REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Sala konferencyjna
Sala konferencyjna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy możemy mówić o zdrowym stylu życia, gdy ponad 8 godzin dziennie spędzamy przy komputerze w wymuszonej, niewygodnej pozycji ciała? Jeśli pracodawca chciałby zarekomendować swoim pracownikom jakieś alternatywne rozwiązania, co gwarantują w tym zakresie przepisy prawa?

REKLAMA

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Aktywność fizyczna po pracy, zdrowe odżywianie, zdrowy sen to wszystko jest bardzo ważne. Z dużym zaangażowaniem wybieramy poszczególne meble do domu, czy sprzęt sportowy, zwracając baczną uwagę na jego jakość, wytrzymałość, dopasowanie do osoby, która będzie z niego korzystać. Należy jednak pamiętać, że w biurze człowiek spędza zazwyczaj większość swojego czasu. Warto więc również zwrócić uwagę na to, co nas tam otacza.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Pierwszym punktem zbliżającym nas do prowadzenia zdrowego stylu życia w biurze jest praca przy ergonomicznym stanowisku pracy, które wspiera pracę człowieka i minimalizuje jego dolegliwości. Dlatego też należy pamiętać, aby meble były zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 10 grudnia 1998 r. nr 148, poz. 973), a w szczególności, aby biurko posiadało regulację wysokości, a fotel był wyposażony w mechanizm Synchro umożliwiający dynamiczne siedzenie.

REKLAMA

Wykorzystuj regulacje

Istotne jest nie tylko posiadanie ergonomicznego stanowiska pracy wyposażonego w liczne regulacje, lecz także świadome korzystanie z nich i dostosowywanie poszczególnych elementów wyposażenia do indywidualnych cech naszego ciała. Jeżeli wsiadamy do samochodu, którym wcześniej jechała inna osoba, zmieniamy ustawienia fotela i lusterek, a czasem i wysokość kierownicy. W biurze, siadając na fotelu czy przy biurku używanym wcześniej przez współpracownika, często nie zmieniamy nic, a to poważne zagrożenie dla naszego ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rób przerwy w pracy

Mimo właściwej pozycji przy bardzo dobrym stanowisku pracy, które zostało dostosowane do wymagań użytkownika, należy i tak co godzinę robić 5-minutowe przerwy w pracy przy komputerze. Pracownik ma do nich prawo zgodnie z ww. rozporządzeniem. Ważne jest, aby podczas przerwy wstać, przejść się, czy wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Ćwicz w biurze

Wielu z nas krępuje się ćwiczyć przy współpracownikach, którzy siedzą w skupieniu, wpatrzeni w monitor komputera. Oczywiście w ćwiczeniach biurowych nie chodzi o wyjmowanie maty, przebieranie się w strój sportowy i wykonywanie ćwiczeń na podłodze w różnych dziwnych pozycjach. Nie wykonujemy ćwiczeń z obciążeniem, czy poprawiających kondycję i tężyznę fizyczną. Należy skupić się na tych rozciągających, które warto wykonywać tak często, jak tylko się da. Wykonując ćwiczenia, warto przestrzegać kilku zasad:

• skoncentruj się na relaksacji mięśni, jeśli poczujesz odprężenie, stopniowo zwiększaj ich napięcie,

• rozciągaj mięśnie jedynie do punktu napięcia, po jego osiągnięciu nieznacznie się odpręż. Nie rozciągaj się do bólu, bo wprowadza to dodatkowy stres!

• rozciągaj się zawsze stosownie do swoich możliwości,

• nie wstrzymuj oddechu, staraj się oddychać równo.

Wbrew pozorom, w biurze można wykonywać sporo różnych ćwiczeń, wiele z nich wykonujemy intuicyjnie... siedząc na fotelu. Możemy, siedząc na fotelu, założyć ręce za oparcie i napiąć mięśnie. Warto również usiąść głęboko na krześle, spleść ręce za głową, wypchnąć klatkę piersiową do przodu, wychylić się do tyłu wraz z oparciem i rozluźnić. Siedząc na fotelu można również wykonać kilka skłonów do przodu, czy naprzemiennie przyciągać kolana do klatki piersiowej. Do rozciągania mięśni szyi i karku najlepiej wykonać ćwiczenia polegające na przechylaniu głowy na lewo i prawo oraz przód i tył, każdorazowo przytrzymując ją kilka sekund w danej pozycji. Nadgarstki rozciągamy poprzez wysunięcie rąk do przodu i zadarcie palców do góry lub opuszczenie ich maksymalnie w dół i przytrzymanie kilka sekund. W pozycji stojącej można wykonać skręty tułowia czy kołysanie ramion. Można również spleść nadgarstki i unieść ręce wysoko nad głowę, rozciągając tułów. Możliwych do wykonania ćwiczeń jest bardzo dużo. Ich regularne wykonywanie w ciągu dnia pracy nie tylko zmniejsza napięcie, ale również zwiększa ogólną zdolność dostosowania się do pracy. W efekcie ogranicza to możliwość wystąpienia przeciążeń mięśni i więzadeł. Niektóre firmy organizują specjalne kąciki do ćwiczeń, gdzie pracownik może pójść i przez kilka minut poćwiczyć.

Czytaj także: Praca w oczach urzędnika>>

A może masaż

Oprócz prowadzenia ćwiczeń w biurze można też wykonywać podstawowe techniki z zakresu masażu. Masaż taki odbywa się w ubraniu, bez konieczności użycia środków do masażu ani specjalistycznych urządzeń. Do jego wykonania służą specjalne fotele do masażu lub w razie ich braku masaż można przeprowadzić także na siedząco przy biurku z głową opartą o blat. Masowane są okolice głowy, karku, lędźwie, wyższe partie kończyn górnych. Techniki mają charakter relaksacyjny, aby maksymalnie usunąć efekty zmęczenia. Masaż trwający 10–15 minut przynosi korzyści, które są analogiczne jak w segmentarnym masażu leczniczym. Są to: lokalny wzrost ciepłoty ciała, wzrost efektywności układu krwionośnego, poprawa ukrwienia tkanki skórnej, podskórnej, łącznej oraz lokalnych mięśni, a także działanie przeciwbólowe oraz poprawa samopoczucia. Podczas prowadzenia takiego masażu należy również pamiętać o przeciwwskazaniach, które w nim także obowiązują.

Czytaj także: Czy pracownicy potrafią efektywnie wypoczywać?>>

Corporate Wellness

Wszystkie wspomniane działania: ergonomiczne stanowisko pracy, miejsca do ćwiczeń, masaże oraz wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna, opieka medyczna, zapewnienie zdrowej żywności czy jakiekolwiek inne, które mają na celu poprawę zdrowia jej pracowników, określa się mianem Corporate Wellness. Firmy świadomie wdrażające taką strategię opierają się na przeświadczeniu, że zdrowi pracownicy są zadowoleni i bardziej wydajni, a ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy i warto o nich dbać kompleksowo. Wszelkie działania z zakresu Corporate Wellness zwiększają świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływają na stan zdrowia pracownika.

Dagmara Szwaj

Autorka jest menedżerem PR i marketingu w firmie MARTELA. Koordynuje również działania w ramach Programu Edukacyjnego ZDROWE BIURO promującego prozdrowotne, ergonomiczne rozwiązania w środowisku pracy biurowej.

KONTAKT:

dagmara.szwaj@martela.pl

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA