REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wezwanie do pracy w okresie wypowiedzenia

Ewa Drzewiecka

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie pracownika ze świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia odbywa się za jego zgodą. Bez zgody pracownika jest to możliwe jedynie wtedy, gdy wymaga tego uzasadniony interes pracodawcy, a celem zwolnienia nie jest szykanowanie pracownika.

Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy nie jest uregulowane w przepisach powszechnie obowiązujących (poza szczególnymi przypadkami zatrudnienia). W związku z tym kontrowersyjne jest zagadnienie, czy w okresie tego zwolnienia pracownik może zostać wezwany do świadczenia pracy, jeżeli pojawi się taka potrzeba.

REKLAMA

REKLAMA

WAŻNE!

W okresie wypowiedzenia pracownik ma obowiązek świadczenia pracy. Jednocześnie świadczenie pracy jest prawem pracownika, którego nie może być on pozbawiony jednostronną decyzją pracodawcy (wyrok SN z 28 października 1998 r., I PKN 361/98).

W praktyce bywa często tak, że pracownik jest zwolniony od obowiązku wykonywania pracy w okresie wypowiedzenia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (warto pamiętać o obowiązku wykorzystania urlopu w okresie wypowiedzenia, ale zazwyczaj okres wypowiedzenia jest dłuższy niż urlop). Taka sytuacja może mieć miejsce za zgodą pracownika. Wyjątkowo dopuszczalne jest zwolnienie pracownika (bez jego zgody) jednostronną decyzją pracodawcy z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy wymaga tego uzasadniony i istotny interes pracodawcy. Takie zwolnienie jest w ocenie Sądu Najwyższego możliwe ze względu na dobro pracodawcy i z poszanowaniem słusznych interesów pracownika oraz przy uznaniu tego za oczywisty wyjątek od zasady mówiącej o tym, że wynagrodzenie przysługuje tylko za pracę wykonaną (wyrok SN z 24 września 2003 r., I PK 324/02).

REKLAMA

Zwolnienie jako oświadczenie woli

Oświadczenie pracodawcy o zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy jest w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego oświadczeniem woli. W sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy (art. 300 k.p.). Oznacza to, że do jednostronnego cofnięcia oświadczenia woli pracodawcy o zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia ma zastosowanie przepis art. 61 k.c. Stanowi on, że odwołanie oświadczenia woli jest skuteczne, gdy doszło do adresata jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej. Z powyższej reguły wynika, że późniejsze odwołanie oświadczenia woli wymaga dla swej skuteczności zgody adresata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przy tym podkreślić, że w orzecznictwie Sądu Najwyższego nie budzi wątpliwości teza o możliwości zastosowania przepisu art. 61 k.c. do oświadczeń pracodawcy składanych pracownikowi (wyroki SN: z 6 października 1998 r., I PKN 369/98, OSNP 1999/21/686; z 18 listopada 1999 r., I PKN 375/99, OSNP 2001/7/227; z 20 czerwca 2001 r., I PKN 475/00, OSNP 2003/8/204).

Przepis art. 61 k.c. stosuje się np. do cofnięcia wypowiedzenia umowy o pracę. W ocenie Sądu Najwyższego słuszne jest także jego użycie do cofnięcia oświadczenia woli pracodawcy o zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Z utrwalonego orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika jednoznacznie, że późniejsze odwołanie oświadczenia woli wymaga dla swej skuteczności zgody adresata. Jeśli pracownik oświadcza, że nie zgadza się na cofnięcie oświadczenia woli pracodawcy o zwolnieniu go z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia, zgody takiej nie można domniemywać.

WAŻNE!

Skuteczne zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia przesądza o tym, że pracownik, który nie wyraża zgody na cofnięcie oświadczenia woli w tym przedmiocie, nie jest zobowiązany do podporządkowania się poleceniom pracodawcy świadczenia pracy we wskazanym miejscu i terminie.

W konsekwencji należy stwierdzić, że niezastosowanie się pracownika do takich poleceń pracodawcy nie stanowi ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych (wyrok SN z 5 lipca 2005 r., I PK 176/04).

Czytaj także:  Data wydania świadectwa pracy>>

Przykład

Tomasz M. był zatrudniony na stanowisku kierowniczym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony z 12-miesięcznym okresem wypowiedzenia. 24 października 2008 r. pracodawca wypowiedział Tomaszowi M. umowę o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, w którym pracodawca zwolnił pracownika za jego zgodą od obowiązku świadczenia pracy. W piśmie z 18 marca 2009 r. pracodawca cofnął ww. oświadczenie i wezwał go do stawienia się do pracy celem jej świadczenia 25 marca 2009 r. Wskazano, że nieusprawiedliwione niestawiennictwo traktowane będzie jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. W piśmie z 25 marca 2009 r. pracownik oświadczył, że na cofnięcie oświadczenia woli o zwolnieniu go z obowiązku świadczenia pracy nie wyraża zgody. Wskazał, że zgodnie z art. 61 k.c. do cofnięcia oświadczenia woli przez pracodawcę, które doszło do pracownika, niezbędna jest jego zgoda. W kolejnych pismach pracodawca stwierdził, że pracownik zwolniony z obowiązku świadczenia pracy pozostaje w dyspozycji pracodawcy i musi się liczyć z możliwością wezwania do pracy. Pracodawca ponawiał wezwania do pracy, wskazał ostateczny termin stawiennictwa na 5 lipca 2009 r. oraz nałożył karę porządkową. Ostatecznie rozwiązał z Tomaszem M. umowę o pracę w trybie art. 52 § 1 pkt 1 k.p. z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. Za powód wskazał odmowę stawienia się do pracy w dniu 5 lipca 2009 r. Pracownik odwołał się do sądu, który uznał, że zastosowanie w tej sprawie znajdzie art. 61 k.c. Tomasz M., który przyjął oświadczenie woli pracodawcy o zwolnieniu go z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia, nie był zobowiązany do świadczenia pracy w tym okresie, oświadczenie to bowiem nie zostało skutecznie cofnięte przez pracodawcę.

Czytaj także: Jak odwołać ze stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta>>

 

Postanowienia stron

Strony mogą postanowić o możliwości skutecznego wezwania pracodawcy do wykonywania pracy przez pracownika. W tym celu mogą zawrzeć w porozumieniu o zwolnieniu z obowiązku świadczenia pracy klauzulę, że dopuszczalne jest wezwanie pracownika do pracy w tym okresie. Należy również uzgodnić liczbę dni, na które pracodawca może wezwać pracownika oraz czy wezwanie do pracy jest dopuszczalne w każdym przypadku czy tylko w określonych przez strony sytuacjach. Jeżeli zastrzeżono taką możliwość, a pracownik podejmie już zatrudnienie u innego pracodawcy, może dojść do kolizji w związku z koniecznością jednoczesnego wykonywania pracy u dwóch pracodawców.

Ewa Drzewiecka

Podstawa prawna:

• art. 52 § 1 pkt 1, art. 300 Kodeksu pracy,

• art. 61 Kodeksu cywilnego,

• wyroki Sądu Najwyższego:

– z 28 października 1998 r. (I PKN 361/98, OSNP 1999/23/750),

– z 24 września 2003 r. (I PK 324/02, OSNP 2004/18/313),

– z 5 lipca 2005 r. (I PK 176/04, OSNP 2006/9–10/154).

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA