REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie w Kodeksie postępowania administracyjnego

Monika Małek
Urząd./ Fot. Fotolia
Urząd./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaświadczenie administracyjne jest jednym z aktów, których wydanie przewidują przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Jednak od czynności prawnych organu związanych z postępowaniem administracyjnym na zasadach ogólnych odróżnić trzeba czynności faktyczne, do których należy wydawanie zaświadczeń. Taka klasyfikacja wynika z faktu, że zaświadczenie nie rozstrzyga sporu ani nie jest wynikiem postępowania, a potwierdza jedynie pewne fakty lub stan prawny, które są organowi wydającemu wiadome.

Normy prawne dotyczące wydawania zaświadczeń znajdują się w art. 217-220 Kodeksu postępowania administracyjnego. Pierwszy z przepisów (art. 217) stanowi, iż organ administracyjny wydaje zaświadczenie zawsze na żądanie strony, czyli osoby, która wnosi o wydanie takiego dokumentu. Może to zrobić w dwóch sytuacjach:

REKLAMA

REKLAMA

  • kiedy przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonego stanu faktycznego lub prawnego;
  • kiedy osoba ubiegająca się o wydanie zaświadczenia ma interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Zobacz również: Zwolnienie od kosztów sądowych ze względu na niemożność ich poniesienia

Terminy i podstawa wydania

Kolejne paragrafy tego artykułu informują o terminie wydania zaświadczenia oraz o możliwości zastosowania formy dokumentu elektronicznego na wniosek strony. Zaświadczenie powinno zostać wydane niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od złożenia wniosku. Należy podkreślić, iż niezwłocznie nie oznacza natychmiast – w wyjątkowych sytuacjach organ może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia dostępnych organowi faktów lub stanu prawnego, co przewiduje art. 218. Ten sam przepis stwierdza, że organ może wydać zaświadczenie dotyczące danych będących w jego posiadaniu. Na ten temat wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 28 października 2010 roku (sygn. akt II SA/Wa 724/10), stwierdzając, że fakty lub stan prawny, które ma potwierdzić organ, muszą znajdować się w dokumentacji będącej w posiadaniu tego organu – nie jest to jednak równoznaczne ze stwierdzeniem, że fakty te mają wynikać z rejestrów i ewidencji prowadzonych przez ten konkretny organ. Jeśli organ wydający jest w posiadaniu dokumentacji dotyczącej danych z innych rejestrów i ewidencji – może wydać zaświadczenie na jej podstawie. Ważnym jest, iż zaświadczenie musi być zgodne z danymi znanymi organowi wydającemu. Oznacza to, że wydanie zaświadczenia będzie zawsze pozytywnym rozpatrzeniem wniosku strony o potwierdzenie danego stanu faktycznego lub prawnego.

Ograniczenia w wydawaniu zaświadczeń

Orzecznictwo sądów administracyjnych formułuje wiele ograniczeń w wydawaniu zaświadczeń. Wyraźnie odróżnia zaświadczenie od aktów administracyjnych, podkreślając, że zaświadczenie nie może rozstrzygać sporów, tworzyć nowych praw i faktów. Organy nie mogą również opierać się na danych przyszłych, dokonywać wykładni przepisów, ocen ani ustaleń.

REKLAMA

Odmowa wydania zaświadczenia

Kiedy wniosek o wydanie zaświadczenia zostaje złożony, a organ stwierdza, że tryb zaświadczeniowy nie jest właściwym do załatwienia danej sprawy (ze względu na wymienione wyżej ograniczenia) lub uzna się za niewłaściwy (nie jest w posiadaniu odpowiednich danych), może odmówić wydania takiego dokumentu. Robi to w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

Kodeks postępowania administracyjnego (ustawa z dnia 14 czerwca 1960r., Dz. U. z 2013r. poz. 267 z późniejszymi zmianami)

Polecamy serwis: Prawo administracyjne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA