REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele oczekują, że ich gminą, powiatem czy ich spółką będzie zarządzać kompetentny menedżer. Studia podyplomowe pomagają podnieść kwalifikacje w zarządzaniu, uczą strategicznego myślenia.


Szczególne kompetencje wymagane są od lokalnego lidera. Musi sprawnie zarządzać zespołem pracowników, a jednocześnie być otwarty na ich sugestie i pomysły. Dobrze, by uwzględniając obowiązujące przepisy, maksymalną liczbę kompetencji przekazywał w dół, opierając się w znacznym stopniu na kadrze kierowniczej (delegowanie uprawnień). Powinien umieć wyznaczać zadania pracownikom, motywować do pracy, dokonywać oceny zrealizowanych zadań, a do tego mieć umiejętność mówienia o rzeczach trudnych dla zespołu.

Przywódca powinien mieć ponadto bogatą wiedzę zawodową. Dla osób sprawujących najwyższe funkcje w administracji lokalnej szkoły wyższe przygotowały nawet specjalną ofertę kształcenia.

Studia podyplomowe o specjalności administracja publiczna uczą, jak skutecznie kierować organizacją lokalną. Ich słuchacze zdobywają wiedzę z zakresu prawa i interpretacji przepisów, znajomości urzędowych procedur, zarządzania publicznego. Uczelnie poprzez trening menedżerski, psychologiczny, socjologiczny, seminaria i ćwiczenia praktyczne znakomicie przygotowują ich do podejmowania decyzji w różnych, często skomplikowanych okolicznościach.

Szkoły kładą szczególny nacisk na dopasowanie programów kształcenia do wymogów związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej, zapewniając swoim absolwentom wiedzę i umiejętności niezbędne do dobrego funkcjonowania w europejskiej przestrzeni administracyjnej.

Menedżer kultury - ekspert od finansów i promocji

Menedżerskie zarządzanie wkrada się zresztą w coraz więcej samorządowych obszarów. Dowodzą tego chociażby przeobrażenia roli kierownika placówki kultury. Nie jest on już tylko administratorem i organizatorem imprez kulturalnych, ale przede wszystkim menedżerem, który poszukuje dodatkowych środków na prowadzenie działalności.

Odpowiedzią na zapotrzebowanie na nowe umiejętności są nowe kierunki studiów kształcących z zarządzania kulturą. Ich program jest tak opracowany, aby umożliwiał zdobycie praktycznych umiejętności kierowania placówką, m.in. z zakresu administracji, przedsiębiorczości, finansów publicznych. Słuchacze biorą udział w zajęciach z zasad i podstaw zarządzania, następnie z zarządzania projektem na konkretnym przykładzie teatru, kina, domu kultury. Podczas zajęć z zasad finansowania kultury słuchacze poznają, czym jest sponsoring, fundraising, a także jak pozyskiwać i rozliczać granty. Nie bez znaczenia w kierowaniu instytucją kulturalną są działania marketingowe. Dlatego na studiach czy kursach można zdobyć umiejętności promowania produktu w kulturze, a także kształtowania wizerunku organizacji.

Specyfika zarządzania w służbie zdrowia

Ostatnio znacznie zwiększyła się oferta dokształcania z zakresu zarządzania zdrowiem publicznym. Kierowanie szpitalem czy ośrodkiem zdrowia nie jest już domeną lekarzy, lecz specjalistów od organizacji i zarządzania, którzy muszą umieć zapewnić odpowiednią opiekę pacjentom, a jednocześnie osiąganie dobrych wyników finansowych.

Taką ofertę edukacyjną kierownikom placówek służby zdrowia dają przede wszystkim studia podyplomowe. Program zajęć zapewnia przeszkolenie z zakresu finansowania i kontaktów z administracją publiczną. Obejmuje problematykę opracowania, wdrażania, koordynowania programów zdrowotnych, wprowadzania certyfikatów jakości. Pomocne w pracy mogą być też zajęcia z marketingu i promocji oferty medycznej.

Dyrektor szkoły to też menedżer

Menedżerskie podejście przydatne jest także w zarządzaniu oświatą. Rynek edukacyjny odpowiedział już na tę potrzebę, uruchamiając specjalne kierunki kształcenia dla dyrektorów lub wicedyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych, a także osób, które w przyszłości chcą sprawować te funkcje. Z oferty tej skorzystać też mogą pracownicy urzędów odpowiadający za realizację zadań oświatowych.

W programie studiów nacisk kładzie się na prawne i ekonomiczne zarządzanie połączone z aspektami psychospołecznymi i pedagogicznymi.

Zarządzanie w spółce komunalnej

Osoby sprawujące funkcje kierownicze w sektorze komunalnym także mogą i powinny podnosić swoje kwalifikacje zarządcze. Do sprawnego kierowania spółką potrzeba nowoczesnych narzędzi oraz znajomości nowych trendów. Taką wiedzę menedżer może uzyskać, wybierając studia podyplomowe o specjalności gospodarka komunalna. W ofercie dydaktycznej znajdzie przedmioty z zakresu podstaw prawnych organizacji i funkcjonowania samorządu terytorialnego, form gospodarki komunalnej, zamówień publicznych, prawa podatkowego oraz unijnego. Pozna finansowanie inwestycji w sektorze publicznym. Nauczy się dobrego zarządzania.

Agnieszka Jezierska

Renata Maciejczak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA