REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada bezstronności po 1 czerwca 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zasada bezstronności po 1 czerwca 2017 r./ fot. Shutterstock
Zasada bezstronności po 1 czerwca 2017 r./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na skutek najnowszej nowelizacji przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego dodano kilka nowych zasad a także zmodyfikowano brzmienie niektórych z nich. Jedną z nowych zasad jest funkcjonująca od 1 czerwca b.r. zasada bezstronności.

Według autorów najnowszej nowelizacji k.p.a. przed 1 czerwca, kodeksowy zbiór zasad ogólnych postępowania administracyjnego nie zawierał odpowiednich gwarancji dla stron postępowania. W uzasadnieniu wskazywano, że standardy postępowania administracyjnego powinny zostać uzupełnione o standardy jakie wyznacza Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej (dalej: e.k.d.p.a.), a także o rozwiązania adekwatne do zmian w administracji publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Celem zmiany przepisów k.p.a. było także zwiększenie zaufania obywateli do organów władzy publicznej a także do wydawanych przez te organy rozstrzygnięć. Ustawodawca, próbując zrealizować ten cel, modyfikuje brzmienie zasady zaufania do władzy publicznej. Na skutek zmiany brzmienia, otrzymujemy zasady proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania.

Stan sprzed 1 czerwca

Zasadę zaufania do władzy publicznej wyrażał art. 8 § 1 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem, organy władzy publicznej mają działać w sposób, który będzie budził zaufania uczestnika postępowania do władzy publicznej.

Opisywana zasada jest ściśle powiązana z zasadą praworządności, uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu strony. Potwierdza to orzecznictwo m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 listopada 2006 r., (II GSK 183/06). Ten związek wynika z faktu, że zasada zaufania ma charakter fundamentalny i to od niej pochodzi wiele innych zasad (np. zasada praworządności), których przestrzeganie zapewnia zaufanie obywatela do organów władzy publicznej.

REKLAMA

Zasada ta, jak każda inna, ma swoje gwarancje jej przestrzegania. Jedną z nich jest obowiązek organu dokładnego uzasadniania (faktycznego i prawnego) stronom podjętej decyzji. Takie uzasadnienie powinno zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Ustrój i jednostki

Brak wskazania podstawy prawnej decyzji przez organ stanowi przesłankę do stwierdzenia nieważności tej decyzji.

Nowe brzmienie  

Jak juz zostało wspomniane, zasada zaufania do władzy publicznej otrzymała nowe brzmienie na skutek czego powstały zasady proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania. Nadanie nowego brzmienia miało swoją inspirację w art. 8 e.k.d.p.a.

Zgodnie z tym przepisem, urzędnik jest bezstronny i niezależny. Powinien powstrzymać  się od jakichkolwiek arbitralnych działań, które mogłyby mieć negatywny wpływ na sytuację jednostek, jak również od wszelkich form uprzywilejowanego traktowania, bez względu na motywy takiego postępowania.

Urzędnik nie może kierować się wpływami zewnętrznymi jakiegokolwiek rodzaju, w tym wpływami politycznymi, ani interesem osobistym. Nie może także brać udziału w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego własnego interesu lub interesu rodziny, krewnych, przyjaciół i znajomych.

Od 1 czerwca organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania.

Zasada bezstronności oznacza więc, że organy administracji i ich pracownicy nie powinni w swych działaniach kierować się jakimikolwiek interesami czy motywami pozaprawnymi, które mogą naruszać interesy stron.

Podsumowanie

Zasada bezstronności, jeszcze przed nowelizacją przepisów miała swe odbicie w postępowaniu administracyjnym. Przejawiało się to m.in. w instytucji wyłączenia pracownika/organu/członka organu kolegialnego, w sytuacji w której zachodziło podejrzenie co do niezachowania przez niego bezstronności.

Wypunktowanie tej zasady ma na celu zasygnalizowanie obywatelowi, że bezstronność w rozstrzyganiu spraw przez organy jest wartością kluczową. W przypadku podejrzenia, że organ/pracownik organu nie jest bezstronny w rozstrzyganiu danej sprawy, nie jest możliwe zapewnienie zaufania obywatela do organów władzy publicznej.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 23; ost. zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 2138)

Decyzja w sprawie Kodeksu Dobrej Praktyki Administracyjnej z dnia 29 września 2011 r. (Dz.U.UE.C.2011.285.3)

Wyrok NSA z dnia 15 listopada 2006 r., (II GSK 183/06).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA