REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu 2019 r.

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu 2019 r./ fot. Shutterstock
Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu 2019 r./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu według projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) - RODO.

Kiedy w dniu 6 kwietnia 2018 r. został opublikowany mój artykuł: „Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu od dnia 25 maja 2018 r.” wierzyłem, że przed dniem 25 maja 2018 r. wejdzie w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 16 lipca 2018 r., kiedy został opublikowany mój artykuł „Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu a RODO” wiedziałem, że przyjdzie się nam zawodowym prawnikom mierzyć jeszcze przez wiele miesięcy z RODO bez odpowiednich zmian w ustawie o radcach prawnych i ustawie Prawo o adwokaturze.

W dniu 21 lutego 2019 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) i została ona przekazana do Senatu. W dniu 21 marca 2019 r. Senat nie wniósł poprawek.

Pytanie co się zmieni dla kancelarii adwokackich lub kancelarii radców prawnych od dnia wejścia w życie ww. ustawy.

REKLAMA

Następujące przepisy RODO, tj.: art. 15 ust 1 i 3 (prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą), art. 18 (prawo do ograniczenia przetwarzania) i art. 19 (obowiązek powiadomienia o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych lub o ograniczeniu przetwarzania) radcowie prawni i adwokaci będą stosować tylko w zakresie, w jakim nie naruszają obowiązku zachowania przez radcę prawnego/adwokata tajemnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem ustawy przepisu art. 21 ust 1 RODO (prawo do sprzeciwu), w przypadku danych osobowych pozyskanych przez radcę prawnego/adwokata w związku z udzielaniem pomocy prawnej nie będzie się stosowało.

Co do zasady poza powyższymi wyłączeniami, adwokaci i radcy prawni, będą musieli w pełni stosować przepisy RODO, np. art. 24 (obowiązki administratora), art. 25 (uwzględnienie ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślna ochrona danych) art. 30 (rejestrowanie czynności przetwarzania) art. 32 (zapewnienie adekwatnego bezpieczeństwa przetwarzania).

No i pojawiają się pewne problemy i wątpliwości, ponieważ z obecnego projektu ustawy znikły przepisy:

  1. zgodnie z którymi adwokaci i radcy prawni mieli być administratorami danych osobowych przetwarzanych w celu realizacji zadań, obowiązków lub uprawnień wynikających z ustawy (odpowiednio Prawo o adwokaturze i ustawa o radcach prawnych) w ramach wykonywania zawodu.
  2. mówiące, że do przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań, obowiązków i uprawnień przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu nie będzie się stosowało następujących przepisów RODO:
  1. art. 13 (obowiązek informacyjny w przypadku zbierania danych od osób, której dane dotyczą),
  2. art. 14 (obowiązek informacyjny w przypadku pozyskiwania danych osobowych, w inny sposób niż od osoby, której dane dotyczą),
  3. art. 16 (prawo do sprostowania danych), o ile przepisy szczególne będą przewidywały odrębny tryb sprostowania.

Może więc pojawić się np. konflikt pomiędzy obowiązkiem zachowania tajemnicy adwokacką/radcowską a obowiązkiem spełnienia obowiązku informacyjnego.

Adwokaci i radcy prawni będą zobowiązani przechowywać dane osobowe, przetwarzane w ramach wykonywania zawodu, przez okres 10 lat od końca roku, w którym zakończyło się postępowanie, w którym dane osobowe zostały zgromadzone – w przypadku danych osobowych przetwarzanych w ramach wykonywania zawodu przez radcę prawnego/adwokata.

Po upływie tego okresu, adwokaci i radcowie prawni będą zobowiązani dane osobowe usunąć.

Warto zauważyć, że obowiązek zachowania tajemnicy adwokackiej i tajemnicy radcowskiej, nie będzie ustawał w przypadku, gdy z żądaniem ujawnienia informacji uzyskanych przez adwokata lub radcę prawnego w związku z udzielaniem pomocy prawnej wystąpi Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA