Awans wewnętrzny w urzędzie pracownika samorządowego
REKLAMA
REKLAMA
Pracownik posiada wykształcenie wyższe:
REKLAMA
- pierwszego stopnia (licencjat) na kierunku politologia, specjalność integracja europejska,
- drugiego stopnia (magisterskie) na kierunku administracja
Odpowiedź
Jeżeli pracownik samorządowy jest zatrudniony na stanowisku urzędniczym, to może w drodze awansu wewnętrznego zostać przeniesiony na stanowisko kierownika urzędu stanu cywilnego (USC).
Uzasadnienie
Co to jest "wolne stanowisko urzędnicze"?
Wolnym stanowiskiem urzędniczym (w tym wolnym kierowniczym stanowiskiem urzędniczym) jest stanowisko, na które - zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia:
- nie został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym), posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku,
- nie został przeprowadzony nabór,
- mimo przeprowadzonego naboru - nie został zatrudniony pracownik (art. 12 ust. 1 o pracownikach samorządowych).
Kiedy pracownik samorządowy może zostać przeniesiony w ramach awansu wewnętrznego?
W pierwszej kolejności możliwe jest zatem właśnie przeniesienie na stanowisko kierownika USC innego pracownika w ramach awansu wewnętrznego.
REKLAMA
Pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny - art. 20 ustawy o pracownikach samorządowych). Należy jednak pamiętać, że przeniesienie pracownika samorządowego w ramach awansu wewnętrznego może się odbywać w granicach tej samej kategorii pracowników. A zatem na wyższe stanowisko urzędnicze może być wewnętrznie awansowany inny urzędnik samorządowy. W przeciwnym przypadku konieczne jest przeprowadzenie otwartego naboru, w którym może uczestniczyć pracownik samorządowy zatrudniony do tej pory na stanowisku pomocniczym lub obsługi.
Należy również pamiętać, że pracownik zatrudniony na stanowisku kierownika USC - niezależnie od tego, czy następuje to w formie otwartego naboru, czy w drodze awansu wewnętrznego (czyli przeniesienia i zatrudnienia na nowym stanowisku) - musi spełniać warunki formalne.
Jaka jest podstawa prawna zatrudnienia na stanowisku kierownika USC?
Warunki formalne zostały określone w art. 8 ustawy - Prawo o aktach stanu cywilnego. Na stanowisku kierownika USC oraz zastępcy kierownika USC może być zatrudniona osoba inna niż wskazana w art. 6 ust. 3 (czyli wójt), która:
1) ma obywatelstwo polskie, pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) posiada:
a) dyplom ukończenia wyższych studiów prawniczych lub administracyjnych, potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego magistra lub,
b) dyplom potwierdzający ukończenie wyższych studiów prawniczych lub administracyjnych za granicą, o którym mowa w art. 326 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, albo uznany za równoważny polskiemu dyplomowi potwierdzającemu uzyskanie tytułu zawodowego magistra lub,
c) dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego magistra i świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie administracji;
4) posiada łącznie co najmniej trzyletni staż pracy na stanowiskach urzędniczych w urzędach lub w samorządowych jednostkach organizacyjnych, w służbie cywilnej, w urzędach państwowych lub w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi.
Leszek Jaworski
prawnik, wieloletni pracownik administracji publicznej, specjalista ds. prawa samorządowego i administracyjnego, autor licznych publikacji z tego zakresu
Podstawy prawne
-
art. 8 ustawy z 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 709)
-
art. 12, art. 20 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 530)
źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
REKLAMA
REKLAMA