nadmierna prędkość oraz brak kasków, a nieletni pacjenci często osiągają na własnych hulajnogach nawet 70–80 km/h.

Sześć wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2026 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2026 r. roku w Polsce przybędzie sześć miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy (RD214), które zostały opublikowane 14 lipca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 6 zmian dotyczących ustalenia granic gmin, 9 zmian dotyczących ustalenia granic miast i jedna zmiana nazwy miasta.

REKLAMA

126 mln zł na lądowiska dla SOR. Rusza nabór na dofinansowanie z Funduszu Medycznego

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło nowy konkurs w ramach Funduszu Medycznego: „Dotacja na modernizację lub budowę lądowisk dla śmigłowców przy szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR)”. Program ma na celu poprawę dostępności i bezpieczeństwa transportu lotniczego pacjentów w stanach zagrożenia życia. Szpitale będą mogły otrzymać nawet 97% dofinansowania na budowę lub modernizację lądowisk. Nabór wniosków rozpocznie się 31 lipca 2025 roku.

420 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej, wydano 51,3 tys. decyzji odmownych

Już blisko 420 tys., osób otrzymało rentę wdowią. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił na ten cel ponad 1,4 mld zł brutto, z czego prawie 150 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku ze zbiegiem świadczeń.

Kiedy kompleksowy remont linii średnicowej w Warszawie? Minister wskazał kluczowe terminy i zakres prac. Stację Warszawa Powiśle zastąpią dwa nowe przystanki osobowe

W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.

Rolnicy dostaną własnego rzecznika? PSL składa projekt ustawy

Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył w Sejmie projekt ustawy, której głównym celem jest powołanie nowej instytucji – Rzecznika Praw Rolników. Funkcję tę miałby każdorazowo pełnić Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, co – według autorów projektu – ma zagwarantować niezależność i bliskość tej roli wobec środowisk rolniczych.

REKLAMA

Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

REKLAMA