Kiedy można odmówić udzielenia informacji publicznej przetworzonej?
REKLAMA
REKLAMA
Każda informacja o sprawach publicznych, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.), stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu. Tak zdefiniowaną informację publiczną można podzielić na informację prostą oraz informację przetworzoną.
REKLAMA
REKLAMA
Jak zauważył WSA w Rzeszowie w wyroku z 25 sierpnia 2016 r. (sygn. akt II SA/Rz 639/16), udzielenie informacji prostej nie wiąże się z poniesieniem przez organ i podległy mu aparat znaczącego nakładu czasu i pracy. W tym ujęciu udostępnienie informacji prostej nie może wpływać na zakłócenie podstawowej działalności instytucji publicznej.
Natomiast przetworzona informacja publiczna to taka, której powstanie wymaga dodatkowych czynności intelektualnych. W ich wyniku powstaje nowa informacja, stanowiąca kompilację informacji prostych posiadanych przez podmiot zobowiązany. Przygotowanie informacji przetworzonej wymaga najczęściej podjęcia różnych działań, takich jak: analizy, obliczenia, zestawienia, podsumowania, które połączone są z zaangażowaniem intelektualnym. Jednak zgodnie z wyrokiem WSA w Olsztynie z 6 września 2011 r. (sygn. akt II SA/Ol 435/11), samo wyszukanie w rejestrach, ewidencjach czy innego rodzaju zestawieniach określonych we wniosku informacji nie stanowi przetworzenia tych informacji. Również odszukanie określonych informacji wskazanych przez wnioskodawcę, a stanowiących już akta archiwalne, celem wygenerowania kserokopii dla wnioskodawcy - nie może być kwalifikowane jako przetworzenie informacji.
REKLAMA
W praktyce istotnym problemem okazuje się ustalenie, czy wniosek, który dotyczy bardzo szerokiego katalogu dokumentów źródłowych, stanowiących przecież nośnik informacji publicznych prostych (np. sporządzenia kserokopii wszystkich decyzji administracyjnych wydanych w określonych rodzajowo sprawach), może zostać zakwalifikowany jako żądanie udostępnienia informacji publicznej przetworzonej. Przeciwko takiej kwalifikacji opowiada się większość orzeczeń sądowych. Jednak NSA w wyroku z 30 września 2015 r. (sygn. akt I OSK 1764/14) uznał, że w pewnych przypadkach bardzo szeroki zakres wniosku, wymagający zgromadzenia, zanonimizowania i sporządzenia kserokopii wielu dokumentów, może wymagać aż takich działań organizacyjnych i angażowania środków osobowych, że zakłóci to normalny tok działania podmiotu zobowiązanego. W takim przypadku należy uznać, że wniosek faktycznie dotyczy informacji publicznej przetworzonej.
Przy okazji kwalifikowania rodzaju informacji trzeba też zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy informacją przetworzoną a informacją przekształconą. Co do zasady, informacja przetworzona stanowi nową informację - taką, która nie istniała na dzień złożenia wniosku. Natomiast przekształcenie informacji jest zabiegiem technicznym, w wyniku której zewnętrzna forma informacji prostej ulega przekształceniu zgodnie z wnioskiem. Przykładowo, dokument funkcjonujący w postaci papierowej zostaje udostępniony w formie skanu. Takie przekształcenie jest jak najbardziej dopuszczalne, a wnioskodawca nie musi w żaden sposób uzasadniać wyboru formy (np. kserokopia, skan, zdjęcie), w której informacja ma zostać udostępniona.
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł:
Kiedy można odmówić udzielenia informacji publicznej przetworzonej
W artykule szczegółowo omówiono procedurę udzielania informacji publicznej przetworzonej.
REKLAMA
REKLAMA