REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek specjalny pracowników samorządowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy za czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy dodatek specjalny przysługuje w 100%? Czy traktowany jest jako dodatek stały, niepomniejszany za okres nieświadczenia pracy lub absencji chorobowej?

STAN FAKTYCZNY: Jesteśmy zakładem budżetowym jednostki samorządowej. Zatrudniamy pracowników, którzy w umowie o pracę mają przyznany dodatek specjalny za zwiększenie obowiązków – 30% od wynagrodzenia zasadniczego (dodatek za naukę pływania). W regulaminie wynagradzania jest zapis: pracownikowi za zwiększenie obowiązków przysługuje dodatek specjalny w wysokości 30%. Czy w okresie nieświadczenia pracy spowodowanej:

REKLAMA

REKLAMA

z winy pracodawcy (brak grupy na zajęciach pływania, a ratownik gotowy do pracy),

absencją chorobową pracownika

dodatek za naukę pływania przysługuje w 100% i traktowany jest jako dodatek stały, niepomniejszany za okres nieświadczenia pracy lub absencji chorobowej?

REKLAMA

ODPOWIEDŹ: Dodatek specjalny pracownikom samorządowym może być przyznawany na podstawie zapisów regulaminu wynagradzania. W regulaminie tym powinny znaleźć się również szczegółowe zasady jego wypłaty, w tym również informacje, czy jest on przyznawany za czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy i ewentualnie w jakiej wysokości. W przypadku gdy takich informacji w regulaminie nie ma, można przyjąć, że jest on uprawnionym pracownikom wypłacany w pełnej wysokości również w czasie nieświadczenia przez nich pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy : INFORRB Platforma Rachunkowości Budżetowej i Prawa Pracy

Przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych) przewidują, że pracodawca sporządza regulamin wynagradzania dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. W regulaminie tym określa się:

• wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych,

• szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego,

• warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa,

warunki i sposób przyznawania dodatku funkcyjnego i nagród za szczególne osiągnięcia w pracy, oraz innych dodatków, w tym np. dodatku specjalnego

(art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych).

Pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny (art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych). Dodatek ten nie jest jednak obowiązkowy. Decyzja o tym, czy dodatek taki będzie pracownikom przyznawany, zależy wyłącznie od pracodawcy.

Prawo do dodatku specjalnego zagwarantowane mają jedynie osoby pełniące funkcje wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty oraz marszałka województwa (art. 36 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych). Co więcej, dla tej grupy wyższych pracowników samorządowych określona została również wysokość tego dodatku. Jak wynika bowiem z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, osobom na takich stanowiskach przysługuje dodatek w kwocie wynoszącej co najmniej 20% i nieprzekraczającej 40% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, a w urzędach miasta stołecznego Warszawy, miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców – w kwocie nieprzekraczającej 50% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.

W przypadku pozostałych pracowników samorządowych kwestie związane z przyznawaniem i wypłatą dodatku specjalnego nie zostały określone. Obowiązują tutaj takie zasady, jakie dany pracodawca samorządowy zawarł w regulaminie wynagradzania.

Skoro pracodawca zdecydował się na wypłatę takiego składnika wynagrodzenia, w regulaminie powinny znaleźć się informacje:

• kiedy pracownik nabywa do niego prawo,

• wysokość lub granice, w ramach których kształtowana jest wysokość dodatku wypłacanego uprawnionemu pracownikowi,

• czy w okresie nieświadczenia pracy pracownik ma prawo do tego dodatku, czy też nie. W przypadku gdy pracodawca decyduje się na wypłatę dodatku w czasie nieobecności pracownika w pracy, istotna jest informacja, czy dodatek przysługuje w pełnej wysokości, czy też zostanie odpowiednio pomniejszony.

W Państwa zakładzie w regulaminie wynagradzania jest jedynie zapisane, że pracownikowi za zwiększenie obowiązków przysługuje dodatek specjalny w wysokości 30%. Brak jest pozostałych tak istotnych informacji. W przypadku braku szczegółowych zasad przyznawania dodatkowych składników wynagrodzenia pracodawca musi liczyć się z tym, że niedookreślone zasady mogą być rozpatrywane na korzyść pracownika.

Podstawy prawne

• Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. Nr 50, poz. 398)

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA