REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o samorządzie województwa 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w ustawie o samorządzie województwa 2019 r./ fot. Shutterstock
Zmiany w ustawie o samorządzie województwa 2019 r./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Omawiamy rewolucyjne zmiany w ustawie o samorządzie województwa. Sejmiki już niedługo będą musiały wprowadzić zmiany do statutów.

Do Sejmu trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa zakładający zmiany w funkcjonowaniu sejmików województw. 

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne zmiany w ustawie o samorządzie województwa

Na początku grudnia br. do Marszałka Sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa wniesiony przez grupę posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.

Projekt zakłada wprowadzenie czterech zmian do ustawy o samorządzie województwa.

Pierwsza z nich przewiduje, że w przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonywać ma wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem, a w przypadku nieobecności lub niewybrania wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonywać ma radny wskazany przez Prezesa Rady Ministrów. W obecnym stanie prawnym ustawa o samorządzie województwa – podobnie jak dwie pozostałe ustrojowe ustawy samorządowe – nie przewiduje w tym zakresie żadnych kompetencji dla Prezesa Rady Ministrów, jak również prowadzenia obrad przez kogokolwiek innego niż przewodniczący i wiceprzewodniczący sejmiku (z wyjątkiem początkowej części sesji inauguracyjnej).

REKLAMA

Druga z proponowanych zmian zakłada, iż powyższa regulacja dotycząca prowadzenia obrad znajdować będzie zastosowanie także w przypadku gdy przewodniczący lub wiceprzewodniczący odmawiać będą prowadzenia obrad, uchylać się od prowadzenia obrad lub uniemożliwiać realizację porządku obrad.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów

Trzecia zmiana zakłada, że w uzasadnionych przypadkach sejmik województwa będzie mógł postanowić o przerwaniu sesji. Rozstrzygając o przerwaniu sesji sejmik województwa określać będzie czas trwania przerwy. Tym samym projektodawcy proponują, aby kompetencję w tym zakresie ustawowo przypisać sejmikowi. Statut nie będzie mógł zatem przyznawać jej przewodniczącemu sejmiku.

Zgodnie z czwartą z zaproponowanych zmian zamknięcie sesji będzie mogło nastąpić po zrealizowaniu wszystkich punktów porządku obrad.

Nierealne przepisy przejściowe

Projektodawcy proponują, aby sejmiki województw w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej dostosowały statuty województw do przepisów ustawy nowelizującej. Jeżeli po upływie tego terminu statut województwa nie zostanie dostosowany do przepisów ustawy nowelizującej , wojewoda wyda zarządzenie zastępcze, w którym wprowadzi w statucie województwa zmiany niezbędne do zapewnienia jego zgodności z ustawą nowelizującą

W okresie od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej do dnia dostosowania statutu województwa do jej przepisów, statut województwa ma zachować ważność za wyjątkiem przepisów sprzecznych z przepisami ustawy nowelizującej.

Ustawa nowelizująca ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Uzasadnienie proponowanych zmian 

Zdaniem projektodawców obecne uprawnienia przewodniczących sejmików mogą prowadzić do paraliżu pracy organów stanowiących województw, np. w sytuacjach, gdy przewodniczący nie chcąc poddać pod głosowanie wniosku o swoje odwołanie, powołanie wiceprzewodniczącego czy wybór zarządu województwa wielokrotnie ogłasza przerwy i tym samym uniemożliwia kontynuowanie obrad sesji oraz wybór władz samorządu województwa. Takie działanie przewodniczących uniemożliwia zdaniem projektodawców efektywną pracę sejmików województw i wypacza istotę funkcjonowania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej za zgodne z interesem społecznym należy uznać uniemożliwienie tego typu destrukcyjnych praktyk poprzez wprowadzenie wymogu uzyskania zgody sejmiku na ogłoszenie przerwy. Dzięki temu przerwanie obrad uzależnione będzie od zgody większości, a nie od jednoosobowej decyzji przewodniczącego.

Projekt nowelizacji ustawy – jak wskazują jego Autorzy - ma na celu uniemożliwienie w przyszłości paraliżowania pracy sejmiku przez przewodniczących poprzez wykorzystywanie luki w obowiązujących obecnie przepisach prawa oraz wprowadzenie dodatkowych obostrzeń, które wzmocnią realizację przez przewodniczących ich podstawowych obowiązków, są organizowanie pracy sejmiku oraz prowadzenie obrad sejmiku, w tym m.in. realizacja porządku obrad.

Losy projektu

Projekt poselski, który wpłynął do Sejmu 6 grudnia 2018 roku, już następnego dnia został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. W dniu 14 grudnia 2018 roku odbyło się jego pierwsze czytanie podczas którego Sejm odrzucił wniosek o odrzucenie projektu w I czytanie. Projekt ustawy trafił do sejmowej komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Próba oceny projektu

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa jest przykładem tego jak nie należy tworzyć prawa, a w szczególności prawa samorządowego. Pod wpływem jednostkowych wydarzeń i lokalnego konfliktu politycznego stara się w trybie nadzwyczajnym nowelizować przepisy ustrojowej ustawy samorządowej celem rozwiązania konkretnego problemu. Jednocześnie proponuje się przeprowadzić zmianę w ekspresowym tempie przy naruszeniu wszelkich standardów legislacyjnych. Proponowane zmiany mają wejść bez wymaganego vacatio legis, zaś przepisy przejściowe przewidują nierealne terminy umożliwiające po ich upływie ingerencję w statut województwa organów nadzoru.

Niestety zaistniała sytuacja nie skłania parlamentarzystów do pogłębionej refleksji nad pozycją ustrojową i uprawnieniami przewodniczących organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego i podjęcia w tym zakresie rzetelnej i wnikliwej analizy na potrzeby wypracowania korzystnych rozwiązań normatywnych.

Należy mieć nadzieję, iż projekt ustawy nowelizującej w przedłożonym kształcie nigdy nie zostanie uchwalony, zaś tego typu pomysły legislacyjne na zmiany w prawie samorządowym nie będą miały więcej miejsca.

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner,

specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Precedens w gminach. Szczecin pozwał Skarb Państwa o pieniądze wydane przez miast na na cele oświatowe

Miasto Szczecin zdecydowało się pozwać Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego "gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

REKLAMA

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

REKLAMA

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA