REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynny udział stron w każdym stadium postępowania administracyjnego - nowelizacja Kpa 2017 r.

zmiany 2017, prawo, podatki, sąd, paragraf/ fot. Shutterstock
zmiany 2017, prawo, podatki, sąd, paragraf/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie nowe przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Tak dużej nowelizacji procedury administracyjnej nie było od lat. Zmiany mają na celu m.in. mobilizację organów administracji do wnikliwego badania merytorycznej treści żądań strony, na wszystkich etapach postępowania wszczynanego przez stronę.

Informowanie strony o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i wypowiedzenia co do zebranych dowodów, materiałów i zgłoszonych żądań już nie wystarczy.

REKLAMA

REKLAMA

W świetle obowiązujących regulacji kodeksu postępowania administracyjnego, a dotyczących zapewnienia stronie czynnego udziału w każdym stadium postępowania, obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie jest m.in. umożliwienie stronie wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów, zgłoszonych żądań (art. 10 kpa), zawiadamianie strony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu ze świadków, biegłych lub oględzin, czy też zapewnienie stronie czynnego udziału w przeprowadzaniu dowodu (art. 79 § 1 i 2 kpa).   

Wobec projektowanych zmian dotyczących nowelizacji kodeksu postępowania administracyjnego (ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw), kilku słów uwagi wymaga propozycja ustawodawcy zawarta w nowym art. 79a § 1 i 2.  

REKLAMA

Zgodnie z brzmieniem projektowanego przepisu, w postępowaniu wszczętym na żądanie strony, informując o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, organ administracji publicznej jest obowiązany do wskazania przesłanek zależnych od strony, które nie zostały na dzień wysłania informacji spełnione lub wykazane, co może skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony.

W myśl założeń ustawodawcy, wprowadzany w projektowanym art. 79a obowiązek ma na celu mobilizować organy administracji do wnikliwego badania merytorycznej treści żądań strony, na wszystkich etapach postępowania wszczynanego przez stronę. Nowy obowiązek stanowić ma, m.in. obok wymienionego powyżej art. 79 kpa,  konkretyzację i uzupełnienie obowiązków wynikających ze wspomnianego art. 10 kpa. Jego celem ma być zapobieganie sytuacjom, w których strona w istocie dysponuje dodatkowymi dowodami na okoliczności istotne dla wykazania zasadności jej żądania (albo też może je łatwo pozyskać), a zwyczajnie o tym nie wie i nie korzysta z możliwości ich przedłożenia w swojej sprawie. Wprowadzenie powyższej regulacji zapobiegać ma de facto sytuacji, w której strona, z braku wiedzy, nie przedkłada dowodów istotnych w sprawie, konsekwencją czego jest często uzyskanie negatywnego rozstrzygnięcia pomimo, że wydanie decyzji pozytywnej w sprawie byłoby możliwe po dokonaniu przez stronę określonych czynności faktycznych lub prawnych. W konsekwencji takiego obrotu sprawy, strona często zaskarży takie negatywne rozstrzygnięcie i przedłoży dodatkowe dowody dopiero w postępowaniu odwoławczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Prawo administracyjne

Zgodnie z treścią uzasadnienia do projektowanych rozwiązań, stanowić one mają uzupełnienie norm zawartych w art. 8-10 oraz w art. 77 kpa, przy czym nie wykluczają one stosowania przez organy w dalszym ciągu dobrej praktyki polegającej na podejmowaniu kontaktu ze stroną postępowania ustnie, telefonicznie czy drogą elektroniczną. W świetle projektowanych rozwiązań, zadaniem organu ma być wskazanie stronie tych przesłanek, których spełnienie jest konieczne do wydania dla strony decyzji pozytywnej. Zgodnie z treścią art. 79a § 2 kpa, strona będzie mogła przedstawić dodatkowe dowody potwierdzające spełnienie przesłanek uzasadniających wydanie pozytywnego dla niej rozstrzygnięcia, w terminie wyznaczonym przez organ w zawiadomieniu dokonywanych z art. 10 kpa.

Przy załatwianiu sprawy organ winien mieć na uwadze, iż brak stosownej reakcji strony w wyznaczonym przez organ terminie (tj. nie przedłożenie dodatkowych dowodów istotnych dla wydania w sprawie decyzji pozytywnej) nie stanowi przeszkody do zakończenia postępowania i wydania decyzji, a w szczególności na organie nie ciąży obowiązek wydania w takiej sytuacji decyzji niezgodnej z żądaniem strony. Z kolei w sytuacji, kiedy przedłożone dowodowy dodatkowe zostaną uznane za niewystarczające dla wydania decyzji pozytywnej, organ na zasadach ogólnych będzie mógł wydać decyzję negatywną dla strony.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, proponowane rozwiązania mają ukształtować procedurę administracyjną tak, aby sprawa mogła być załatwiona pozytywnie zawsze, gdy w granicach prawa taka możliwość zachodzi, a uzasadnione jest podjęcie w postępowaniu działań także przez stronę. Zdaniem projektodawców, mechanizm ten, podobnie jak instytucja mediacji, w naturalny sposób wpisuje się w jeden z głównych celów wprowadzanych zmian, jakim jest wzmocnienie współpracy organu i strony postępowania.

W świetle projektu nowelizacji, Organ będzie mógł odstąpić od zastosowania omawianego art. 79a kpa na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 10 kpa, tj. w sytuacji, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.

Omawiane zagadnienie jest jednym z szeregu regulacji, które wejdą w życie w drodze nowelizacji kpa. Praktyka pokaże, na ile projektowane rozwiązanie poprawi jakość prowadzonych postępowań administracyjnych, w tym wpłynie na wzmocnienie relacji między organem, a stroną postępowania, przyczyniając się do osiągnięcia zakładanego przez ustawodawcę celu w postaci wyeliminowania jak największej liczby składanych odwołań, ponownych postępowań i skarg do sądów administracyjnych.

Joanna Kostrzewska

radca prawny, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA