REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady obliczania terminów w postępowaniu administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zasady obliczania terminów w postępowaniu administracyjnym./ fot. Fotolia
Zasady obliczania terminów w postępowaniu administracyjnym./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: KPA) wyznacza terminy do dokonywania pewnych czynności w postępowaniu administracyjnym. Są one wiążące zarówno dla organu administracji publicznej jak i dla innych uczestników postępowania.

Prawo administracyjne wyróżnia dwa rodzaje terminów materialne oraz procesowe.

REKLAMA

REKLAMA

Terminy materialne i procesowe

Terminy materialne dotyczą czynności związanych z załatwianiem sprawy przed organem administracji publicznej. Organ co do zasady powinien niezwłocznie rozpatrzyć sprawę, która nie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.  Na rozstrzygnięcie spraw trochę bardziej skomplikowanych oraz odwoławczych, organ ma miesiąc. W przypadku spraw bardzo skomplikowanych, termin rozpatrzenia wynosi nie więcej niż 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania.

Terminy procesowe określają czas jaki mają strony na dokonanie poszczególnych czynności związanych z postępowaniem przed sądem administracyjnym. Różnią się od terminów materialnych tym, że można je przywrócić zgodnie z art.58 KPA. Stronie przysługuje prawo do przywrócenia terminu w przypadku gdy udowodni, że jego niedochowanie nastąpiło bez jej winy. Równocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin.

 Zasadą jest stosowanie terminów określonych w KPA jednak mogą one podlegać modyfikacjom przez inne regulacje. KPA wskazuje przykładowo na termin:

REKLAMA

  • 7 dni do złożenia wniosku o przywrócenie terminu; (art. 58 § 2);
  • 7 dni do złożenia zażalenia na postanowienie; (art.141§ 2)
  • 1 miesiąca na złożenie skargi o wznowienie postępowania, również po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego (art. 145a § 2 i art. 148 KPA).

Zobacz: Ustrój i jednostki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dochowanie terminu

Za dochowanie terminu przyjmuje się złożenie podania lub dokonanie innej czynności. Organ powinien umieścić np. na podaniu, wzmiankę o dacie jego złożenia. Art.57 § 5 KPA określa jednak wyjątki od tej zasady. Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało:

  • wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu administracji publicznej, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru;
  • nadane w polskiej placówce pocztowej operatora;
  • złożone w polskim urzędzie konsularnym;
  • złożone przez żołnierza w dowództwie jednostki wojskowej;
  • złożone przez członka załogi statku morskiego kapitanowi statku;
  • złożone przez osobę pozbawioną wolności w administracji zakładu karnego.

Zasady liczenia terminów

Wskazówki co do tego jak należy obliczać terminy w postępowaniu administracyjnym, zostały zawarte w art. 57 KPA. Przepis ten dzieli terminy na te podawane w dniach, tygodniach oraz miesiącach. Nie reguluje natomiast obliczania terminów podawanych w latach.

 Zasadą jest, że w przypadku gdy początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie owe nastąpiło. Za koniec terminu uznaje się upływ ostatniego dnia z wyznaczonej liczby.

Gdy chodzi o terminy tygodniowe to przyjmujemy, że kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który nazwą odpowiada początkowemu dniowi terminu.

Strona ma prawo do złożenia zażalenia na postanowienie w ciągu 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Jeżeli to postanowienie doręczono jej 1 lipca to termin wniesienia zażalenia na postanowienie biegnie od 2 lipca i kończy się z upływem 7 dnia, czyli 8 lipca o godz. 00.00.)

Koniec terminów podawanych w miesiącach przypada na upływ tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

Co do terminów obliczanych w latach, należy odnieść się do przepisów prawa cywilnego.  Zgodnie z art. 114 Kodeksu cywilnego jeżeli termin jest oznaczony w (...) latach, a ciągłość terminu nie jest wymagana, (...) rok liczy się za dni trzysta sześćdziesiąt pięć.

Ustawodawca wskazuje także na sytuację, w której upływ terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy. W takiej sytuacji za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni.

Konsekwencje niedochowania terminów

Skutki niedochowania terminów przez organ lub strony mogą być różne. W przypadku gdy terminu nie dochowa organ administracji publicznej, to strona uzyskuje wobec niego dodatkowe uprawnienia a on sam popada w zwłokę. Wobec pracownika, który jest odpowiedzialny za niezałatwienie sprawy w terminie, mogą zostać wyciągnięte konsekwencje o charakterze porządkowym lub dyscyplinarnym.

W sytuacji gdy to strona jest odpowiedzialna za niedotrzymanie terminu, może to skutkować m.in. odrzuceniem jej żądania rozpatrzenia danej kwestii (np. wniesienie na podstawie art.58 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi niedochowanie terminu wniesienia skargi skutkuje jej odrzuceniem przez sąd).

Opracowano na podstawie

Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. 2002 Nr 153 poz.1270 z późn zm.)

Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  (Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

REKLAMA

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA