Zasady premiowania i nagradzania pracowników w administracji
REKLAMA
REKLAMA
Premia może przysługiwać na podstawie: przepisów ustawy, umowy o pracę, układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagrodzenia, regulaminu premiowania.
REKLAMA
Premie w służbie cywilnej
REKLAMA
Zgodnie z art. 93 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, członkom korpusu służby cywilnej za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej można przyznać nagrodę ze specjalnie utworzonego w tym celu funduszu nagród w służbie cywilnej. Fundusz nagród, w wysokości 3% planowanych wynagrodzeń osobowych, pozostaje w dyspozycji dyrektorów generalnych urzędów (kierowników urzędów) i może być przez nich podwyższany w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
Sformułowanie „szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej” wskazuje wprost, że nagroda powinna być wyróżnieniem dla pracownika. Nieprzyznanie nagrody nie jest karą dla pracownika, który rzetelnie wywiązuje się ze swoich obowiązków zawodowych, lecz nie wykazuje żadnej inicjatywy, nie szczyci się szczególnymi osiągnięciami w pracy zawodowej czy nie podnosi swoich kwalifikacji.
W § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (dalej: rozporządzenie o wynagrodzeniu poza służbą) również mówi się o utworzeniu funduszu w wysokości 3% planowanych wynagrodzeń osobowych, z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Pozostaje on w dyspozycji kierowników urzędów lub jednostek.
Spośród tych aktów prawnych wypłatę premii regulaminowej przewidują jedynie przepisy cytowanego rozporządzenia o wynagrodzeniu poza służbą, które mają zastosowanie do pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, obsługi i pomocniczych, np. sprzątaczki, woźnej, robotnika gospodarczego, kierowcy, konserwatora. Premia regulaminowa przyznawana jest na podstawie regulaminu premiowania (§ 9 rozporządzenia o wynagrodzeniu poza służbą).
Zobacz serwis: Finanse
Premie w jednostkach samorządu terytorialnego
REKLAMA
Zasady wynagradzania pracowników samorządowych są w pierwszej kolejności regulowane przez przepisy ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.). Istnieje jednak możliwość ustalenia dodatkowych składników wynagrodzenia, w tym także premii, w regulaminach wynagradzania lub premiowania.
Regulamin wynagradzania pracodawcy samorządowego obejmuje jednak tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Stanowi o tym art. 39 ust. 2 u.p.s. Zasady wynagradzania pracowników wyższego szczebla (zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania) określają przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników.
Jak pokazują dane dotyczące zatrudnienia, coraz mniej osób poniżej 30. roku życia jest zatrudnionych w urzędach. Urzędy nie dysponują zazwyczaj środkami, takimi jak służbowy samochód, laptop, telefon komórkowy, a również wynagrodzenie nie należy często do zadowalających. Premia czy nagroda to zazwyczaj jedyny sposób na docenienie pracownika.
Zobacz serwis: Pracownicy
Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Zasady premiowania i nagradzania pracowników w administracji
W publikacji wyjaśniono także różnice między premią a nagrodą.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.