REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
zmiany 2017, prawo, podatki, sąd, paragraf/ fot. Shutterstock
zmiany 2017, prawo, podatki, sąd, paragraf/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie nowe przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Tak dużej nowelizacji procedury administracyjnej nie było od lat. Zmiany mają na celu m.in. mobilizację organów administracji do wnikliwego badania merytorycznej treści żądań strony, na wszystkich etapach postępowania wszczynanego przez stronę.

Informowanie strony o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i wypowiedzenia co do zebranych dowodów, materiałów i zgłoszonych żądań już nie wystarczy.

REKLAMA

REKLAMA

W świetle obowiązujących regulacji kodeksu postępowania administracyjnego, a dotyczących zapewnienia stronie czynnego udziału w każdym stadium postępowania, obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie jest m.in. umożliwienie stronie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów, zgłoszonych żądań (art. 10 kpa), zawiadamianie strony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu ze świadków, biegłych lub oględzin, czy też zapewnienie stronie czynnego udziału w przeprowadzaniu dowodu (art. 79 § 1 i 2 kpa).   

Wobec projektowanych zmian dotyczących nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego (ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw), kilku słów uwagi wymaga propozycja ustawodawcy zawarta w nowym art. 79a § 1 i 2.  

Zgodnie z brzmieniem projektowanego przepisu, w postępowaniu wszczętym na żądanie strony, informując o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, organ administracji publicznej jest obowiązany do wskazania przesłanek zależnych od strony, które nie zostały na dzień wysłania informacji spełnione lub wykazane, co może skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony.

REKLAMA

W myśl założeń ustawodawcy, wprowadzany w projektowanym art. 79a obowiązek ma na celu mobilizować organy administracji do wnikliwego badania merytorycznej treści żądań strony, na wszystkich etapach postępowania wszczynanego przez stronę. Nowy obowiązek stanowić ma, m.in. obok wymienionego powyżej art. 79 kpa,  konkretyzację i uzupełnienie obowiązków wynikających ze wspomnianego art. 10 kpa. Jego celem ma być zapobieganie sytuacjom, w których strona w istocie dysponuje dodatkowymi dowodami na okoliczności istotne dla wykazania zasadności jej żądania (albo też może je łatwo pozyskać), a zwyczajnie o tym nie wie i nie korzysta z możliwości ich przedłożenia w swojej sprawie. Wprowadzenie powyższej regulacji zapobiegać ma de facto sytuacji, w której strona, z braku wiedzy, nie przedkłada dowodów istotnych w sprawie, konsekwencją czego jest często uzyskanie negatywnego rozstrzygnięcia pomimo, że wydanie decyzji pozytywnej w sprawie byłoby możliwe po dokonaniu przez stronę określonych czynności faktycznych lub prawnych. W konsekwencji takiego obrotu sprawy, strona często zaskarży takie negatywne rozstrzygnięcie i przedłoży dodatkowe dowody dopiero w postępowaniu odwoławczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Prawo administracyjne

Zgodnie z treścią uzasadnienia do projektowanych rozwiązań, stanowić one mają uzupełnienie norm zawartych w art. 8-10 oraz w art. 77 kpa, przy czym nie wykluczają one stosowania przez organy w dalszym ciągu dobrej praktyki polegającej na podejmowaniu kontaktu ze stroną postępowania ustnie, telefonicznie czy drogą elektroniczną. W świetle projektowanych rozwiązań, zadaniem organu ma być wskazanie stronie tych przesłanek, których spełnienie jest konieczne do wydania dla strony decyzji pozytywnej. Zgodnie z treścią art. 79a § 2 kpa, strona będzie mogła przedstawić dodatkowe dowody potwierdzające spełnienie przesłanek uzasadniających wydanie pozytywnego dla niej rozstrzygnięcia, w terminie wyznaczonym przez organ w zawiadomieniu dokonywanych z art. 10 kpa.

Przy załatwianiu sprawy organ winien mieć na uwadze, iż brak stosownej reakcji strony w wyznaczonym przez organ terminie (tj. nie przedłożenie dodatkowych dowodów istotnych dla wydania w sprawie decyzji pozytywnej) nie stanowi przeszkody do zakończenia postępowania i wydania decyzji, a w szczególności na organie nie ciąży obowiązek wydania w takiej sytuacji decyzji niezgodnej z żądaniem strony. Z kolei w sytuacji, kiedy przedłożone dowodowy dodatkowe zostaną uznane za niewystarczające dla wydania decyzji pozytywnej, organ na zasadach ogólnych będzie mógł wydać decyzję negatywną dla strony.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, proponowane rozwiązania mają ukształtować procedurę administracyjną tak, aby sprawa mogła być załatwiona pozytywnie zawsze, gdy w granicach prawa taka możliwość zachodzi, a uzasadnione jest podjęcie w postępowaniu działań także przez stronę. Zdaniem projektodawców, mechanizm ten, podobnie jak instytucja mediacji, w naturalny sposób wpisuje się w jeden z głównych celów wprowadzanych zmian, jakim jest wzmocnienie współpracy organu i strony postępowania.

W świetle projektu nowelizacji, Organ będzie mógł odstąpić od zastosowania omawianego art. 79a kpa na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 10 kpa, tj. w sytuacji, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.

Omawiane zagadnienie jest jednym z szeregu regulacji, które wejdą w życie w drodze nowelizacji kpa. Praktyka pokaże, na ile projektowane rozwiązanie poprawi jakość prowadzonych postępowań administracyjnych, w tym wpłynie na wzmocnienie relacji między organem, a stroną postępowania, przyczyniając się do osiągnięcia zakładanego przez ustawodawcę celu w postaci wyeliminowania jak największej liczby składanych odwołań, ponownych postępowań i skarg do sądów administracyjnych.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA