REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłki chorobowe służb mundurowych - zmiany

Aleksandra Oktaba
Zasiłki chorobowe w służbach mundurowych
Zasiłki chorobowe w służbach mundurowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zasiłki chorobowe służb mundurowych ulegają poważnym zmianom jeszcze w tym roku. Prezydent podpisał ustawę, która przewiduje m.in. obniżenie o 20 proc. wysokości uposażenia otrzymywanego w okresie choroby. W ten sposób przyjęte zostały rozwiązania analogiczne do obowiązujących w powszechnym systemie ubezpieczeń.

Zasiłki chorobowe służb mundurowych po nowemu

Rewolucyjną zmianę w zasadach ustalania uposażenia policjantów oraz innych funkcjonariuszy tzw. służb mundurowych w okresie choroby przewiduje – podpisana przez Prezydenta RP 14 marca 2014 r. - ustawa z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa stanowiąca efekt rządowej inicjatywy legislacyjnej zakłada obniżenie wysokości świadczeń otrzymywanych przez funkcjonariuszy przebywających na zwolnieniu lekarskim do 80% uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym w przypadku:
• choroby;
• niezdolności do służby w wyniku decyzji wydanej przez właściwy organ albo uprawniony podmiot na podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;
• przebywania w stacjonarnym zakładzie lecznictwa odwykowego w celu leczenia uzależnienia alkoholowego czy też od środków odurzających lub substancji psychotropowych.;
• konieczności osobistego sprawowania opieki nad chorym dzieckiem (własnym lub małżonka) do ukończenia przez nie 14 roku życia lub też chorym członkiem rodziny.

Świadczenie tej samej wysokości otrzyma mundurowy także w razie konieczności sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem własnym lub małżonka do ukończenia 8 roku życia w przypadku:
• nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, do których dziecko uczęszcza;
• porodu lub choroby małżonka stale opiekującego się dzieckiem, jeżeli poród lub choroba uniemożliwia temu małżonkowi sprawowanie opieki nad dzieckiem;
• pobytu małżonka stale opiekującego się dzieckiem w podmiocie leczniczym wykonującym działalność polegającą na udzielaniu stacjonarnych i całodobowych świadczeń lekarskich.

Zobacz również: Świadczenia dla byłych pracowników - emerytów i rencistów

REKLAMA

Ustawodawca uregulował również czas zwolnienia od zajęć z powodu osobistego sprawowania opieki, wskazując okres maksymalnie 60 dni w roku kalendarzowym w razie opieki nad dzieckiem oraz nie więcej niż 14 dni w roku kalendarzowym w przypadku opieki nad chorym członkiem rodziny, przy czym łączna długość obu tych okresów nie może wynosić więcej niż 60 dni w roku kalendarzowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako szczególne sytuacje, w których mundurowy nadal będzie otrzymywał 100% uposażenia wskazano okresy zwolnienia od zajęć służbowych spowodowane:
• wypadkiem związanym z wykonywaniem służby;
• chorobą powstałą w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby (choroba zawodowa);
• wypadkiem w drodze do miejsca pełnienia służby lub w drodze powrotnej ze służby
• chorobą przypadającej w czasie ciąży;
• poddaniem się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz poddaniem się zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów;
• oddaniem krwi lub jej składników w jednostkach organizacyjnych publicznej służby krwi lub z powodu badania lekarskiego dawców krwi.

Regulacja ta oznacza zrównanie z zasadami obowiązującymi w powszechnym systemie ubezpieczeń.

Prawo do 100% uposażenia zachowuje funkcjonariusz również wtedy, gdy został zwolniony od zajęć służbowych podczas oddelegowania do pełnienia służby poza granicami państwa w kontyngencie policyjnym. Taką samą stawkę przewidziano w razie zwolnienia od służby:
• w wyniku popełnienia przez inną osobę umyślnego czynu zabronionego w związku z wykonywaniem przez policjanta czynności służbowych, stwierdzonego orzeczeniem wydanym przez uprawniony organ, a także
• na skutek czynów o charakterze bohaterskim dokonanych w szczególnie niebezpiecznych warunkach, z wykazaniem wyjątkowej odwagi, z narażeniem życia lub zdrowia, w obronie prawa, nienaruszalności granic państwowych, życia, mienia lub bezpieczeństwa obywateli. Związek między tymi czynami a zwolnieniem stwierdza przełożony policjanta, od której to decyzji przysługuje odwołanie do wyższego przełożonego.

Zapraszamy na Forum!

Przepisy art. 121c ustawy wskazują szczegółowo rodzaje dokumentów, jakie mają być przedstawione w zależności od przyczyny zwolnienia. Generalną zasadą, jaką jest przedstawianie zaświadczenia lekarskiego zgodnie z przepisami art. 55 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, doznaje wyjątków w razie poddania się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów oraz niezdolności do służby wskutek poddania się zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów, które dokumentowane jest zaświadczeniem wystawionym przez lekarza na zwykłym druku zgodnie z przepisem art. 53 ust. 3 powołanej ustawy. W przypadku oddawania krwi lub jej składników w jednostkach organizacyjnych publicznej służby krwi lub okresowego badania lekarskiego dawców krwi wymagane jest zaświadczenie jednostki organizacyjnej publicznej służby krwi. Konieczność sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem własnym lub małżonka do chwili ukończenia 8 r. ż. stwierdzana jest oświadczeniem funkcjonariusza w przypadku zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły, natomiast w pozostałych wypadkach - zaświadczeniem lekarskim wystawionym przez lekarza na zwykłym druku. Niemożność wykonywania pracy w wyniku decyzji wydanej przez właściwy organ albo uprawniony podmiot na podstawie przepisów o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi dokumentuje ta decyzja. W przypadkach zaś uzasadnionych charakterem zadań służbowych wykonywanych przez policjanta okres jego przebywania na zwolnieniu lekarskim stwierdza się w sposób określony zarządzeniem Komendanta Głównego Policji, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Funkcjonariusz jest obowiązany dostarczyć przełożonemu właściwemu do spraw osobowych wskazane w ustawie dokumenty w ciągu 7 dni od dnia ich otrzymania. Ten sam termin obowiązuje w przypadku konieczności złożenia oświadczenia. Niedopełnienie tego obowiązku powoduje uznanie nieobecności w służbie w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim za nieobecność nieusprawiedliwioną, chyba że niedostarczenie zaświadczenia albo oświadczenia nastąpiło z przyczyn niezależnych od policjanta.

Prawidłowość orzekania o czasowej niezdolności do służby z powodu choroby, prawidłowość wykorzystania zwolnienia lekarskiego, spełnienie wymogów formalnych zaświadczeń lekarskich oraz oświadczenie policjanta może podlegać kontroli, do której przeprowadzenia uprawione są, wg podziału przedmiotowego, komisje lekarskie podległe ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przełożony policjanta właściwy w sprawach osobowych Ustalenie nieprawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego wiąże się z utratą prawa do uposażenia za odpowiedni okres zwolnienia.

Uregulowany został także system wypłaty nagród rocznych, których wysokość wyniesie 1/12 uposażenia otrzymanego w roku kalendarzowym, za który nagroda przysługuje. Przebywanie na zwolnieniu wpłynie zatem na wysokość nagrody, powodując jej relatywne obniżenie.

Ustawa wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Polecamy serwis: Pracownicy

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA