REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi./ Fot. Fotolia
Nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

RODO wprowadza wiele istotnych obowiązków i ograniczeń dla procesora. Sprawdź nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi.

Procesor - podmiot przetwarzający dane w imieniu instytucji publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

Niedopuszczalne będzie powierzanie dalszego przetwarzania danych osobowych bez zgody administratora. Podmiot przetwarzający nie może korzystać z usług innego podmiotu przetwarzającego bez uprzedniej, szczegółowej lub ogólnej, pisemnej zgody administratora. W przypadku ogólnej pisemnej zgody instytucja powinna informować administratora o wszelkich zamierzonych zmianach dotyczących dodania lub zastąpienia innych podmiotów przetwarzających, dając tym samym administratorowi możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec takich zmian.

Administrator musi wyrażać zgodę na dalsze powierzanie przetwarzania.

Dotychczas umowa z podmiotem przetwarzającym dane osobowe w imieniu administratora (procesorem) również musiała być zawarta na piśmie. Rozporządzenie uzupełnia tę zasadę - umowa może też zostać uregulowana innym instrumentem prawnym.

REKLAMA

W myśl art. 33 ust. 2 RODO, podmiot przetwarzający dane w imieniu instytucji publicznej, w razie stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych, ma obowiązek zgłosić ten fakt administratorowi. Nie musi natomiast zgłaszać tego do UODO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązkiem podmiotu przetwarzającego będzie prowadzenie rejestru wszelkich kategorii czynności przetwarzania, dokonywanych w imieniu instytucji. Procesor będzie miał również obowiązek udostępnić taki rejestr na żądanie UODO, a także powołać inspektora ochrony danych osobowych, jeśli zaistnieje przynajmniej jeden z czynników, o których stanowi art. 37 ust. 1 Rozporządzenia.

Działający w imieniu instytucji publicznej procesor będzie bezpośrednio odpowiedzialny za nałożone na niego obowiązki z zakresu ochrony danych osobowych. Będzie m.in. zobowiązany:

● wdrażać stosowne środki techniczne i organizacyjne,

● prowadzić rejestr czynności przetwarzania,

● w konkretnych okolicznościach powołać inspektora ochrony danych (IOD),

● spełnić te same wymagania przekazywania danych do państw trzecich, jak administrator,

● notyfikować administratora o incydentach.

Prezes UODO będzie mógł egzekwować stosowanie RODO bezpośrednio w stosunku do przetwarzającego.

Przepisy RODO wyraźnie podkreślają, że jeżeli podmiot przetwarzający naruszy zasady rozporządzenia przy określaniu celów i sposobów przetwarzania, uznaje się go za administratora w odniesieniu do tego przetwarzania (co nie wyklucza stosowania przepisów art. 82, 83 i 84 RODO, dotyczących sankcji, kar, odszkodowań i odpowiedzialności). Oznacza to np., że jeśli dana instytucja publiczna powierzy dane, które zgromadziła, innej instytucji, a ta zmieni pierwotny cel przetwarzania i inaczej wykorzysta te dane, to ta druga instytucja stanie się dodatkowym administratorem danych. Taki stan obowiązywał już wcześniej, ale nie jako bezpośredni zapis prawny, a efekt interpretacji przepisów.

RADA

Przygotowując się do nowych przepisów, instytucje publiczne powinny:

1) przeprowadzić inwentaryzację wszystkich przypadków powierzenia przetwarzania danych,

2) zapewnić, że są w formie umowy na piśmie,

3) ocenić, w jakim stopniu regulują kwestie zdefiniowane przez RODO.

Jeśli okaże się, że umowy nie zawierają wszystkich wymaganych elementów, powinny zostać zmienione (aneksowane). Administratorzy powinni na bieżąco oceniać zgodność współpracujących podmiotów z obecnymi i przyszłymi przepisami.

Artykuł niniejszy jest fragmentem publikacji: RODO dla samorządu i administracji. Zmiany od 4 maja 2019 roku

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA