| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Organizacja > Prawo administracyjne > Podpis elektroniczny przy informacji publicznej

Podpis elektroniczny przy informacji publicznej

Zarówno w stosunku do urzędów dokumentujących sprawy związane z udostępnianiem informacji publicznej w postaci papierowej, jak i urzędów elektronicznych Instrukcja kancelaryjna wymaga elektronicznego podpisu na piśmie przeznaczonym do wysyłki w postaci elektronicznej. Nie wprowadza jednak wprost obowiązku użycia podpisu elektronicznego konkretnego rodzaju.

Od 29 grudnia 2011 r. obowiązują przepisy regulujące procedurę rozpatrywania wniosku o udostępnienie informacji publicznej do ponownego wykorzystywania. Są one jednak w kilku aspektach odmienne od dotychczas obowiązujących przepisów dla wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Na rysunkach wskazano uproszczone ścieżki postępowania w zakresie dotyczącym wniosku o udostępnienie informacji publicznej do ponownego wykorzystywania przy założeniu, że wniosek spełnia wymagania formalne.

Termin udostępnienia informacji

Jedną z różnic branych pod uwagę w praktyce realizacji spraw w urzędach, w zakresie dotyczącym procedury rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej i wniosku o udostępnienie informacji do ponownego wykorzystywania, jest termin ich rozpatrzenia.

Wnioski o udostępnienie informacji publicznej rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w tym terminie, np. urząd zobowiązany jest do powiadomienia w tym terminie o powodach opóźnienia i terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.

Ustawodawca przewidział jednak dodatkową sytuację, gdy instytucja zobowiązana do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku. W tym przypadku instytucja ta może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom. W terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku podmiot powiadamia wnioskodawcę o wysokości opłaty. Udostępnienie informacji zgodnie z wnioskiem następuje po upływie 14 dni od dnia powiadomienia wnioskodawcy, chyba że wnioskodawca dokona w tym terminie zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji albo wycofa wniosek.

Forma udzielenia informacji

Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnymi z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje urząd udzielający informacji, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonymi we wniosku. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonymi we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanymi w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji umarza się.

Odmowa udostępnienia informacji publicznej (ograniczenia wskazane w art. 5 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej; dalej: u.d.i.p.) i umorzenie postępowania o udostępnienie informacji (art. 14 ust. 2 u.d.i.p.) przez organ władzy publicznej następują w drodze decyzji, do której stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), z tym że:

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji – Zamów prenumeratę >>

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Adamczyk

Doświadczony manager i profesjonalistka z dziedziny ekonomii zdrowia, specjalizująca się w analizie biznesowej, w tym w kontroli zarządczej w placówkach medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontrolingu i analizy finansowej szpitala oraz w analityce rynku farmaceutycznego i analizach refundacyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »