REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak do RODO powinna przygotować się osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Jak do RODO powinna przygotować się osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą?/ fot. Fotolia
Jak do RODO powinna przygotować się osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na przygotowanie się do RODO zostało 6 tygodni. Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą musi przeprowadzić wieloaspektową analizę i ocenę ryzyk. Następnie na podstawie wyników ww. analizy i oceny, musi wdrożyć adekwatne rozwiązania.
  1. Czy RODO dotyczy osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą? Jeśli tak to w jakim zakresie?

RODO dotyczy osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

Według obecnych projektów ustaw:

Po pierwsze osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą będą musiały co do zasady w pełni stosować RODO.

Po drugie, należy zauważyć, że dotychczas danymi przedsiębiorców pozyskanymi z CEIDG nie trzeba się było szczególnie martwić. Natomiast  na gruncie RODO dane osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą będą musiały być  chronione tak samo jak „zwykłych osób fizycznych”.

REKLAMA

  1. Jak do RODO powinna przygotować się osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą nie zatrudniającą pracowników?

Na przygotowanie się do RODO zostało 6 tygodni. Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą musi przeprowadzić wieloaspektową analizę i ocenę ryzyk. Następnie na podstawie wyników ww. analizy i oceny, musi wdrożyć adekwatne rozwiązania. Na rynku pojawiają się oferty „sprzedam dokumentację zgodną z RODO”. Zawsze mam wtedy wątpliwość czy ta dokumentacja będzie adekwatna do sytuacji danego podmiotu. Ponadto samo posiadanie dokumentacji i położenie jej na półkę nie oznacza, że będą Państwo zgodni z RODO. Ostrzegam przed złudnym poczuciem bezpieczeństwa. Trzeba wdrożyć skuteczne i realnie funkcjonujące procedury. Kupno gotowej dokumentacji to tylko jeden krok we wdrożeniu RODO. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: RODO Plusy i minusy zmian

Jeżeli ktoś nie zatrudnia pracowników to zmniejsza się ilość danych osobowych, które przetwarza i musi chronić. 

  1. A jak powinien przygotować się przedsiębiorca zatrudniający pracowników?

Cały czas trwają jeszcze prace nad nowelizacją Kodeksu pracy w związku z RODO. Na pewno Pracodawcy muszą się przygotować do wypełnienia nowych obowiązków, np. obowiązków informacyjnych wobec swoich pracowników oraz uzyskać dobrowolne zgody na przetwarzania części danych osobowych swoich pracowników (tych, które nie będą przetwarzane na podstawie prawa pracy). Przy czym zalecam minimalizować ilość danych pracowników przetwarzanych na podstawie zgody.

  1. Co powinien zrobić przedsiębiorca mając jednoosobową działalność gospodarczą, w której jedyne przetwarzane dane to dane do faktur klientów?

Jeżeli wystawiacie Państwo faktury osobom fizycznym lub osobą prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie CEIDG i są to jedyne przetwarzane przez Państwa dane osobowe, to wieloaspektowa analiza i ocena ryzyk będzie dotyczyła tylko tych danych. Oczywiście będziecie musieli Państwo opracować adekwatne dokumenty i polityki oraz wypełnić obowiązki określone w RODO.

  1. Jakie dokumenty, polityki powinna posiadać osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą?

Obecnie odpowiedź na to pytanie możemy znaleźć w  Rozporządzeniu z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 100, poz. 1024). I zakładam, że każda osoba prowadząca działalność gospodarczą taką dokumentację ma.

Stety lub niestety  RODO zmienia filozofię ochrony danych osobowych. Nakazuje aby każda firma posiadała adekwatną dokumenty, polityki itd.

Czy to oznacza, że całą obecną dokumentację będzie należało wyrzucić do kosza? Moim zdaniem nie. Zwłaszcza, jeżeli wdrożyli Państwo skuteczne systemy ochrony danych osobowych. W mojej ocenie dokumentację należy zaktualizować i uzupełnić.

Na przykład zgodnie z RODO, powinniście Państwo posiadać jako administratorzy rejestry czynności przetwarzania danych osobowych lub jako podmioty przetwarzające rejestry wszystkich kategorii czynności przetwarzania.

Należy też wprowadzić nowe procedury wymagane przez RODO, np. zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych.

  1. Jak należy poinformować klientów oraz kontrahentów o zmianach w ochronie danych osobowych?

Należy sprawdzić czy i jaki ciąży na Państwu obowiązek informacyjny. Zakres informacji podawanych klientom zależy od tego czy firmy uzyskały dane od osoby, której dane dotyczą czy w inny sposób. RODO wskazuje, o czym należy poinformować. Jeżeli Państwa kontrahenci, prowadzą działalność na podstawie wpisu do CEIDG, na gruncie RODO również wobec nich będą mieli Państwo obowiązek informacyjny (chyba, że coś się zmieni w projektach ustaw).

Ponadto firmy będą miały obowiązek np. bezzwłocznego zawiadamiania osób których dane dotyczą o naruszeniu ochrony danych osobowych, jeżeli naruszenie to może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności tej osoby.

  1. Jakie kary grożą osobie prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą w związku z niedostosowaniem działalność do RODO?

Osobie prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, w związku z niedostosowanie się do RODO grozi:

  1. kara administracyjna sięgająca 20 mln EUR lub 4% obrotu,
  2. odpowiedzialność karna grzywna, kara ograniczenia wolności lub kara pozbawienia wolności do lat trzech.

Oczywiście 20 mln EURO to górny pułap. Zakładam, że kary w praktyce będą niższe choć surowe i dotkliwe.

  1. Kiedy GIODO może skontrolować prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą?

Obecnie GIODO może skontrolować osobę prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą prowadząc kontrolę doraźną np. w związku z rozpatrywaną skargą lub w ramach kontroli sektorowych. Oczywiście GIODO powinien zawiadomić podmiot o zamiarze przeprowadzenia Kontroli co najmniej 7 dni wcześniej.

GIODO ma zastąpić PUODO. Poza tym na gruncie projektów nowych przepisów mówi się o kontrolach planowanych lub prowadzonych na podstawie uzyskanych przez Prezesa Urzędu informacji lub w ramach monitorowania stosowania RODO.

Dziękuję za rozmowę: Marta Pawłowska-Ptaszyńska

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA