REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Subskrybuj nas na Youtube
Sala konferencyjna
Sala konferencyjna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy możemy mówić o zdrowym stylu życia, gdy ponad 8 godzin dziennie spędzamy przy komputerze w wymuszonej, niewygodnej pozycji ciała? Jeśli pracodawca chciałby zarekomendować swoim pracownikom jakieś alternatywne rozwiązania, co gwarantują w tym zakresie przepisy prawa?

REKLAMA

ODPOWIEDŹ

Aktywność fizyczna po pracy, zdrowe odżywianie, zdrowy sen to wszystko jest bardzo ważne. Z dużym zaangażowaniem wybieramy poszczególne meble do domu, czy sprzęt sportowy, zwracając baczną uwagę na jego jakość, wytrzymałość, dopasowanie do osoby, która będzie z niego korzystać. Należy jednak pamiętać, że w biurze człowiek spędza zazwyczaj większość swojego czasu. Warto więc również zwrócić uwagę na to, co nas tam otacza.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Pierwszym punktem zbliżającym nas do prowadzenia zdrowego stylu życia w biurze jest praca przy ergonomicznym stanowisku pracy, które wspiera pracę człowieka i minimalizuje jego dolegliwości. Dlatego też należy pamiętać, aby meble były zgodne z wymogami określonymi w rozporządzeniu ministra pracy i polityki socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 10 grudnia 1998 r. nr 148, poz. 973), a w szczególności, aby biurko posiadało regulację wysokości, a fotel był wyposażony w mechanizm Synchro umożliwiający dynamiczne siedzenie.

Wykorzystuj regulacje

Istotne jest nie tylko posiadanie ergonomicznego stanowiska pracy wyposażonego w liczne regulacje, lecz także świadome korzystanie z nich i dostosowywanie poszczególnych elementów wyposażenia do indywidualnych cech naszego ciała. Jeżeli wsiadamy do samochodu, którym wcześniej jechała inna osoba, zmieniamy ustawienia fotela i lusterek, a czasem i wysokość kierownicy. W biurze, siadając na fotelu czy przy biurku używanym wcześniej przez współpracownika, często nie zmieniamy nic, a to poważne zagrożenie dla naszego ciała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rób przerwy w pracy

Mimo właściwej pozycji przy bardzo dobrym stanowisku pracy, które zostało dostosowane do wymagań użytkownika, należy i tak co godzinę robić 5-minutowe przerwy w pracy przy komputerze. Pracownik ma do nich prawo zgodnie z ww. rozporządzeniem. Ważne jest, aby podczas przerwy wstać, przejść się, czy wykonać kilka prostych ćwiczeń.

Ćwicz w biurze

Wielu z nas krępuje się ćwiczyć przy współpracownikach, którzy siedzą w skupieniu, wpatrzeni w monitor komputera. Oczywiście w ćwiczeniach biurowych nie chodzi o wyjmowanie maty, przebieranie się w strój sportowy i wykonywanie ćwiczeń na podłodze w różnych dziwnych pozycjach. Nie wykonujemy ćwiczeń z obciążeniem, czy poprawiających kondycję i tężyznę fizyczną. Należy skupić się na tych rozciągających, które warto wykonywać tak często, jak tylko się da. Wykonując ćwiczenia, warto przestrzegać kilku zasad:

• skoncentruj się na relaksacji mięśni, jeśli poczujesz odprężenie, stopniowo zwiększaj ich napięcie,

• rozciągaj mięśnie jedynie do punktu napięcia, po jego osiągnięciu nieznacznie się odpręż. Nie rozciągaj się do bólu, bo wprowadza to dodatkowy stres!

• rozciągaj się zawsze stosownie do swoich możliwości,

• nie wstrzymuj oddechu, staraj się oddychać równo.

Wbrew pozorom, w biurze można wykonywać sporo różnych ćwiczeń, wiele z nich wykonujemy intuicyjnie... siedząc na fotelu. Możemy, siedząc na fotelu, założyć ręce za oparcie i napiąć mięśnie. Warto również usiąść głęboko na krześle, spleść ręce za głową, wypchnąć klatkę piersiową do przodu, wychylić się do tyłu wraz z oparciem i rozluźnić. Siedząc na fotelu można również wykonać kilka skłonów do przodu, czy naprzemiennie przyciągać kolana do klatki piersiowej. Do rozciągania mięśni szyi i karku najlepiej wykonać ćwiczenia polegające na przechylaniu głowy na lewo i prawo oraz przód i tył, każdorazowo przytrzymując ją kilka sekund w danej pozycji. Nadgarstki rozciągamy poprzez wysunięcie rąk do przodu i zadarcie palców do góry lub opuszczenie ich maksymalnie w dół i przytrzymanie kilka sekund. W pozycji stojącej można wykonać skręty tułowia czy kołysanie ramion. Można również spleść nadgarstki i unieść ręce wysoko nad głowę, rozciągając tułów. Możliwych do wykonania ćwiczeń jest bardzo dużo. Ich regularne wykonywanie w ciągu dnia pracy nie tylko zmniejsza napięcie, ale również zwiększa ogólną zdolność dostosowania się do pracy. W efekcie ogranicza to możliwość wystąpienia przeciążeń mięśni i więzadeł. Niektóre firmy organizują specjalne kąciki do ćwiczeń, gdzie pracownik może pójść i przez kilka minut poćwiczyć.

Czytaj także: Praca w oczach urzędnika>>

A może masaż

Oprócz prowadzenia ćwiczeń w biurze można też wykonywać podstawowe techniki z zakresu masażu. Masaż taki odbywa się w ubraniu, bez konieczności użycia środków do masażu ani specjalistycznych urządzeń. Do jego wykonania służą specjalne fotele do masażu lub w razie ich braku masaż można przeprowadzić także na siedząco przy biurku z głową opartą o blat. Masowane są okolice głowy, karku, lędźwie, wyższe partie kończyn górnych. Techniki mają charakter relaksacyjny, aby maksymalnie usunąć efekty zmęczenia. Masaż trwający 10–15 minut przynosi korzyści, które są analogiczne jak w segmentarnym masażu leczniczym. Są to: lokalny wzrost ciepłoty ciała, wzrost efektywności układu krwionośnego, poprawa ukrwienia tkanki skórnej, podskórnej, łącznej oraz lokalnych mięśni, a także działanie przeciwbólowe oraz poprawa samopoczucia. Podczas prowadzenia takiego masażu należy również pamiętać o przeciwwskazaniach, które w nim także obowiązują.

Czytaj także: Czy pracownicy potrafią efektywnie wypoczywać?>>

Corporate Wellness

Wszystkie wspomniane działania: ergonomiczne stanowisko pracy, miejsca do ćwiczeń, masaże oraz wyjazdy antystresowe, edukacja prozdrowotna, opieka medyczna, zapewnienie zdrowej żywności czy jakiekolwiek inne, które mają na celu poprawę zdrowia jej pracowników, określa się mianem Corporate Wellness. Firmy świadomie wdrażające taką strategię opierają się na przeświadczeniu, że zdrowi pracownicy są zadowoleni i bardziej wydajni, a ludzie są najcenniejszym kapitałem firmy i warto o nich dbać kompleksowo. Wszelkie działania z zakresu Corporate Wellness zwiększają świadomość prozdrowotną i pozytywnie wpływają na stan zdrowia pracownika.

Dagmara Szwaj

Autorka jest menedżerem PR i marketingu w firmie MARTELA. Koordynuje również działania w ramach Programu Edukacyjnego ZDROWE BIURO promującego prozdrowotne, ergonomiczne rozwiązania w środowisku pracy biurowej.

KONTAKT:

dagmara.szwaj@martela.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA