REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa procedura przyjmowania regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

Nowa procedura przyjmowania regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków./ fot. Fotolia
Nowa procedura przyjmowania regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 czerwca 2018 r. upłynął termin na opracowanie i przekazanie radom gminy projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjne. Rady gminy mają dwa miesiące na przekazanie organowi regulacyjnemu projektu regulaminu do zaopiniowania.

Przypomnijmy, iż w dniu 12 grudnia 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2017, poz. 2180 t. j.). Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjne opracowują i przedstawiają radom gmin projekty regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Termin ten zatem upłynął w dniu 12 czerwca 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Wielokrotnie na łamach niniejszego portalu pisaliśmy o rewolucyjnych zmianach w branży wodociągowo – kanalizacyjnej w związku z wejściem w życie powyższej nowelizacji. Nie budzi wątpliwości, iż najwięcej kontrowersji wzbudziły zmiany w procedurze uchwalania taryf, jednak za nie mniej znaczące uznać należy również zmiany w procedurze uchwalania regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Wskazać należy, że regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków jest aktem prawa miejscowego o szczególnym charakterze, stanowi on swoistą konstytucję dla przedsiębiorstw wodociągowo – kanalizacyjnych oraz odbiorców usług, choć w literaturze przedmiotu znaleźć można również opinie praktyków o fasadowym charakterze regulaminów (zob. Bojarski, Radecki, Rotko, ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, Komentarz do art. 19, LEX).

Zgodnie z nowymi regulacjami, rada gminy, na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz przekazuje go do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Zgodnie z przepisami przejściowymi do ustawy nowelizującej, rady gminy mają dwa miesiące na przekazanie organowi regulacyjnemu projektu regulaminu. Organ regulacyjny opiniuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków w zakresie zgodności z przepisami ustawy i wydaje, w drodze postanowienia, na które służy zażalenie, opinię nie później niż w terminie miesiąca od dnia doręczenia tego projektu. Po uzyskaniu opinii organu regulacyjnego, rada gminy uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podkreślić należy, że na terenie danej gminy może obowiązywać jeden regulamin, bez względu na liczbę działających przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. W orzecznictwie i doktrynie przyjęto jednoznacznie, że regulamin taki nie może stanowić regulaminu działania konkretnego przedsiębiorcy (zob. wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim, 26.07.20006 r., II SA/Go 247/06).

Przypomnieć należy, że na gruncie poprzednich rozwiązań prawnych rada gminy, po dokonaniu analizy projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Uzasadniając zmianę procedury uchwalania regulaminu, projektodawca wskazał, że „brak dostatecznej dociekliwości i determinacji w kontroli przedmiotowych projektów regulaminów przez radę gminy, a także nieznajomość przez radnych materii prawnej w tym zakresie, powoduje, że uchwalane regulaminy mogą być sprzeczne z obowiązującymi przepisami”. Powyższemu zapobiec ma opinia niezależnego, wyspecjalizowanego regulatora, jakkolwiek niemająca charakteru wiążącego. Jedynie na marginesie dodać należy, iż w ocenie autorki powyższa argumentacja jest nieuzasadniona i godząca w idee funkcjonowania samorządu.

Odnosząc się w tym miejscu do zakresu przedmiotowego regulaminu zaopatrzeniowego, wskazać należy iż zasadniczo nie uległ on zmianie w porównaniu do poprzedniego brzmienia art. 19 ust. 2 ustawy zaopatrzeniowej, określającego obligatoryjne elementy tego aktu. W doktrynie od dawna pojawiały się postulaty, aby precyzyjniej określić zakres regulowanej materii, tak aby unikać wieloznaczności, albowiem szczegółowa analiza treści regulaminu prowadzi do wniosku, że kwestie te są już uregulowane na gruncie ustawy, bądź też powinny wynikać z umowy zawartej z odbiorcą usług (tak B. Dziadkiewicz, Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, komentarz do przepisów, Warszawa 2011). Niestety postulaty te nie zostały uwzględnione przez ustawodawcę. Podnieść należy, iż problematyka uchwalania i opracowywania regulaminów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków była i nadal jest jedną z bardziej złożonych w polskim systemie prawnym, wymagającą jednoczesnego uwzględnienia instrumentów administracyjnych, cywilnych i konstytucyjnych (zob. K. Gruszecki, Regulaminy zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych, LEX).

Jak już o tym była mowa, po uzyskaniu opinii organu regulacyjnego, rady gminy uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Następnie rada gminy przekazuje wojewodzie uchwałę w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków wraz z opinią organu regulacyjnego. Jakkolwiek opinia ta nie ma charakteru wiążącego, wydaje się jednak iż będzie brana pod uwagę przy rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody. Dotychczasowe regulaminy obowiązują do dnia wejścia w życie nowych regulaminów.

Maria Narkiewicz

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie cywilnym oraz handlowym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Języka Polskiego opublikowała PDF-a z nowymi zasadami ortografii. Zmiany w dużych literach. Prościej z imiesłowami

Rada Języka Polskiego opublikowała 11 nowych zasad polskiej ortografii. Nowe reguły pisowni w PDF-ie w artykule. Zmiany w dużych literach. Prościej z imiesłowami. 

35-godzinny tydzień pracy dla urzędników miejskich. Już od 1 lipca w jednym z miast

Już od 1 lipca 2024 roku urzędnicy miejscy w Lesznie będą pracować 35 zamiast 40 godzin tygodniowo przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wynagrodzenia i wymiaru urlopu wypoczynkowego. Wierzę, że moi pracownicy to docenią i sprostają wyzwaniu podniesienia efektywności pracy – mówi prezydent Leszna Grzegorz Rusiecki.

Kto może dorabiać do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego? Wyjaśnienia ZUS

ZUS wyjaśnia, że przejście na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne nie musi oznaczać końca aktywności zawodowej. Kadra pedagogiczna może w dalszym ciągu pracować, ale aby ZUS nie zawiesił czy nie zmniejszył wypłacanego świadczenia, trzeba spełnić określone warunki. Jakie?

Zmiany w nauczaniu religii. Rzecznik Praw Obywatelskich wyraził obawy

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek wyraził obawy co do proponowanych zmian w organizacji nauki religii w szkołach. Projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji ma uelastyczniać możliwość organizacji lekcji religii i etyki, umożliwiając tworzenie grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. Jednak RPO wskazuje na trudności związane z ochroną konstytucyjnego prawa do nauki oraz ochroną pracy. Nowa organizacja lekcji religii może prowadzić do redukcji zatrudnienia katechetów, dlatego RPO zwraca uwagę na potrzebę określenia mechanizmów pomocy dla tej grupy nauczycieli.

REKLAMA

Reforma możliwa już od 2025 r. Kilkadziesiąt miliardów złotych więcej dla JST

Reforma finansowania samorządów możliwa już od 2025 roku. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że dzięki nim w przyszłym roku do JST trafiłoby o kilkadziesiąt miliardów złotych więcej niż w obecnym. Projekt nowych przepisów dotyczących finansowania jednostek samorządu terytorialnego jest już na ukończeniu i ma zostać skierowany do konsultacji publicznych.

Min. edukacji B. Nowacka: Kontrole w szkołach ze słabymi wynikami. Matura dalej bez progu zdawalności

Dalej łatwo zdać maturę. Aż do 2026 roku nie ma ryzyka oblania egzaminu dodatkowego przez punkty (nie ma progu zdawalności 30%). Słabsze szkoły (takie, których uczniowie mają złe wyniki) muszą się przygotować na kontrole kuratorów. Sprawdzą doskonalenie zawodowe nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.

Dostałeś wiadomość o ogromnych podwyżkach cen energii? Ministerstwo Klimatu wydało oświadczenie

W ostatnim czasie pojawiły się grafiki i posty w mediach społecznościowych, które wykorzystują wizerunki znanych osób i zawierają linki wyłudzające dane. Te fałszywe informacje sugerują, że można uniknąć ogromnych podwyżek cen energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przypomina, że od 1 lipca 2024 r. obowiązuje ustawa o czasowym ograniczeniu cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe oraz o bonie energetycznym. 

Uproszczenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatności ekologiczne do powierzchni upraw paszowych już w 2025 r. Znamy szczegóły projektu

Pojawią się uproszczenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatności ekologiczne do powierzchni upraw paszowych. Ministerstwo rolnictwo przygotowało projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w formie płatności ekologicznych w ramach Planu Strategicznego dla wspólnej polityki rolnej na lata 2023–2027.

REKLAMA

Prace nad planem ogólnym i strategią rozwoju Warszawy wyznaczą jej politykę przestrzenną na najbliższe 20 lat

Stołeczny Ratusz poinformował o rozpoczęciu prac nad strategią rozwoju Warszawy 2040+ oraz planem ogólnym miasta. Dokumenty muszą być gotowe do końca 2025 r.

Warszawa rozpoczęła prace nad planem ogólnym i strategią rozwoju określającymi nową politykę przestrzenną miasta

Wiceprezydent m.st. Warszawy Renata Kaznowska poinformowała, że już wkrótce rozpoczną się prace nad strategią rozwoju Warszawy 2040 oraz planem ogólnym. To dokumenty, które określą, w jakim kierunku powinna się rozwijać stolica przez najbliższe 20 lat.

REKLAMA