| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Pracownicy > Dodatkowy urlop wypoczynkowy pracownika korpusu służby cywilnej

Dodatkowy urlop wypoczynkowy pracownika korpusu służby cywilnej

Dodatkowy urlop pracownikom korpusu służby cywilnej przyznaje ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. 2008 nr 227 poz. 1505 z późn. zm). Tym urzędnikom oprócz „podstawowego” urlopu wypoczynkowego przysługują dodatkowe dni wolne w wymiarze wynoszącym po 5 latach zatrudnienia w służbie cywilnej 1 dzień. Urlop ten wzrasta z każdym rokiem pracy o 1 dzień aż do osiągnięcia 12 dni.

Pracownicy służby cywilnej posiadają własną pragmatykę zawodową, jaką jest ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej. Ponieważ nie jest to regulacja wyczerpująca, w pozostałym zakresie znajduje zastosowanie ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 z późn. zm.).

Na podstawie kodeksu pracy, pracownikom i urzędnikom służby cywilnej przysługują takie same uprawnienia urlopowe jak wszystkim pracownikom, a więc zgodnie z art. 152 kodeksu pracy jest to m.in. prawo do „corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego”. Oznacza to, że w zależności od długości zatrudnienia i wykształcenia przysługuje im 20 (zatrudnienie krótsze niż 10 lat) albo 26 dni (zatrudnienie co najmniej 10 lat) urlopu wypoczynkowego w ciągu roku. Na długość okresu zatrudnienia składają się faktyczne okresy zatrudnienia oraz inne okresy podlegające wliczeniu do okresu pracy na podstawie przepisów szczególnych.

Ponadto, na podstawie pragmatyki zawodowej, urzędnicy służby cywilnej, tj. osoby zatrudnione na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie, uzyskują prawo do urlopu dodatkowego. Ustawa, która weszła w życie 1 stycznia 2009 r. ponownie przyznała to uprawnienie tej kategorii urzędników. Ma to miejsce ze względu na specyfikę ich pracy. Szczególny charakter pracy, z którym związane jest pozostawanie pracownika w warunkach ścisłego podporządkowania i wysokiej dyspozycyjności.

Zobacz również: Dni wolne od pracy i dodatkowy dzień wolny za święto w sobotę w 2015 r.

Wymiar dodatkowego urlopu wypoczynkowego reguluje ustawa. Zgodnie z jej treścią urzędnikom służby cywilnej przysługuje on dopiero po 5 latach zatrudnienia w służbie cywilnej i wynosi wówczas 1 dzień, przy czym z każdym rokiem pracy wzrasta o 1 dzień aż do osiągnięcia 12 dni. Do okresu zatrudnienia uprawniającego do dodatkowego urlopu wypoczynkowego wlicza się okres zatrudnienia w administracji publicznej. Urlop dodatkowy przysługuje za każdy rok aż do ustania stosunku pracy lub odebrania tego uprawnienia i powinien być udzielany w danym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Urlop może być jednak wykorzystany aż do czasu jego przedawnienia, a w razie wcześniejszego ustania stosunku pracy urzędnika, będzie miał prawo do ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Podobnie do „podstawowego” urlopu wypoczynkowego, także urlop dodatkowy jest udzielany na dni pracy urzędnika, co oznacza, iż dni wolne od pracy nie wliczają się w czas trwania urlopu. Można go udzielić w dowolnej konfiguracji – jako odrębne dni wolne lub też w połączeniu z urlopem wypoczynkowym wynikającym z kodeksu pracy.

Urlop dodatkowy urzędnik służby cywilnej nabywa z mocy prawa, bez konieczności występowania z żadnym wnioskiem. Pracodawca uwzględnia go w rocznym planie urlopów bez oczekiwania na inicjatywę uprawnionego.

Polecamy serwis: Pracownicy

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Monika Brzostowska

Konsultant podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »