REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin do wniesienia skargi oraz postępowanie przed WSA

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Termin do wniesienia skargi oraz postępowanie przed WSA./ fot. Fotolia
Termin do wniesienia skargi oraz postępowanie przed WSA./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Złożenie skargi w terminie jest jednym z niezbędnych warunków skuteczności skargi wnoszonej do WSA.  Jego niedochowanie może skutkować odrzuceniem skargi. Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a) reguluje terminy wniesienia skargi oraz przebieg postępowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym.

Terminy

Co do zasady skargę do WSA należy złożyć w ciągu trzydziestu dni od dnia dostarczenia ostatecznego rozstrzygnięcia w swojej sprawie. Od tej zasady istnieją dwa wyjątki. W przypadku, gdy podmiot skarżący uprzednio wzywał organ do usunięcia naruszenia prawa, czas na wniesienie skargi wynosi trzydzieści dni od dnia otrzymania odpowiedzi organu. W przypadku, gdy skarżący odpowiedzi nie otrzymał, termin wynosi sześćdziesiąt dni od dnia wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa. Prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka mogą wnieść skargę w terminie sześciu miesięcy od dnia doręczenia stronie rozstrzygnięcia w sprawie indywidualnej. W pozostałych przypadkach w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie aktu lub podjęcia innej czynności uzasadniającej wniesienie skargi. Termin ten nie ma zastosowania do wnoszenia skarg na akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej. Na podstawie art.58 ustawy p.p.s.a niedochowanie terminu skutkuje odrzuceniem skargi przez sąd.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie postępowania

Polskie prawo wskazuje, że postępowanie przed WSA rozpoczyna się na wniosek, o ile ustawy tak stanowią. Wniosek taki składa się bezpośrednio do sądu. Ponadto powinien spełniać wymogi pisma w postępowaniu sądowym oraz dodatkowe warunki w postaci oznaczenia stron, ich motywacji faktycznej i prawnej. We wniosku należy także oznaczyć żądanie i jego uzasadnienie. W zależności od przepisów szczególnych, mogą zaistnieć dodatkowe wymogi. Zasadą jest, że do wniosku stosuje się odpowiednio przepisy o skardze.

Zobacz: Reforma oświaty

Przebieg postępowania

Rozpoznanie sprawy następuje na rozprawie. Posiedzenia sądowe są jawne, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej. Czas posiedzenia wyznacza przewodniczący z urzędu. Strony muszą zostać zawiadomione o terminie posiedzenia z kilkudniowym wyprzedzeniem. W przypadku zwykłych posiedzeń jest to termin siedmiu dni. W pilnych przypadkach sąd może skrócić ten termin do trzech dni.

REKLAMA

W postępowaniu przed sądem mogą brać udział Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzecznik Praw Dziecka oraz prokurator. Warunkiem jest wniesienie skargi lub zgłoszenie udziału w postępowaniu przed sądem, przez te organy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozprawa sądowa rozpoczyna się od wywołania oraz sprawdzenia stawiennictwa. W dalszej kolejności sędzia rzeczowo omawia stan prawny na podstawie akt. Po sprawozdaniu sędziego następuje zgłaszanie wniosków i żądań przez strony. Następnie przewodniczący, w ustalonej przez siebie kolejności, udziela głosu pozostałym stronom. Postępowanie dowodowe ma charakter ograniczony. WSA orzeka bowiem na podstawie materiału zgromadzonego przez organ administracji publicznej. Jedynie gdy pojawią się istotne wątpliwości co do rozstrzygnięcia, i nie spowoduje to nadmiernego przedłużenia postępowania, sąd może przeprowadzić uzupełniające dowody z dokumentów.

Postępowanie może zostać zawieszone przez sąd. Instytucję zawieszenia reguluje rozdział dziewiąty ustawy p.p.s.a.  Ponadto sąd ma prawo do umorzenia  oraz wznowienia zawieszonego postępowania.

Postępowanie kończy się wyrokiem sądowym, co kończy sprawę. Wyrok może być wydany na posiedzeniu jawnym i niejawnym. Sąd rozstrzyga sprawę w jej granicach. Nie jest jednak związany zarzutami i wnioskami stron lub powołaną podstawą prawną. Wyrok staje się prawomocny, jeżeli nie przysługuje od niego żaden środek odwoławczy.

Od wyroku wydanego przez WSA przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. 2002 Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA