REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu 2019 r.

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu 2019 r./ fot. Shutterstock
Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu 2019 r./ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu według projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) - RODO.

Kiedy w dniu 6 kwietnia 2018 r. został opublikowany mój artykuł: „Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu od dnia 25 maja 2018 r.” wierzyłem, że przed dniem 25 maja 2018 r. wejdzie w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 16 lipca 2018 r., kiedy został opublikowany mój artykuł „Przetwarzanie danych osobowych przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu a RODO” wiedziałem, że przyjdzie się nam zawodowym prawnikom mierzyć jeszcze przez wiele miesięcy z RODO bez odpowiednich zmian w ustawie o radcach prawnych i ustawie Prawo o adwokaturze.

W dniu 21 lutego 2019 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) i została ona przekazana do Senatu. W dniu 21 marca 2019 r. Senat nie wniósł poprawek.

Pytanie co się zmieni dla kancelarii adwokackich lub kancelarii radców prawnych od dnia wejścia w życie ww. ustawy.

REKLAMA

Następujące przepisy RODO, tj.: art. 15 ust 1 i 3 (prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą), art. 18 (prawo do ograniczenia przetwarzania) i art. 19 (obowiązek powiadomienia o sprostowaniu lub usunięciu danych osobowych lub o ograniczeniu przetwarzania) radcowie prawni i adwokaci będą stosować tylko w zakresie, w jakim nie naruszają obowiązku zachowania przez radcę prawnego/adwokata tajemnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektem ustawy przepisu art. 21 ust 1 RODO (prawo do sprzeciwu), w przypadku danych osobowych pozyskanych przez radcę prawnego/adwokata w związku z udzielaniem pomocy prawnej nie będzie się stosowało.

Co do zasady poza powyższymi wyłączeniami, adwokaci i radcy prawni, będą musieli w pełni stosować przepisy RODO, np. art. 24 (obowiązki administratora), art. 25 (uwzględnienie ochrony danych w fazie projektowania oraz domyślna ochrona danych) art. 30 (rejestrowanie czynności przetwarzania) art. 32 (zapewnienie adekwatnego bezpieczeństwa przetwarzania).

No i pojawiają się pewne problemy i wątpliwości, ponieważ z obecnego projektu ustawy znikły przepisy:

  1. zgodnie z którymi adwokaci i radcy prawni mieli być administratorami danych osobowych przetwarzanych w celu realizacji zadań, obowiązków lub uprawnień wynikających z ustawy (odpowiednio Prawo o adwokaturze i ustawa o radcach prawnych) w ramach wykonywania zawodu.
  2. mówiące, że do przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań, obowiązków i uprawnień przez adwokatów i radców prawnych w ramach wykonywania zawodu nie będzie się stosowało następujących przepisów RODO:
  1. art. 13 (obowiązek informacyjny w przypadku zbierania danych od osób, której dane dotyczą),
  2. art. 14 (obowiązek informacyjny w przypadku pozyskiwania danych osobowych, w inny sposób niż od osoby, której dane dotyczą),
  3. art. 16 (prawo do sprostowania danych), o ile przepisy szczególne będą przewidywały odrębny tryb sprostowania.

Może więc pojawić się np. konflikt pomiędzy obowiązkiem zachowania tajemnicy adwokacką/radcowską a obowiązkiem spełnienia obowiązku informacyjnego.

Adwokaci i radcy prawni będą zobowiązani przechowywać dane osobowe, przetwarzane w ramach wykonywania zawodu, przez okres 10 lat od końca roku, w którym zakończyło się postępowanie, w którym dane osobowe zostały zgromadzone – w przypadku danych osobowych przetwarzanych w ramach wykonywania zawodu przez radcę prawnego/adwokata.

Po upływie tego okresu, adwokaci i radcowie prawni będą zobowiązani dane osobowe usunąć.

Warto zauważyć, że obowiązek zachowania tajemnicy adwokackiej i tajemnicy radcowskiej, nie będzie ustawał w przypadku, gdy z żądaniem ujawnienia informacji uzyskanych przez adwokata lub radcę prawnego w związku z udzielaniem pomocy prawnej wystąpi Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA