REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Subskrybuj nas na Youtube
Sala konferencyjna
Sala konferencyjna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy możemy mówić o zdrowym stylu życia, gdy ponad 8 godzin dziennie spędzamy przy komputerze w wymuszonej, niewygodnej pozycji ciała? Jeśli pracodawca chciałby zarekomendować swoim pracownikom jakieś alternatywne rozwiązania, co gwarantują w tym zakresie przepisy prawa?

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Aktywność fizyczna po pracy, zdrowe odżywianie, zdrowy sen to wszystko jest bardzo ważne. Z dużym zaangażowaniem wybieramy poszczególne meble do domu, czy sprzęt sportowy, zwracając baczną uwagę na jego jakość, wytrzymałość, dopasowanie do osoby, która będzie z niego korzystać. Należy jednak pamiętać, że w biurze człowiek spędza zazwyczaj większość swojego czasu. Warto więc również zwrócić uwagę na to, co nas tam otacza.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Pierwszym punktem zbliżającym nas do prowadzenia zdrowego stylu życia w biurze jest praca przy ergonomicznym stanowisku pracy, które wspiera pracę człowieka i minimalizuje jego dolegliwości. Dlatego też należy pamiętać, aby meble były zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 10 grudnia 1998 r. nr 148, poz. 973), a w szczególności, aby biurko posiadało regulację wysokości, a fotel był wyposażony w mechanizm Synchro umożliwiający dynamiczne siedzenie.

Wykorzystuj regulacje

Istotne jest nie tylko posiadanie ergonomicznego stanowiska pracy wyposażonego w liczne regulacje, lecz także świadome korzystanie z nich i dostosowywanie poszczególnych elementów wyposażenia do indywidualnych cech naszego ciała. Jeżeli wsiadamy do samochodu, którym wcześniej jechała inna osoba, zmieniamy ustawienia fotela i lusterek, a czasem i wysokość kierownicy. W biurze, siadając na fotelu czy przy biurku używanym wcześniej przez współpracownika, często nie zmieniamy nic, a to poważne zagrożenie dla naszego ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rób przerwy w pracy

Mimo właściwej pozycji przy bardzo dobrym stanowisku pracy, które zostało dostosowane do wymagań użytkownika, należy i tak co godzinę robić 5-minutowe przerwy w pracy przy komputerze. Pracownik ma do nich prawo zgodnie z ww. rozporządzeniem. Ważne jest, aby podczas przerwy wstać, przejść się, czy wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Ćwicz w biurze

Wielu z nas krępuje się ćwiczyć przy współpracownikach, którzy siedzą w skupieniu, wpatrzeni w monitor komputera. Oczywiście w ćwiczeniach biurowych nie chodzi o wyjmowanie maty, przebieranie się w strój sportowy i wykonywanie ćwiczeń na podłodze w różnych dziwnych pozycjach. Nie wykonujemy ćwiczeń z obciążeniem, czy poprawiających kondycję i tężyznę fizyczną. Należy skupić się na tych rozciągających, które warto wykonywać tak często, jak tylko się da. Wykonując ćwiczenia, warto przestrzegać kilku zasad:

• skoncentruj się na relaksacji mięśni, jeśli poczujesz odprężenie, stopniowo zwiększaj ich napięcie,

• rozciągaj mięśnie jedynie do punktu napięcia, po jego osiągnięciu nieznacznie się odpręż. Nie rozciągaj się do bólu, bo wprowadza to dodatkowy stres!

• rozciągaj się zawsze stosownie do swoich możliwości,

• nie wstrzymuj oddechu, staraj się oddychać równo.

Wbrew pozorom, w biurze można wykonywać sporo różnych ćwiczeń, wiele z nich wykonujemy intuicyjnie... siedząc na fotelu. Możemy, siedząc na fotelu, założyć ręce za oparcie i napiąć mięśnie. Warto również usiąść głęboko na krześle, spleść ręce za głową, wypchnąć klatkę piersiową do przodu, wychylić się do tyłu wraz z oparciem i rozluźnić. Siedząc na fotelu można również wykonać kilka skłonów do przodu, czy naprzemiennie przyciągać kolana do klatki piersiowej. Do rozciągania mięśni szyi i karku najlepiej wykonać ćwiczenia polegające na przechylaniu głowy na lewo i prawo oraz przód i tył, każdorazowo przytrzymując ją kilka sekund w danej pozycji. Nadgarstki rozciągamy poprzez wysunięcie rąk do przodu i zadarcie palców do góry lub opuszczenie ich maksymalnie w dół i przytrzymanie kilka sekund. W pozycji stojącej można wykonać skręty tułowia czy kołysanie ramion. Można również spleść nadgarstki i unieść ręce wysoko nad głowę, rozciągając tułów. Możliwych do wykonania ćwiczeń jest bardzo dużo. Ich regularne wykonywanie w ciągu dnia pracy nie tylko zmniejsza napięcie, ale również zwiększa ogólną zdolność dostosowania się do pracy. W efekcie ogranicza to możliwość wystąpienia przeciążeń mięśni i więzadeł. Niektóre firmy organizują specjalne kąciki do ćwiczeń, gdzie pracownik może pójść i przez kilka minut poćwiczyć.

Czytaj także: Praca w oczach urzędnika>>

A może masaż

Oprócz prowadzenia ćwiczeń w biurze można też wykonywać podstawowe techniki z zakresu masażu. Masaż taki odbywa się w ubraniu, bez konieczności użycia środków do masażu ani specjalistycznych urządzeń. Do jego wykonania służą specjalne fotele do masażu lub w razie ich braku masaż można przeprowadzić także na siedząco przy biurku z głową opartą o blat. Masowane są okolice głowy, karku, lędźwie, wyższe partie kończyn górnych. Techniki mają charakter relaksacyjny, aby maksymalnie usunąć efekty zmęczenia. Masaż trwający 10–15 minut przynosi korzyści, które są analogiczne jak w segmentarnym masażu leczniczym. Są to: lokalny wzrost ciepłoty ciała, wzrost efektywności układu krwionośnego, poprawa ukrwienia tkanki skórnej, podskórnej, łącznej oraz lokalnych mięśni, a także działanie przeciwbólowe oraz poprawa samopoczucia. Podczas prowadzenia takiego masażu należy również pamiętać o przeciwwskazaniach, które w nim także obowiązują.

Czytaj także: Czy pracownicy potrafią efektywnie wypoczywać?>>

Corporate Wellness

Wszystkie wspomniane działania: ergonomiczne stanowisko pracy, miejsca do ćwiczeń, masaże oraz wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna, opieka medyczna, zapewnienie zdrowej żywności czy jakiekolwiek inne, które mają na celu poprawę zdrowia jej pracowników, określa się mianem Corporate Wellness. Firmy świadomie wdrażające taką strategię opierają się na przeświadczeniu, że zdrowi pracownicy są zadowoleni i bardziej wydajni, a ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy i warto o nich dbać kompleksowo. Wszelkie działania z zakresu Corporate Wellness zwiększają świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływają na stan zdrowia pracownika.

Dagmara Szwaj

Autorka jest menedżerem PR i marketingu w firmie MARTELA. Koordynuje również działania w ramach Programu Edukacyjnego ZDROWE BIURO promującego prozdrowotne, ergonomiczne rozwiązania w środowisku pracy biurowej.

KONTAKT:

dagmara.szwaj@martela.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA