REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o samorządzie województwa 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w ustawie o samorządzie województwa 2019 r./ fot. Shutterstock
Zmiany w ustawie o samorządzie województwa 2019 r./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Omawiamy rewolucyjne zmiany w ustawie o samorządzie województwa. Sejmiki już niedługo będą musiały wprowadzić zmiany do statutów.

Do Sejmu trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa zakładający zmiany w funkcjonowaniu sejmików województw. 

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne zmiany w ustawie o samorządzie województwa

Na początku grudnia br. do Marszałka Sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa wniesiony przez grupę posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.

Projekt zakłada wprowadzenie czterech zmian do ustawy o samorządzie województwa.

Pierwsza z nich przewiduje, że w przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonywać ma wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem, a w przypadku nieobecności lub niewybrania wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonywać ma radny wskazany przez Prezesa Rady Ministrów. W obecnym stanie prawnym ustawa o samorządzie województwa – podobnie jak dwie pozostałe ustrojowe ustawy samorządowe – nie przewiduje w tym zakresie żadnych kompetencji dla Prezesa Rady Ministrów, jak również prowadzenia obrad przez kogokolwiek innego niż przewodniczący i wiceprzewodniczący sejmiku (z wyjątkiem początkowej części sesji inauguracyjnej).

REKLAMA

Druga z proponowanych zmian zakłada, iż powyższa regulacja dotycząca prowadzenia obrad znajdować będzie zastosowanie także w przypadku gdy przewodniczący lub wiceprzewodniczący odmawiać będą prowadzenia obrad, uchylać się od prowadzenia obrad lub uniemożliwiać realizację porządku obrad.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów

Trzecia zmiana zakłada, że w uzasadnionych przypadkach sejmik województwa będzie mógł postanowić o przerwaniu sesji. Rozstrzygając o przerwaniu sesji sejmik województwa określać będzie czas trwania przerwy. Tym samym projektodawcy proponują, aby kompetencję w tym zakresie ustawowo przypisać sejmikowi. Statut nie będzie mógł zatem przyznawać jej przewodniczącemu sejmiku.

Zgodnie z czwartą z zaproponowanych zmian zamknięcie sesji będzie mogło nastąpić po zrealizowaniu wszystkich punktów porządku obrad.

Nierealne przepisy przejściowe

Projektodawcy proponują, aby sejmiki województw w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej dostosowały statuty województw do przepisów ustawy nowelizującej. Jeżeli po upływie tego terminu statut województwa nie zostanie dostosowany do przepisów ustawy nowelizującej , wojewoda wyda zarządzenie zastępcze, w którym wprowadzi w statucie województwa zmiany niezbędne do zapewnienia jego zgodności z ustawą nowelizującą

W okresie od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej do dnia dostosowania statutu województwa do jej przepisów, statut województwa ma zachować ważność za wyjątkiem przepisów sprzecznych z przepisami ustawy nowelizującej.

Ustawa nowelizująca ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Uzasadnienie proponowanych zmian 

Zdaniem projektodawców obecne uprawnienia przewodniczących sejmików mogą prowadzić do paraliżu pracy organów stanowiących województw, np. w sytuacjach, gdy przewodniczący nie chcąc poddać pod głosowanie wniosku o swoje odwołanie, powołanie wiceprzewodniczącego czy wybór zarządu województwa wielokrotnie ogłasza przerwy i tym samym uniemożliwia kontynuowanie obrad sesji oraz wybór władz samorządu województwa. Takie działanie przewodniczących uniemożliwia zdaniem projektodawców efektywną pracę sejmików województw i wypacza istotę funkcjonowania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej za zgodne z interesem społecznym należy uznać uniemożliwienie tego typu destrukcyjnych praktyk poprzez wprowadzenie wymogu uzyskania zgody sejmiku na ogłoszenie przerwy. Dzięki temu przerwanie obrad uzależnione będzie od zgody większości, a nie od jednoosobowej decyzji przewodniczącego.

Projekt nowelizacji ustawy – jak wskazują jego Autorzy - ma na celu uniemożliwienie w przyszłości paraliżowania pracy sejmiku przez przewodniczących poprzez wykorzystywanie luki w obowiązujących obecnie przepisach prawa oraz wprowadzenie dodatkowych obostrzeń, które wzmocnią realizację przez przewodniczących ich podstawowych obowiązków, są organizowanie pracy sejmiku oraz prowadzenie obrad sejmiku, w tym m.in. realizacja porządku obrad.

Losy projektu

Projekt poselski, który wpłynął do Sejmu 6 grudnia 2018 roku, już następnego dnia został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu. W dniu 14 grudnia 2018 roku odbyło się jego pierwsze czytanie podczas którego Sejm odrzucił wniosek o odrzucenie projektu w I czytanie. Projekt ustawy trafił do sejmowej komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Próba oceny projektu

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa jest przykładem tego jak nie należy tworzyć prawa, a w szczególności prawa samorządowego. Pod wpływem jednostkowych wydarzeń i lokalnego konfliktu politycznego stara się w trybie nadzwyczajnym nowelizować przepisy ustrojowej ustawy samorządowej celem rozwiązania konkretnego problemu. Jednocześnie proponuje się przeprowadzić zmianę w ekspresowym tempie przy naruszeniu wszelkich standardów legislacyjnych. Proponowane zmiany mają wejść bez wymaganego vacatio legis, zaś przepisy przejściowe przewidują nierealne terminy umożliwiające po ich upływie ingerencję w statut województwa organów nadzoru.

Niestety zaistniała sytuacja nie skłania parlamentarzystów do pogłębionej refleksji nad pozycją ustrojową i uprawnieniami przewodniczących organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego i podjęcia w tym zakresie rzetelnej i wnikliwej analizy na potrzeby wypracowania korzystnych rozwiązań normatywnych.

Należy mieć nadzieję, iż projekt ustawy nowelizującej w przedłożonym kształcie nigdy nie zostanie uchwalony, zaś tego typu pomysły legislacyjne na zmiany w prawie samorządowym nie będą miały więcej miejsca.

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner,

specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA