Kategorie

Spółka komunalna

Czemu nie przygotować jednego wzorca dokumentacji Compliance i nie sprzedać go wszystkim spółkom? Niestety muszę rozczarować niektórych ekspertów, a zarządy spółek komunalnych i spółek Skarbu Państwa ostrzec. To zły pomysł.
Spółka prawa handlowego jest jedną z prawnie przewidzianych form prowadzenia gospodarki komunalnej. W konsekwencji dbałość gminy o interes spółki komunalnej, jest jednym z przejawów troski o interes własny. Powyższe musi następować jednak z uwzględnieniem swoistości relacji łączących gminę jako właściciela ze spółką prawa handlowego, której przysługuje odrębna osobowość prawna. Podkreślił to m.in. NSA w wydanym dnia 28 sierpnia 2019 r., postanowieniu w sprawie o sygn. I GZ 293/19.
Spółka komunalna świadczy usługi publicznego transportu zbiorowego. Ceny biletów oraz zasady korzystania z przejazdów ulgowych i darmowych ustala prezydent miasta. Spółka otrzymuje od miasta na pokrycie strat rekompensatę, która jest ustalana na podstawie wozokilometrów, czyli liczby kilometrów. Spółka nie ma możliwości zidentyfikowania osób korzystających z ulgowych i darmowych przejazdów. Czy rekompensata, którą otrzymuje od miasta, podlega opodatkowaniu VAT?
W dniu 31 lipca 2019 r. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (UD 507). Do procedowanej aktualnie wersji nowelizacji wprowadzono szereg zmian, zaakceptowanych przez Komitet Rady Ministrów w toku jego prac.
W oparciu o przepisy Ordynacji podatkowej[1], członkowie zarządów spółek kapitałowych ponoszą odpowiedzialność za ich zaległości podatkowe. Odpowiedzialność taka może dotyczyć także członków zarządów spółek komunalnych.
Kiedy spółka komunalna powinna płacić podatek od nieruchomości? Co z podatkiem od nieruchomości w przypadku spółek o statusie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego?
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim odpowiedział na pytanie czy komisja rewizyjna rady gminy może kontrolować spółki komunalne.
Uchwalona w 2016 roku tzw. ustawa kominowa wprowadziła rewolucyjny model kształtowania wynagrodzeń członków organów zarządzających (i organów nadzorczych)  m.in. w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków,  bez względu na udział kapitałowy tych podmiotów w spółce. Wysokość premii menedżerów zależy od tego, w jakim stopniu zrealizowali tzw. cele zarządcze wyznaczone na dany rok.
Spółka z o.o. będąca jednostką komunalną świadczącą usługi poboru, uzdatniania i rozprowadzania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków dla podmiotów i ludności jest w likwidacji. Jedynym wspólnikiem spółki jest gmina (100% kapitału). Po zakończeniu likwidacji spółki i zaspokojeniu wierzycieli cały majątek zostanie przekazany - zwrócony na rzecz jedynego udziałowca - gminy, która będzie go wykorzystywała do kontynuowania obecnej działalności, ale w formie utworzonego w tym celu zakładu budżetowego. Pracownicy zatrudnieni w spółce przejdą do zakładu budżetowego. Czy w związku z likwidacją spółki i przekazaniem na rzecz udziałowca majątku spółki pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli spółka powinna uiścić należny VAT? Czy spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych?
Niektóre spółki komunalne mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu umowy spółki lub jej zmianie powodującej podwyższenie kapitału zakładowego. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków.
W dniu 12 czerwca 2018 r. upłynął termin na opracowanie i przekazanie radom gminy projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjne. Rady gminy mają dwa miesiące na przekazanie organowi regulacyjnemu projektu regulaminu do zaopiniowania.
PROBLEM: Komunalna spółka z o.o. powstała z przekształcenia gminnego zakładu budżetowego. Wszystkie udziały w spółce posiada gmina X. Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością zakładu budżetowego, a składniki mienia przekształcanego zakładu stały się majątkiem spółki. Dotyczyło to między innymi środków trwałych nabytych przez zakład ze środków pochodzących z dotacji przekazanej przez Gminę X, od których odpisy amortyzacyjne nie stanowiły w zakładzie podatkowych kosztów uzyskania przychodów. Czy spółka jest uprawniona do zaliczania odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych do podatkowych kosztów uzyskania przychodów?
Prawie każdy prezes zarządu spółki komunalnej, główna księgowa czy dyrektor finansowy słyszeli o dokumentacji podatkowej. Jedni zdecydowali się na jej sporządzenie, drudzy nie. Czy słusznie? Praktyka wskazuje, że zaniechanie w tym zakresie może rodzić poważne konsekwencje finansowe.