REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada bezstronności po 1 czerwca 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zasada bezstronności po 1 czerwca 2017 r./ fot. Shutterstock
Zasada bezstronności po 1 czerwca 2017 r./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na skutek najnowszej nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego dodano kilka nowych zasad a także zmodyfikowano brzmienie niektórych z nich. Jedną z nowych zasad jest funkcjonująca od 1 czerwca b.r. zasada bezstronności.

Według autorów najnowszej nowelizacji k.p.a. przed 1 czerwca, kodeksowy zbiór zasad ogólnych postępowania administracyjnego nie zawierał odpowiednich gwarancji dla stron postępowania. W uzasadnieniu wskazywano, że standardy postępowania administracyjnego powinny zostać uzupełnione o standardy jakie wyznacza Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej (dalej: e.k.d.p.a.), a także o rozwiązania adekwatne do zmian w administracji publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Celem zmiany przepisów k.p.a. było także zwiększenie zaufania obywateli do organów władzy publicznej a także do wydawanych przez te organy rozstrzygnięć. Ustawodawca, próbując zrealizować ten cel, modyfikuje brzmienie zasady zaufania do władzy publicznej. Na skutek zmiany brzmienia, otrzymujemy zasady proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania.

Stan sprzed 1 czerwca

Zasadę zaufania do władzy publicznej wyrażał art. 8 § 1 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem, organy władzy publicznej mają działać w sposób, który będzie budził zaufania uczestnika postępowania do władzy publicznej.

Opisywana zasada jest ściśle powiązana z zasadą praworządności, uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu strony. Potwierdza to orzecznictwo m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 listopada 2006 r., (II GSK 183/06). Ten związek wynika z faktu, że zasada zaufania ma charakter fundamentalny i to od niej pochodzi wiele innych zasad (np. zasada praworządności), których przestrzeganie zapewnia zaufanie obywatela do organów władzy publicznej.

REKLAMA

Zasada ta, jak każda inna, ma swoje gwarancje jej przestrzegania. Jedną z nich jest obowiązek organu dokładnego uzasadniania (faktycznego i prawnego) stronom podjętej decyzji. Takie uzasadnienie powinno zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Ustrój i jednostki

Brak wskazania podstawy prawnej decyzji przez organ stanowi przesłankę do stwierdzenia nieważności tej decyzji.

Nowe brzmienie  

Jak juz zostało wspomniane, zasada zaufania do władzy publicznej otrzymała nowe brzmienie na skutek czego powstały zasady proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania. Nadanie nowego brzmienia miało swoją inspirację w art. 8 e.k.d.p.a.

Zgodnie z tym przepisem, urzędnik jest bezstronny i niezależny. Powinien powstrzymać  się od jakichkolwiek arbitralnych działań, które mogłyby mieć negatywny wpływ na sytuację jednostek, jak również od wszelkich form uprzywilejowanego traktowania, bez względu na motywy takiego postępowania.

Urzędnik nie może kierować się wpływami zewnętrznymi jakiegokolwiek rodzaju, w tym wpływami politycznymi, ani interesem osobistym. Nie może także brać udziału w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego własnego interesu lub interesu rodziny, krewnych, przyjaciół i znajomych.

Od 1 czerwca organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania.

Zasada bezstronności oznacza więc, że organy administracji i ich pracownicy nie powinni w swych działaniach kierować się jakimikolwiek interesami czy motywami pozaprawnymi, które mogą naruszać interesy stron.

Podsumowanie

Zasada bezstronności, jeszcze przed nowelizacją przepisów miała swe odbicie w postępowaniu administracyjnym. Przejawiało się to m.in. w instytucji wyłączenia pracownika/organu/członka organu kolegialnego, w sytuacji w której zachodziło podejrzenie co do niezachowania przez niego bezstronności.

Wypunktowanie tej zasady ma na celu zasygnalizowanie obywatelowi, że bezstronność w rozstrzyganiu spraw przez organy jest wartością kluczową. W przypadku podejrzenia, że organ/pracownik organu nie jest bezstronny w rozstrzyganiu danej sprawy, nie jest możliwe zapewnienie zaufania obywatela do organów władzy publicznej.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 23; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2138)

Decyzja w sprawie Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej z dnia 29 września 2011 r. (Dz.U.UE.C.2011.285.3)

Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2006 r., (II GSK 183/06).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

REKLAMA

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

REKLAMA